Podijeljene reakcije

SKUPLJI TAKSI – VIŠE PIJANIH VOZAČA Što će u praksi značiti činjenica da je Država razvlastila lokalnu samoupravu

Damir Cupać

Grad Rijeka, kao i sve ostale jedinice lokalne samouprave, razvlašten je u pogledu autotaksi službe / Snimio Sergej DRECHSLER

Grad Rijeka, kao i sve ostale jedinice lokalne samouprave, razvlašten je u pogledu autotaksi službe / Snimio Sergej DRECHSLER

Novi zakon omogućuje da svatko radi što god hoće, može naplaćivati koliko god hoće i može voziti u čemu god hoće, naglasio je gradonačelnik Vojko Obersnel, dodavši da je uvjeren da novi koncept vodi u anarhiju



RIJEKA Grad Rijeka u potpunosti je razvlašten od donošenja bilo kakvih odluka kada je riječ o cijenama taksija, kao i o utjecaju na izgled vozila, što je posljedica usklađivanja gradske odluke o autotaksiju sa Zakonom o prijevozu u cestovnom prometu. Trenutno su u Rijeci izdane 173 dozvole za autotaksiranje.


– Živjelo slobodno tržište – uzviknuo je riječki gradonačelnik Vojko Obersnel nakon pojašnjenja pročelnice Odjela gradske uprave za komunalni sustav Irene Miličević o važnim promjenama kada je riječ o taksi službi, dodavši da je uvjeren da novi koncept vodi u anarhiju.


– Dakle, u Londonu, Bruxellessu i Parizu gradske službe i te kako imaju mogućnost utjecati na način obavljanja autotaksi usluga, kao i na formiranje cijene. Ispada da oni nisu dio slobodnog tržišta. Kao po običaju, mi želimo biti veći katolici od pape. Novi zakon omogućuje da svatko radi što god hoće, može naplaćivati koliko god hoće i može voziti u čemu god hoće. Molim građane da ubuduće ne šalju nama prigovore u vezi s autotaksi službom, već ih upućujem da negodovanje preusmjere u Ministarstvo prometa. Grad Rijeka s autotaksijem više nema ništa – izjavio je Obersnel.




Pročelnica Odjela gradske uprave za komunalni sustav Irena Miličević naglasila je također da je Grad Rijeka, kao i sve ostale jedinice lokalne samouprave, razvlašten u pogledu autotaksi službe.


– Mi smo utvrđivali cijenu jer smo htjeli zaštititi građane, boju vozila kako bi sve to izgledalo primjereno, a sada nam ostaje samo donošenje dozvole, odnosno utvrđivanje naknade za izdavanje dozvole koja će iznositi 500 kuna za korisnika, a ne za vozilo – pojasnila je Miličević.


Riskantan sustav


No, cijeli novi sustav je dodatno riskantan kada je korištenje usluge u pitanju, budući da je neodređeno tko će provoditi nadzor nad pružanjem autotaksi usluge. Ona je podsjetila na niz odredbi u prijašnjoj odluci zahvaljujući kojima se uveo red kada je riječ o pružateljima usluge, zbog čega je u Rijeci taksi zaživio kao alternativan javni prijevoz.


– Stari zakon omogućavao je jedinicama lokalne samouprave donošenje odluka kojima se regulira autotaksi prijevoz na način da se obavlja na temelju dozvole koju izdaje nadležno tijelo jedinice lokalne samouprave pravnoj ili fizičkoj osobi koja ima važeću licenciju i zaposlenog vozača s položenim ispitom o poznavanju osnovnih podataka o kulturnim, gospodarskim, turističkim, prometnim i drugim značajnim objektima i znamenitostima na području na kojem obavlja prijevoz. Gradskom odlukom utvrđivala se cijena prijevoza, organizacija obavljanja autotaksi prijevoza, autotaksi stajališta i način njihova korištenja, broj sjedala u vozilu kojim se obavlja autotaksi prijevoz, drugi uvjeti koji se odnose na izgled i opremu vozila te mjerila na temelju kojih će odrediti broj autotaksi prijevoznika i vozila kojima se obavlja autotaksi prijevoz. Kada je riječ o formiranju cijene, ona se sada može potpuno slobodno utvrditi i mijenjati kada god se netko sjeti – navela je Miličević.


Snimio Vedran KARUZA


Snimio Vedran KARUZA



Pročelnica je naglasila problem nadzora nad pružateljima autotaksi usluga.


– U obavljanju nadzora prema zakonu sudjeluju komunalni i prometni redari jedinice lokalne samouprave, službenici ministarstva nadležnog za unutarnje poslove i Carinske uprave i imaju ovlast pregleda dokumentacije, licencije, dozvola, vozila i vozača. Tražili smo pojašnjenje na koji način su te ovlasti podijeljene jer će se u praksi dogoditi da će svako od navedenih tijela kontrolirati sve. Očitovanje nismo dobili ni nakon upućene požurnice – zaključila je pročelnica Miličević.


Podijeljena mišljenja


Liberalizacija cijena taksi usluga u Rijeci, kao posljedica usklađivanja gradske odluke o autotaksiju sa Zakonom o prijevozu u cestovnom prometu već jučer je izazvala podijeljene reakcije među taksistima, ali i pitanje hoće li doći do naglog rasta cijene taksi prijevoza u Rijeci.


Također, nameće se i pitanje sigurnosti cestovnog prometa jer u Rijeci se, upravo zbog povoljne cijene taksija, u velikoj mjeri razvila navika da se nakon noćnog izlaska ili konzumacije alkohola općenito, kući odlazi taksijem. Svatko tko je petkom ili subotom navečer izašao van, zna koliko je u sitne sate ponekad teško pronaći slobodno taksi vozilo, što je zasigurno smanjilo i broj prometnih nezgoda uzrokovanih alkoholiziranošću vozača.


Riječki je gradonačelnik odluku donio s popriličnom rezigniranošću, ocijenivši kako sada svatko može naplaćivati koliko hoće i voziti u čemu god hoće.


Neki taksisti, poput Sejde Šomića, vlasnika Taxi Neno, načelno se slažu s takvim stavom te smatraju kako je cijeli Zakon protuustavan, jer lokalnoj samoupravi oduzima mogućnost da uređuje javni prijevoz na svom području.


– Mislim da to nije dobro, štoviše, da je i protuustavno, jer svaki grad i općina moraju imati pravo organizirati javni prijevoz na svom području. Jednako kao što je i protuzakonito da svatko vozi na nekakve aplikacije, bez da vozač ima potrebnu školsku spremu, liječnički pregled i tako redom. Mi cijene nećemo dizati, nego ćemo i dalje raditi po cijenama koje je odobrio Grad Rijeka – rekao je Šomić.


Krešimir Marinčić, vlasnik Taxija Rijeka, smatra kako je povećanje cijena nužnost, kao i konkurencija.


– Zdrava konkurencija nije loša. Cijene, po mom mišljenju, treba podići, jer su sadašnje u nesrazmjeru s troškovima. Vozila, servis i gorivo su sve skuplji, a naše usluge sve jeftinije. Dobro je što po zakonu taksi vozila više neće smjeti biti starija od sedam godina, što će sigurno pridonijeti kvaliteti usluge, a s boljom kvalitetom mora ići i nešto viša cijena – kaže Marinčić.


Na pitanje očekuje li značajan rast cijena taksi prijevoza u Rijeci, kazao je kako do toga najvjerojatnije neće doći.


– Prije deset godina cijena gradske vožnje bila je četrdeset kuna, plus dvadeset posto za noćnu vožnju. Znači, za deset noćnih vožnji naplaćivali smo petsto kuna. Sada za isti iznos treba odraditi po šesnaest-sedamnaest vožnji. Ljudi moraju shvatiti da taksi nije alternativa javnim gradskim autobusima, ni po usluzi, ni po cijeni. Smatram da bi cijena trebala biti oko trideset posto viša, no zbog velike konkurencije realno je očekivati desetak do petnaest posto više cijene – smatra Marinčić.


Sigurnost prometa


Eventualno drastično povećanje cijena taksija moglo bi dovesti do povećanja broja prometnih nesreća, smatra predsjednik Županijskog savjeta za sigurnost cestovnog prometa Boris Skeledžić, no ističe kako ne vjeruje da će do toga doći.


– Među dobrim dijelom vozača na području županije je doista stvorena navika da, kada konzumiraju alkohol, ne voze, nego koriste taksi, posebno u urbanim sredinama poput Rijeke gdje je taksi dostupan praktički na svakom koraku. Takvo ponašanje i mi kroz djelovanje Savjeta potičemo – da vozači, ako konzumiraju alkohol, zaborave na vožnju i koriste taksi jer to apsolutno pridonosi sigurnosti u prometu – kaže Skeledžić, dodajući kako ne očekuje rast cijena.


– Presudit će tržište, a na njemu je vrlo velika konkurencija, tako da ne vjerujem da će biti značajnijih poskupljenja. Slično je bilo s auto-školama, samo se tada na sva zvona zvonilo kako će cijene pasti, a time i kvaliteta, no nije se dogodilo ni jedno ni drugo, jer tržište je samo reguliralo stvari. Čak smatram da bi se moglo dogoditi da cijene i padnu, čime bi taksi postao još dostupniji – zaključuje Skeledžić.