Lučka kapetanija

S posadom broda Vid u kontroli sigurnosti pomorskog prometa: Nautičari poštuju pravila jer skupo plaćaju prekršaje

Orjana Antešić

Foto S. Drechsler

Foto S. Drechsler

Do početka ovog tjedna izdano je ukupno 8.238 prijava dolaska i boravka stranih brodica i jahti, a veći broj nautičara znači i pojačane aktivnosti Lučke kapetanije Rijeka. Novolistovska reporterska ekipa isplovila je jučer iz riječke luke s posadom broda »Vid«



RIJEKA S početkom ovog tjedna Lučka kapetanija Rijeka izdala je ukupno 8.238 prijava dolaska i boravka stranih brodica i jahti što bi predstavljalo porast od tridesetak posto u odnosu na isto razdoblje lani i, samo po sebi, senzacionalnu vijest da nije u pitanju novi sistem izdavanja vinjeta prema kojem iste vrijede samo za tekuću kalendarsku godinu, a ne kao što je to dosad bio slučaj da vrijede za razdoblje od godinu dana.


Kakva god da bila realna slika s brojem izdanih vinjeta, turistička sezona u punom je jeku, a time sve većeg broja nautičara koji pritječu na hrvatski Jadran i ovaj dio njegovog akvatorija, a to znači i pojačane aktivnosti posada Lučke kapetanija Rijeka na nadzoru i kontroli sigurnosti pomorskog prometa. S jednom takvom, na čelu sa zapovjednikom Antonom Grubišićem na brodu »Vid«, isplovila je jučer ujutro iz riječke luke i naša reporterska ekipa. »Potrefilo« se da se na tom isplovljavanju broda Lučke kapetanije s Adamićevog gata »pridružio« i hidroavion European Coastal Airlinesa na jednom od svojih redovnih letova. Izvan riječkog lukobrana uvijek zanimljiv prizor uzleta s mora, a mi pravac – Krčki most.


 Kontrole su potrebne


Lagana omaglica nagovješćuje jedan sparan i topao dan i sve već izjutra djeluje nekako usporeno i mirno. Nema glisiranja. Barke »lokalaca«, mali gumenjaci s turistima u potrazi za svojom plažnom oazom. Nikom se, izgleda, ne žuri. U blizini otočića Sv. Marko »na putu« se našla šestmetarska plastična brodica »Leidi 600« u vlasništvu obitelji Gotier iz Kostrene. Baka Gordana, djed Milorad i najmlađi putnik, devetomjesečni unuk koji je mirno spavao pod maminim okom u brodskoj kabini. Privez »Perle« uz »Vid«, ali za djelatnike Lučke kapetanije nema posla, osim kontrole urednih dokumenata Milorada Gotiera.


Njegova supruga Gordana nema ništa protiv ovog zaustavljanja na njihovom putu prema omiljenoj plaži na Krku, dapače. – Kontrole su potrebne. Nismo dosad imali neugodnih iskustava i »susreta«, ali nije ugodno kad blizu vas punom brzinom jure na skuterima. Što ako je netko od njih alkoholiziran, pita se naša sugovornica. Njezin suprug, dodaje, dobar je i iskusan moreplovac, poznaje ovaj akvatorij kao svoj džep. – Imamo puno povjerenje u njega, ali nemamo u druge – rezimira gospođa Gordana. Kontrola je obavljena brzo i tiho, u ugodnom razgovoru tako da se najmlađi putnik na »Perli« nije probudio. Pozdravljamo Gotierove i krećemo dalje.

 Mađarski nautičari




Ispod luka mosta zapovjednik »Vida« Grubišić uočava Baylinerov gliser, pun »kao šipak«. Daje zvučni znak i kreće približavanje. Već na udaljenosti vidljivo je da sva djeca na tom plovilu propisno na sebi imaju narančaste prsluke za spašavanje. Riječ je o mađarskim nautičarima, dvije obitelji, njih deset natiskalo se na tom plovilu. Na palubu »Vida« stupa Balazs Acs, koji upravlja gliserom i nosi sve potrebne dokumente. Član posade »Vida« i upravitelj stroja Zoran Burazer, logično, prvo kontrolira za koliko je putnika registriran ovaj gliser. No, sve je u redu jer iznajmljeno plovilo registrirano je da može prevesti 11 putnika.


Svi papiri su u redu, a mađarski turisti vrlo susretljivi. Za vrijeme dok se obavlja kontrola doznajemo tako od Acsa da u Hrvatsku i na Krk dolazi već deset godina, iz Budimpešte su, a u Malinskoj posjeduju apartman. Gliser su unajmili za tri dana, a na odmoru ostaju tjedan. Ako poslovne obveze dopuste, kazuje nam Acs, nastojat će doći i u kolovozu. I on pozdravlja kontrolu Lučke kapetanije, komentirajući kako ljudi samo rade svoj posao, baš kao i policajci na autocestama. Na gliseru imaju svu potrebnu i traženu opremu, pa ekipi s »Vida« ne preostaje ništa drugo nego pozdraviti ove mađarske turiste i poželjeti im ugodan ostatak dana.


Istovremeno dok je Burazer kontrolirao mađarske nautičare, s druge je strane broda Dalibor Čemeljić obavljao kontrolu još jednog glisera, s jednim domaćim parom. No, ni on ni ona nisu bili raspoloženi ni za kakve izjave, još manje fotografije, ali ni u njihovom slučaju nije bilo razloga za postupanje od strane Lučke kapetanije.


 Najčešći prekršaji


Kako doznajemo od lučkog kapetana Darka Glažara, najčešći prekršaji vezani su za glisiranje preblizu obale ili neposjedovanje svih potrebnih dokumenata. »Puni gas« na udaljenosti manjoj od 300 metara od obale nadobudnog nautičara može koštati i do 15 tisuća kuna, ako je prekršitelj recidivist. Kazna za neimanje vinjete penje se na 3.000 kuna i samo krajnja neupućenost i neinformiranost može biti razlog da se toliko riskira s obzirom na to da se ova »naljepnica« ishoduje za dvjestotinjak kuna ili nešto više, ovisno o kojoj je veličini plovila riječ. Kupača udaljenog više od 100 metara od obale, to vježbanje prsnih mišića može stajati 100 kuna.


Lučki kapetan Glažar posebno je apostrofirao i apelirao na dvije stvari koje će i ove sezone njegovi djelatnici pojačano kontrolirati. Iznajmljivače jet-skija podsjeća tako da kod obavljanja te djelatnoti, osim onih glavnih preduvjeta kao što je ishodovano koncesijsko odobrenje od strane lokalne zajednice i uredno registrirane tvrtke, moraju voditi računa da na mikrolokaciji izlazak skutera na dovoljnu udaljenost od obale moraju osigurati plutačama, a kaciga, sigurnosni prsluk i retrovizor nešto je bez čega ne bi smjeli iznajmiti skuter.


Diving centre lučki kapetan Glažar podsjeća da moraju uredno voditi ronilačke dnevnike, imati osposobljenog voditelja ronjenja, osigurane plutače na mjestima zarona…