Upravljanje bukom

Rijeka je manje izložena buci od ostalih gradova

Damir Cupać

Foto: S. JEŽINA

Foto: S. JEŽINA

Glavni izvori buke su ceste, željeznica i sve rjeđa industrijska postrojenja. Da bi se buka smanjila potrebni su »tihi« kolnici, nove željezničke tračnice, zidovi koji će štititi od buke... a za to treba osigurati nemale iznose novca



Odjel gradske uprave za razvoj, urbanizam, ekologiju i gospodarenje zemljištem omogućio je građanima javni uvid kako bi se što kvalitetnije izradila strateška karte buke i osmislio akcijski plan upravljanja bukom okoliša za naseljeno područje Grada Rijeka. Javni uvid moguć je do 3. studenoga 2017. godine, na Titovom trgu 3, u sali u prizemlju, gdje je izloženo 10 panoa s kartama buke te elaborat Akcijskog plana. Provest će se on-line anketa o doživljaju buke i poznavanju mjera zaštite od buke te će se svim mjesnim odborima uputiti elektronička informacija o održavanju javnog uvida i on-line ankete. Dosadašnji prikupljeni podaci pokazali su da Grad Rijeka ima manju prosječnu izloženost glavnim izvorima buke od prosjeka naseljenih područja s više od 100.000 stanovnika unutar 28 zemalja Europske unije.


Tri izvora


U Gradu Rijeci je u projekt izrade strateške karte buke i akcijskih planova koji se temelje na podacima iz takve karte, a koji se izrađuju svakih pet godina za naseljena područja s više od 100 tisuća stanovnika, uključeno ukupno 268,4 kilometara prometnica – sve »gradske« dionice autocesta, brzih cesta i državnih cesta, »granične« dionice županijskih cesta koje završavaju na granicama grada, kao i sve nerazvrstane ceste na području grada. Uključene su i sve željezničke pruge na području Grada Rijeke u ukupnoj dužini 28,687 kilometara: dionica pruge Rijeka – Škrljevo – Rijeka, dionica pruge Rijeka – Opatija Matulji – Rijeka, dionica pruge Rijeka – Rijeka Brajdica – Rijeka te tri tunela. U projekt je uključena i analiza pet industrijskih zona – Brodogradilište 3. maj, Brodogradilište »Viktor Lenac«, Luka Rijeka – bazen Rijeka, industrijsko postrojenje za miješanje, ambalažiranje i otpremu motornih i industrijskih ulja INA, te industrijsko postrojenje za obradu i preradu mlijeka PIK Mljekara.


»Tihi« kolnici


U ukupnom broju korištenih mjera upravljanja bukom najzastupljenija je mjera zamjena normalne kolničke konstrukcije s tihom kolničkom konstrukcijom koja je korištena u 47 scenarija te upravljanje prometom teških vozila kroz zabranu i ograničenja toka prometa teških vozila mjera usporavanja prometa u 40 scenarija. Za pružni promet predviđeno je u pojedinačnom omjeru pojačano održavanje tračnica u područjima upravljanja bukom s izgradnjom zidova za zaštitu od buke. Za industrijske pogone i postrojenja pretpostavljena je primjena tiših tehnologija s kojima se u srednjoročnom razdoblju žele sniziti emisijske razine buke. Za provedbu mjera upravljanja bukom neophodno je osigurati nemala financijska sredstva, a investitori bi trebali biti Grad Rijeka, Županijska uprava za ceste, Hrvatske ceste, Autocesta Rijeka – Zagreb te HŽ infrastruktura. No, s obzirom na financijsko stanje u kojem se nalaze potencijalni investitori, većina scenarija mogla bi ostati lista lijepih želja.