Riječki osnovnoškolci među rijetkima u Hrvatskoj uče informatiku čim dođu u školske klupe / Foto Sergej DRECHSLER
Ako neće država, onda će grad i roditelji – ne čekajući reforme, Grad Rijeka je ponudio roditeljima da im djeca uče informatiku već od prvog razreda – za kućni budžet to je mjesečni trošak od 50 kuna, a uključilo se više od 50 posto učenika
RIJEKA – Informatika kao izborni predmet od prvog razreda osnovne škole u svim je hrvatskim školama trebala zaživjeti s uvođenjem Cjelovite kurikularne reforme – kaže bivši voditelj Ekspertne radne skupine za provedbu kurikularne reforme Boris Jokić. Međutim, dodaje, s propašću reforme propala je i mogućnost da svi hrvatski osnovci odmah po ulasku u svijet obrazovanja počnu sa stjecanjem osnovnih informatičkih znanja, iako je potreba za takvom edukacijom u školama neupitna.
– Izradili smo kurikulum, no sada ništa od toga, a jedina alternativa je da same lokalne sredine krenu s provođenjem izvannastavnih aktivnosti. To može biti put kojim ćemo uvesti promjene u školstvo i kako ići dalje, upozorava Jokić.
Upravo su riječki osnovci jedni od rijetkih, ako ne i jedini u Hrvatskoj, koji imaju privilegij učiti informatiku od prvog razreda osnovne škole, ali i educirati se o povijesti svog grada, a od ove školske godine dobili su priliku i postati odgovorni građani i to sve kroz izvannastavne aktivnosti koje je samoinicijativno u škole uveo Grad Rijeka. Ne čekajući nikakve reforme Grad je prije nekoliko godina roditeljima ponudio informatičko opismenjavanje njihove djece samim ulaskom u svijet obrazovanja, potom je prije četiri godine zaživio i program »Moja Rijeka« te u konačnici sada i građanski odgoj i obrazovanje.
Naglašavajući kako pozdravlja takve poteze, Jokić ističe da je ulaganje u obrazovanje prepušteno lokalnim sredinama te su promjene u obrazovanju postale »lokalna stvar«.
Vjeronauk besplatan
– Bespredmetno je govoriti o tome treba li učenje informatike uvesti od prvog razreda ili ne. Koliko sam upoznat Rijeka je jedini grad koji je to ponudio svojim učenicima, navodi Jokić.
– Ne ulazeći u opravdanost i svrsishodnost ugovora sa Svetom Stolicom koji bi svakako trebalo mjenjati, moram reći da je žalosno što država ne osigurava učenje informatike kao obaveznog predmeta od prvog razreda osnove škole. Naime, u današnje se vrijeme nepoznavanje osnovnih načela informatike može tretirati kao nepismenost prije 40 godina – kaže riječki gradonačelnik Vojko Obersnel. Dodajući kako je Grad Rijeka to prepoznao i u okviru svojih mogućnosti sufinancira učenje informatike Obersnel ističe da Grad provodi te financira i druge programe koji su procijenjeni značajnijima, iako za to ne postoji zakonska obveza.
– Tako Grad sufinancira razne programe i projekte kao što su, primjerice, program produženog boravka i cjelodnevne nastave, Građanski odgoj i obrazovanje, program Moja Rijeka, LIADO, E-matematička učionica, programe poput pomoćnika u nastavi kao podršku integraciji učenika s teškoćama, rad Odjela za defektološku pomoć učenicima, unapređenje školskih knjižnica, sudjelovanje darovitih učenika u Školi dječjeg stvaralaštva Novigradsko proljeće, program Rijeka pliva koji omogućava učenje ili usavršavanje plivanja i slično. Za sve nabrojano, uključujući i učenje informatike, iz proračuna Grada Rijeke godišnje se izdvaja više od 8,55 milijuna kuna. Naravno mogućnosti gradskog proračuna nisu neograničene što posebno dolazi do izražaja zadnjih godina tijekom kojih je provedeno više poreznih reformi na štetu proračuna gradova i općina, pa tako i riječkog, zaključuje Obersnel.
Ti obrazovni nadstandardi uvedeni po principu »ako neće država, onda će Grad i roditelji« zahtijevaju i određena financijska izdvajanja, jer konkretno u slučaju ranog učenja informatike roditelji mjesečno za tu aktivnost plaćaju 50 kuna. S obzirom da više od pedest posto učenika razredne nastave pohađa informatiku unatoč plaćanju očito je da je želja za informatičkim opismenjavanjem djece itekako prisutna, no ipak među dijelom roditelja razvila se rasprava zbog čega je nastava vjeronauka besplatna, dok neophodno informatičko opismenjavanje zadire u kućni budžet. U Odjelu za odgoj i školstvo neplaćanje vjeronauka i plaćanje informatike objašnjavaju činjenicom da je nastavnim planom i programom za osnovnu školu za učenike razredne nastave, kojeg donosi resorni ministar, kao izborni nastavni predmet definiran vjeronauk, dok informatika nije ni izborni, a ni obvezni predmet. Informatika se kao izborni predmet uvodi tek u petom razredu osnovne škole.
– Međutim, vjeronauk kao izborni predmet za učenike razredne nastave, odnosno njegova izbornost, nije jednaka izbornosti drugih izbornih predmeta budući se nastava vjeronauka mora izvoditi pod istim uvjetima pod kojima se izvodi nastava svih drugih obveznih predmeta.
Projekt u 19 škola
Isto proizlazi iz teksta Ugovora između Svete Stolice i Republike Hrvatske o suradnji na području odgoja i kulture koji kaže da je vjeronauk izborni predmet, ali da se ta izbornost ne odnosi na školu nego na roditelje i učenike, te se nastava vjeronauka mora izvoditi pod istim uvjetima pod kojima se izvodi nastava svih drugih obveznih predmeta. Budući u Gradu Rijeci postoji volja za podupiranjem raznovrsnih programa i projekata za djecu i mlade, iako za to ne postoji zakonska obveza, tako Grad Rijeka i ove školske godine sufinancira učenje informatike, odnosno Projekta ranog učenja informatike od prvog do četvrtog razreda u osnovnoj školi, a dio participiraju roditelji. Zato što je nadstandard, informatika još uvijek spada pod, zakonom neobvezujuću, proračunsku stavku lokalne samuprave koja se zove »šire javne potrebe«. Za rano učenje informatike je u Rijeci iskazan velik interes, pa je njime obuhvaćeno nešto više od polovice školske djece. Tako se u ovoj školskoj godini projekt provodi u 19 osnovnih škola s obuhvatom od 2.166 učenika. Grad je u ovoj školskoj godini za to osigurao 347 tisuća kuna, a ostatak participiraju roditelji, zaključuju u Odjelu.