Snimio M. GRACIN
Osim Porto Baroša, ministar Oleg Butković je najavio i izmjene granica pomorskog dobra na području Delte, čime bi se značajno ubrzala realizacija projekta prenamjene i uređenja tog područja, potencijalno jednog od najznačajnijih projekata u Rijeci
Natječaj za izgradnju marine u Porto Barošu trebao bi biti raspisan najkasnije do ljeta ove godine, potvrdio je ministar pomorstva, prometa i infrastrukture Oleg Butković, koji je nedavno, u razgovoru za naš list, najavio prenamjenu tog riječkog lučkog područja u luku nautičkog turizma.
Do raspisivanja natječaja potrebno je još, objasnio je Butković, niz predradnji, od izmjena statusa luke do redefiniranja granica lučkog područja i pomorskog dobra, no ministar očekuje kako bi sve trebalo biti gotovo do sredine 2018., kada će biti raspisan natječaj.
Bude li sve išlo prema planu, već koncem ove ili početkom iduće godine mogle bi započeti prve aktivnosti na uređenju marine u Porto Barošu, kazao je Butković.
Osim Porto Baroša, Butković je najavio i izmjene granica pomorskog dobra na području Delte, čime bi se, prema očekivanjima, značajno ubrzala realizacija projekta prenamjene i uređenja tog područja, potencijalno jednog od najznačajnijih projekata u Rijeci koji bi uvelike izmijenio sadašnji izgled središta grada. Na Delti su, prema prostornim planovima, ali i provedenom urbanističko-arhitektonskom natječaju, zamišljeni posve novi sadržaji, umjesto lučkih, prvenstveno stambeni, ali i poslovni, ugostiteljski, turistički, kao i centralni gradski park, te riječki »waterfront«, odnosno izlaz grada na more. O možda i megalomanskoj strani projekta dalo bi se itekako raspravljati, no jedan od ograničavajućih faktora za njegovu realizaciju sigurno je i činjenica da najveći dio Delte, od morske obale do parkirališta, ima status pomorskog dobra. Prema zakonima, na tom se području bilo kakvi sadržaji mogu graditi isključivo po modelu koncesije, što je potencijalnim investitorima neprihvatljivo. Zbog toga je Butkovićevo ministarstvo odlučilo »skinuti« status pomorskog dobra s većeg dijela Delte.
Iz Lučke uprave Rijeka ističu kako su, zajedno s Gradom i Ministarstvom pristupili iznalaženju zajedničkog rješenja za što brže stavljanje područja Porto Baroša u funkciju i to kao rezultat dogovora usuglašenog na sastanku nedavno održanom u Gradu Rijeci.
U nadležnosti Lučke uprave Rijeka, odnosno, Upravnog vijeća Lučke uprave Rijeka jest pokretanje donošenja odluke o izmjeni lučkog područja, odnosno njegovo smanjenje, a konačnu odluku o tome donosi Vlada Republike Hrvatske. S obzirom na to da postupak osiguranja uvjeta za gospodarsko korištenje prostora u Porto Barošu obuhvaća niz pripremnih radnji svih navedenih sudionika, a ti postupci i pripadajuće odluke tek predstoje, o svim važnim pitanjima i novim činjenicama ćemo pravovremeno obavijestiti javnost, poručuje ravnatelj Lučke uprave Denis Vukorepa.
ACI zainteresiran
– Razgovarao sam o tome i s riječkim gradonačelnikom Vojkom Obersnelom, te vjerujem da će time biti olakšano nalaženje investitora u projekt uređenja Delte. Skidanjem statusa pomorskog dobra, veći dio zemljišta postat će vlasništvo države, kojim će se onda moći prema potrebi raspolagati, rekao je Butković.
Na pitanje znači li to da će i potencijalni investitor moći steći pravo vlasništva, a ne samo koncesiju, što se do sad nudilo, odgovara potvrdno.
Da, moći će steći pravo vlasništva ili dugoročnog najma, što je ulagačima daleko interesantnije od koncesijskog modela, rekao je Butković, objašnjavajući kako će za Deltu trebati ipak više vremena nego za Porto Baroš, za koji već postoji značajan interes investitora, među njima i najvećeg hrvatskog lanca nautičkih marina – ACI-ja.
Razgovarao sam s upravom ACI-ja i izuzetno mi je drago da su zainteresirani za ulaganje u Porto Baroš. Time ne želim ništa prejudicirati, jer natječaj za marinu u Porto Barošu bit će međunarodni te će biti odabran ulagač koji će ponuditi najbolje uvjete, ali svakako je dobro da je hrvatska tvrtka zainteresirana za to ulaganje, rekao je ministar.
Riječki gradonačelnik Vojko Obersnel smatra kako po sličnom modelu treba naći rješenje za stavljanje dijela lučkog područja u funkciju i pod upravu Grada.
Prvenstveno se to odnosi na Gat Karoline Riječke te Adamićev gat, koji su ionako već odavno u funkciji grada i građana, te bi svakako trebali biti izuzeti iz lučkog područja i statusa pomorskog dobra. Jednako tako, za Molo longo treba pronaći način da njime upravlja Grad, kako bi se uredili novi, primjereni sadržaji, iako se ne može očekivati da bi se tamo ukinuo status pomorskog dobra, rekao je Obersnel.
Važan projekt
Iz ACI-ja potvrđuju da im je Porto Baroš itekako zanimljiv, kao jedna od potencijalno najatraktivnijih lokacija za luku nautičkog turizma u Hrvatskoj.
Član uprave ACI-ja Juraj Bukša pozdravlja pokretanje procedure koja bi trebala rezultirati gradnjom marine u Porto Barošu.
Naravno da je ACI zainteresiran za sudjelovanje na natječaju za dodjelu koncesije za gospodarsko korištenje predmetne luke nautičkog turizma, ukoliko i kada on u konačnici bude raspisan. Naime, radi se o jednoj od zasigurno najatraktivnijih lokacija za gradnju marine u Hrvatskoj i svakako će se vrlo pozorno pratiti razvoj ovog i sličnih projekta koje ACI smatra interesantnim za svoj razvoj, a u skladu s pozitivnim propisima Republike Hrvatske, kaže Bukša.
Riječ je, objašnjava, o jednom od najvažnijih projekata, kako za daljnji razvoj nautičkog turizma tako i za razvoj Rijeke kao turističke i nautičke destinacije, koja se ovim projektom otvara moru.
Osnovna prednost marine u Porto Barošu je njena lokacija praktički u centru Rijeke, što daje velike mogućnosti razvoja svih popratnih djelatnosti koje ovaj projekt može donijeti, od logističkih djelatnosti pa do gradnje smještajnih i drugih turističkih kapaciteta, kaže Bukša.
Tko je odgovoran?
Pokretanje aktivnosti na prenamjeni Porto Baroša u luku nautičkog turizma pozdravlja i riječki gradonačelnik Vojko Obersnel, koji također vjeruje da bi prve konkretne aktivnosti, bude li natječaj raspisan prema planu, mogle započeti već koncem godine.
– Nažalost, u projektu uređenja Porto Baroša i Delte nepotrebno je izgubljeno deset godina. Kako je, posebice na Delti, riječ o vrlo zahtjevnom projektu, a sada je moguće jedino davanje u koncesiju, to potencijalnim ulagačima naprosto nije bilo zadovoljavajuće, kaže Obersnel.
Na pitanje tko je za to odgovoran, odgovara kako naprosto nije bilo dovoljno razumijevanja ni volje za rješavanjem tog problema, prvenstveno u Lučkoj upravi Rijeka, kao ni u resornom ministarstvu. Na naše podsjećanje kako su Lučku upravu i ministarstvo četiri godine vodili njegovi stranački kolege, Siniša Hajdaš Dončić i Vlado Mezak, Obersnel odgovara kako je jedino u tom periodu nešto učinjeno za rješavanje ove problematike.
Tada je pokrenuta izmjena Zakona o pomorskom dobru, što je osnova svega. Što se Porto Baroša tiče, bilo je zainteresiranih ulagača, ali ništa se nije ni moglo pokrenuti, budući da svih ovih godina nije bio pokrenut natječaj za marinu, kaže Obersnel.
On očekuje da će interesa za Porto Baroš biti, s obzirom na potencijale te lokacije.
To je prostor u središtu grada, a osim toga, već ima izgrađen najvažniji i najskuplji dio svake marine – lukobran, tako da ne sumnjam da će interes biti značajan. O značaju tog projekta za Rijeku ne treba ni govoriti. Marina je uvijek ukras grada uz more, a svakako će pozitivno utjecati na našu ponudu, posebno u nautičkom turizmu, kaže Obersnel.