Protiv ukidanja beneficiranog staža

Prosvjed vozača: Autobusi riječkog Autotroleja točno u podne staju na deset minuta

Marinko Glavan

foto: arhiva NL

foto: arhiva NL

– Posao vozača sam po sebi je izuzetno stresan i naporan, ističe Bartulac, dodajući kako je to posebno izraženo kod vozača u javnom gradskom prometu, zbog svakodnevnih višesatnih vožnji kroz gust promet u središtima gradova i velikog broja putnika u vozilima.



RIJEKA – Autobusi »Autotroleja« danas će, točno u podne, stati na deset minuta, u znak prosvjeda vozača protiv najavljene mirovinske reforme, kojom predlaže ukidanje beneficiranog radnog staža za profesionalne vozače.


Vozači javnog gradskog prijevoza u Rijeci time će se pridružiti svojim kolegama u ostalim najvećim hrvatskim gradovima, Zagrebu, Splitu i Osijeku, koji će također na deset minuta zaustaviti svoje autobuse i tramvaje. Vozači će autobuse, kako je najavljeno, zaustaviti na autobusnim stajalištima, ili na drugim pogodnim mjestima, na način da ne ugrožavaju sigurno i nesmetano odvijanje cestovnog prometa.


Predsjednik Sindikata Primorsko-goranskih komunalaca Alen Bartulac ističe kako se nada da će i putnici podržati vozače u njihovom prosvjedu, kojim žele upozoriti na neprihvatljivost najavljene mirovinske reforme i to u prvom redu zbog sigurnosti samih putnika.




– Posao vozača sam po sebi je izuzetno stresan i naporan, ističe Bartulac, dodajući kako je to posebno izraženo kod vozača u javnom gradskom prometu, zbog svakodnevnih višesatnih vožnji kroz gust promet u središtima gradova i velikog broja putnika u vozilima.


– Vjerujte, nije nimalo jednostavno u takvom okruženju probijati se autobusom s jednog kraja grada na drugi, kroz centar i to sve u normiranom vremenu, kako bi putnici stigli na svoja odredišta na vrijeme. Tako raditi mjesecima i godinama izuzetno je naporno, ističe Bartulac, inače i sam vozač »Autotroleja«, ističući kako je Rijeka kao grad konfiguracijski još zahtjevniji za vožnju od ostalih gradova u Hrvatskoj.


– Htio bih naglasiti i da je ponekad u autobusu više od stotinu putnika, a sva odgovornost za te ljude je na vozaču. Njegova mirnoća i staloženost od izuzetne su važnosti. Statistike pokazuju da su najbolji vozači između 42 i 48 godina. Zašto je to tako – zato jer do tih godina još uvijek nemate iskustvo, ali imate reflekse i dobar vid. U tim godinama vaši refleksi i vid su još uvijek dobri i već imate veliko iskustvo.



Ministar rada i mirovinskoga sustava Marko Pavić rekao je danas da je cilj prijedloga novoga zakona o beneficiranom radnom stažu prilagodba zakona potrebama i radnim mjestima 21. stoljeća, pri čemu se neće ukidati beneficirani staž za mnoga zanimanja, među kojima ni za ona u javnom gradskom prijevozu odnosno ZET-u.


Pavić je prije sjednice Vlade kazao kakao će Ministarstvo rada i mirovinskog sustava vrlo skoro ići na radnu skupinu s prijedlogom zakona o osiguranju s povećanim trajanjem tj. o beneficiranom radnom stažu.


“Cilj je prilagoditi zakon potrebama i radnim mjestima 21. stoljeća, a vjerujte mi mnoga zanimanja apsolutno nećemo dirati. ZET je jedna kategorija od njih”, rekao je.


Na pitanje moraju li uvijek radnici izlaziti na prosvjede da bi Ministarstvo očuvalo njihova prava, ministar rada nije odgovorio.


Naime, osam sindikata koji djeluju u zagrebačkom javnom prijevozniku ZET-u danas u podne u suradnji sa sindikatima prometa iz Splita, Rijeke i Osijeka zaustavit će javni promet na deset minuta u znak prosvjeda zbog Vladine najave ukidanja beneficiranog radnog staža za određene kategorije radnika.



U kasnijim godinama, slabljenjem refleksa i vida, umjeće u vožnji zamjenjuje iskustvo i sposobnost predviđanja, ali sve to ima neku granicu koja se ne bi smjela pomicati jer tada vozači profesionalci postaju opasnost za sebe i okolinu. Mislim da je to najjasniji i najjednostavniji opis zašto bi vozači i dalje tebali imati benificirani radni staž i zašto se ne bi smjelo niti pomišljati na ukidanje beneficiranog staža, rekao je Bartulac.


Profesionalni vozači sada imaju beneficirani radni staž na način da im se za svaku godinu rada obračunava 14 mjeseci staža. Od obrane tog prava vozači, ističe Bartulac, nemaju namjeru odustati.


– Ovo je prosvjed upozorenja, ali sigurno nećemo stati na tome, ako se naši zahtjevi ne uvaže. U Hrvatskoj su već uništeni seljaci, otjerani radnici, pa zar i vozači moraju svi otići u Njemačku, kao da ih nije već dovoljno otišlo. Ustrajat ćemo u obrani svojih stečenih materijalnih prava, koja nam nitko nije poklonio niti nam ih dao bez razloga, kaže Bartulac.