Vozači bez škole

Prometna inspekcija u Cammeu: od 39 taksista – 31 bez obavezne stručne spreme

Ivor Balen

Inspekcija je donijela privremenu zabranu povjeravanja poslova vozača taksi vozila zaposlenicima koji rade nelegalno, no zbog žalbe Cammea Rješenje još nije pravomoćno



RIJEKA Inspekcija cestovnog prometa pronašla je velike nepravilnosti u radu riječke podružnice tvrtke Cammeo i donijela rješenje koje bi moglo ugroziti opstanak ovog taksi prijevoznika u Rijeci. Tijekom inspekcijskog nadzora izvršenog u prostorijama Cammea u Mihanovićevoj ulici u Rijeci, pronađeno je da velika većina vozača radi nelegalno, odnosno bez zakonom propisane stručne spreme. 


    Uvidom u ugovore o radu i radne knjižice zaposlenika, inspekcija je utvrdila da od ukupno 39 zaposlenika Cammea d.o.o., njih 31 obavlja poslove vozača autotaksi vozila za tu pravnu osobu, a nemaju obveznu stručnu spremu u zanimanju vozač propisanu Zakonom o prijevozu u cestovnom prometu. 


    – Inspekcija cestovnog prometa je u daljnjem postupku Rješenjem donijela privremenu zabranu povjeravanja poslova vozača motornih autotaksi vozila zaposlenicima pravne osobe Cammeo d.o.o. dok ne ispune uvjete propisane navedenim zakonom – kažu u Ministarstvu pomorstva, prometa i infrastrukture, pod koje spada inspekcija prometa. 


   Zakonske odredbe




Rješenje još uvijek nije pravomoćno budući da su se u Cammeu žalili, čime je odgođeno njegovo izvršenje. Prema riječima Miroslava Hoffmana, voditelja Službe za odnose s javnošću grupacije Taxi Cammeo, njihova žalba je utemeljena jer se svi sporni radnici školuju za vozače motornih vozila. 



 Od kada se počeo širiti Hrvatskom, Cammeo nailazi na probleme manjka radne snage budući da jako mali broj potencijalnih taksista ima odgovarajuću stručnu spremu. Kao što je pokazao ovaj nalaz inspekcije, taj problem očito postoji i u Rijeci. Jedino rješenje je prekvalifikacija, odnosno dokvalifikacija, koje nisu jeftine. Prometna škola u Rijeci, primjerice, nudi prekvalifikaciju za minimalno 3.200 kuna, ako je riječ o struci čiji se program razlikuje od onoga za vozača motornih vozila u pet ili manje ispita. Ako je ta razlika šest do 15 ispita, školovanje košta 5.200 kuna, a za više od 15 ispita plaća se 5.200 kuna i 400 kuna po ispitu. Dokvalifikacija, odnosno svojevrsni dovršetak započetog školovanja u programu vozača motornih vozila, u pravilu je jeftinija.



    – U skladu s hrvatskim zakonima, djelatnost vozača taksija može obavljati i osoba koja je u postupku prekvalifikacije ili dokvalifikacije za vozača motornih vozila. Svi naši vozači ispunjavaju taj uvjet, bez kojega ne bi dobili posao. Kod zapošljavanja, ugovorili smo da svatko od njih, tko već nije po struci vozač, mora u roku sedam dana od potpisa ugovora podastrijeti dokaz da je redovito upisan u obrazovnu ustanovu u kojoj se prekvalificira ili dokvalificira u vozača motornih vozila – rekao je Hoffman, napomenuvši da su u žalbi poslani svi dokazi i potvrde da vozači Cammea, sukladno zakonu, smiju raditi taj posao. 


    U članku 4. Zakona o prijevozu u cestovnom prometu precizno piše da »vozači autotaksi vozila moraju imati srednju stručnu spremu u zanimanju vozač«. Dakle, ne spominje se da mogu voziti taksi i ako se školuju za tu spremu. Taxi Cammeu eventualno u prilog može ići stavak 5. članka 103. u prijelaznim i završnim odredbama, u kojem stoji da se »odredbe Zakona koje se odnose na stručnu spremu vozača ne primjenjuju na osobe koje su na dan stupanja Zakona na snagu zatečene na poslovima vozača motornog vozila u cestovnom prometu«. Bit će zanimljivo vidjeti odluku o žalbi, koja bi mogla ozbiljno ugroziti poslovanje Cammea u Rijeci, s obzirom na to da bi ovaj taksi prijevoznik mogao praktički »preko noći« ostati bez gotovo svih vozača.   


Bijes konkurencije


Iako ovu inspekcijsku odluku ne dovodi u vezu s poznatim netrpeljivostima između Cammea i konkurencije, koje su posebno do izražaja došle u Zagrebu, Hoffman je istaknuo da njegova tvrtka mnogima smeta zbog svoje filozofije da je taksi javni servis, a ne luksuz. 


    – Gdje god dođemo, nailazimo na otpor. U Hrvatskoj brojni taksisti uz određene količine rada uzimaju velike profite i od taksija jako dobro žive, ali to nije taksi kao javni servis. Razumijem ljutnju i bijes onih koji se nisu pripremili za opstanak na tržištu – istaknuo je Hoffman. 


    Cammeo se i ranije susretao sa zabranom obavljanja djelatnosti, prvenstveno u Zagrebu, i to najčešće zbog toga što vozači nisu imali položen ispit o poznavanju osnovnih podataka o kulturnim, gospodarskim, turističkim, prometnim i drugim značajnim objektima i znamenitostima na području na kojem obavljaju prijevoz, što je također propisano zakonom. Najveći konkurent u Zagrebu, Radio taksi Zagreb, javno je zvao inspekciju i tražio zabranu rada Cammea zbog većeg broja vozila koja operiraju gradom od dozvoljenog. Novo rješenje inspekcije do sada je najveći udarac tvrtki koja, samo u Rijeci, ostvaruje višemilijunske prihode. Osim u Rijeci, od kuda je krenuo, Cammeo posluje u Zagrebu, Osijeku i Puli.