Agonija brodogradilišta

Pročitajte otvoreno pismo iz 3. maja premijeru Plenkoviću: Zar je moguće da nam stranci vjeruju više nego vi?

P. N.

snimio Silvano Ježina

snimio Silvano Ježina

Ta industrija razvijala se tijekom dva protekla stoljeća na prostorima Republike Hrvatske, jedna je od najkompleksnijih industrija na svijetu i država koja ju ima trebala bi ju njegovati kao stratešku granu i zaštititi, a ne puštati u propast.



Predstavnik radnika u Nadzornom odboru brodogradilišta 3. maj Juraj Šoljić poslao je otvoreno pismo premijeru Andreju Plenkoviću, ministru gospodarstva, rada i poduzetništva Darku Horvatu te ministru financija Zdravku Mariću. Pismo prenosimo u cijelosti. 


“U svjetlu aktualnih odgoda stečajeva brodogradilišta 3.MAJ i Uljanik, ovim putem obraćam se Predsjedniku Vlade RH i resornim Ministarstvima ukazujući na sada već alarmantno zabrinjavajući grijeh nečinjenja, odugovlačenja i besciljnog otezanja agonije. Svi smo upoznati s činjenicom da za državu postoje modeli koji su Zagrebu dostavljeni iz oba brodogradilišta glede dovršetka brodova, a koji jasno prikazuju način na koji bi se smanjio udar na državni proračun no iz nekog razloga, nama brodograditeljima i hrvatskoj javnosti nepoznatog, o njima se nitko ne očituje niti ih razmatra.


Konkretno, u 3.MAJ-u, dovršetkom i isporukom broda (Gradnja 733) za kanadskog naručitelja Algomu mogla bi se smanjiti šteta te u državni proračun vratiti i do 20 mil USD. Kanadski naručitelj Algoma iskazala je dolaskom novog direktora neupitnu želju da čak i u ovim iznimno teškim okolnostima završi brod u 3.MAJ-u, stoga se logično nameće pitanje: Vjeruje li strani brodovlasnik 3. maju više nego vlastita država i nije li to u najmanju ruku apsurdno?




Nadalje, postavljam pitanje kome i zašto je u interesu tu ponuđenu opciju o dovršetku broda u 3. maju ne prihvatiti i na taj način uništiti brodogradnju na Kvarneru, a pritom i oštetiti državni proračun više negoli je potrebno? Rješenja koja postoje ne uključuju da država osigura novčana sredstva već samo da nas podupre i podrži u nastojanju da se predmetni brod dovrši u našem Brodogradilištu na način koji će biti najbolji i za državu i za brodovlasnike i za vjerovnike i za 3 maj.


3. maj je zdrava tvrtka koja mora biti samostalna. Poznata je činjenica da su ukupna potraživanja zbog kojih riječkom brodogradilištu prijeti stečaj višestruko manja od pozajmice koju je 3. maj dao Uljaniku i da nema te pozajmice 3.MAJ bi sutra mogao početi s proizvodnim aktivnostima. Zbog svega navedenog, smatramo da 3. maj zaslužuje dobiti šansu koja mu je u prethodnom razdoblju oduzeta, a RH zaslužuje da predsjedavajući Vijećem Europske unije 2020. prezentira poruku kako posjeduje vrijednu i složenu industriju kojom može dati doprinos industrijskom kontekstu Europske unije.


Ta industrija razvijala se tijekom dva protekla stoljeća na prostorima Republike Hrvatske, jedna je od najkompleksnijih industrija na svijetu i država koja ju ima trebala bi ju njegovati kao stratešku granu i zaštititi, a ne puštati u propast.


3. maj je najbliži opstanku na zdravim nogama i zato vas molimo da prepoznate naš potencijal i pomognete nam da se osovimo na te noge nastavljajući raditi ono što najbolje znamo – graditi brodove na zadovoljstvo svjetskih naručitelja, a na ponos Hrvatske.”