Mogući spas krije se u prijedlogu za uspostavu sustava sufinanciranja linije u kojem bi participirala lokalna samouprava. Jadrolinija više nema pomoć države i potrebno je ukupno 11 milijuna kuna, koje se nastoje prikupiti uz pomoć gradova, županija i općina zainteresiranih za opstanak linije
RIJEKA » Bila bi nenadoknadiva šteta ako se ukine dužobalna linija Rijeka – Dubrovnik, ako ovog ljeta vremešni brod Liburnija ne poveže Kvarner s krajnjim jugom Hrvatske. Zbog 60 godina duge pomorske tradicije koliko postoji linija, ali i održavanja jednog posebnog, pomalo starinskog i romantičnog načina putovanja, koje se teško može uspoređivati s korištenjem cesta, pruga ili zračnog prometa. Tim više što je tradicija dužobalnog povezivanja u stvari puno duža, započela je još u 19. stoljeću, odnosno 1837. godine kada je austrijski Lloyd pokrenuo liniju Trst – Krf – Patras s pristajanjima u dalmatinskim lukama.
Primat autocesta
Linija je preživjela razne države, funkcionirala je s različitim brodovima, mijenjale su se potpore i red plovidbe, dodavale ili smanjivale luke ticanja, ali je ipak opstala.
Predsjednik Uprave Jadrolinije Alan Klanac naglašava kako su obavljeni razgovori s predstavnicima niza općina, gradova i županija, kao i da kod većine postoji dobra volja. Međutim, konkretnog sporazuma još uvijek nema.
Brendiranje putovanja
– Gubitak linije u sezoni jako bi otežao mogućnost da se ona jednog dana vrati. Mi razmišljamo i o nabavci većeg i kvalitetnijeg broda od Liburnije, ali to ovisi o nizu parametara, između ostalog i o proširenju trajektnih pristaništa. Postoje opcije ticanja novih destinacija, pa i niz drugih novina, koje bi mogle ići u smjeru brandiranja jednog specifičnog crusing putovanja u budućnosti, naglašava Klanac.
Pozvani predstavnici lokalne samouprave od kojih se traži pomoć i novci većinom imaju razumijevanja za prijedlog kompanije, ali je većini veliki problem izdvojiti tražena sredstva. Gradonačelnik Splita Ivo Baldasar još uvijek dvoji o odluci i kaže kako će temu o potpori za dužobalnu liniju dati na raspravu Gradskom vijeću.
Slično razmišlja i gradonačelnik Rijeke Vojko Obersnel. On je upoznat s prijedlogom Jadrolinije te naglašava kako dobra volja postoji, još uvijek ne i konkretna odluka o tome o kojem bi iznosu bila riječ.
– Mislim da liniju treba sačuvati. Mi smo kao grad načelno spremni podržati tu inicijativu, ali je teško reći hoćemo li moći izdvojiti milijun kuna. Neki manji iznos bi eventualno bio prihvatljiv. Svakako bi cijelu priču o dužobalnoj liniji trebalo tretirati kroz isti model kakav postoji za aerodrome, model zajedničkog oglašavanja i tu bi se trebale uključiti turističke zajednice gradova i županija te Hrvatska turistička zajednica. Ne mogu odgovoriti na hipotetsko pitanje što će biti ukoliko se sve jedinice lokalne samouprave ne odazovu. S naše strane postoji dobra volja. Što nas bude više, uz pretpostavku da se uključi HTZ, veće su šanse da skupimo potrebna sredstva. Ako se to ne dogodi, linije neće biti ove godine, ističe Obersnel dodajući kako bi ovakav model financiranja trebao biti privremen, jer je cijelu liniju potrebno drugačije koncipirati tako da dobije naglašeniju turističku komponentu i model cruising putovanja, što znači da dugoročno treba razmišljati o novom brodu i novim destinacijama na dužobalnom putovanju.
Noć na palubi
O prijedlogu su u javnosti govorili i drugi predstavnici lokalne samouprave. Možda i najveći interes za liniju vlada na Korčuli, što je potvrdio gradonačelnik Korčule Vinko Kapelina napominjući pritom da su financijske mogućnosti male, ali i da je spreman maksimalno pomoći. Ni dubrovački gradonačelnik Andro Vlahušić ne odbacuje opciju sufinanciranja, ali također propituje koliko je to opravdano. Iz svega proizlazi kako predstoji obaviti još dosta pregovora, kao i da je u cijelu priču nužno uključiti i turističke zajednice.
Vrijeme istječe. Pitanje je hoće li mlađe generacije dobiti priliku doživjeti svu ljepotu putovanja brodom od Rijeke do Dubrovnika sa stajanjem u Splitu, Hvaru i Korčuli. Prenoćiti na palubi od tikovine pod vedrim nebom dok brodski motori sijeku brazdu u moru i prolaze među stotinama hrvatskih otoka i otočića do krajnjeg juga Hrvatske. Ili jednostavno uživati u komforu i ugođaju brodskog putovanja umjesto višesatne i zamorne vožnje cestom. Jedan od poznatijih slogana Jadrolinije kaže da odmor počinje na brodu. Nigdje kao na dužobalnoj liniji, čiju pomorsku tradiciju svakako treba spasiti, produžiti i nadograditi u budućnosti boljim brodom, novim uslugama i sadržajima. U stvari, odavno je to trebalo učiniti.