Reakcije

Pitali smo riječke vozače što misle o novim masnim kaznama za najteže prometne prekršaje

Vladimir Mrvoš

Krunoslav Ćosić / Foto Vladimir Mrvoš

Krunoslav Ćosić / Foto Vladimir Mrvoš

Zlatko Stašić, komentirajući nove odredbe Zakona, smatra da je za korištenje mobitela za volanom kazna kolika god bila - premala



RIJEKA – Od jučer su na snazi nove odredbe Zakona o sigurnosti prometa na cestama, koje su donesene zbog podizanja razine sigurnosti i prometne kulture na hrvatskim prometnicama. Nove odredbe predviđaju snažnije kažnjavanje počinitelja za osam najtežih prekršaja za koje se pokazalo da uzrokuju najveća i najteža stradavanja u prometu.


U prvom redu to je brzina, odnosno prekoračenje dozvoljene brzine kretanja u naseljenom mjestu za više od 50 km/h. Velik problem predstavlja i vožnja u suprotnom ili zabranjenom smjeru na autocesti, brzoj cesti i cesti namijenjenoj isključivo za promet motornih vozila, a to uglavnom čine alkoholizirani ili vozači starije životne dobi.


Jedan od najtežih prekršaja je i namjerni prolazak kroz crveno svjetlo, odnosno prolazak kroz crveno svjetlo bez smanjenja brzine, povećanjem brzine ili prolazak kroz dva ili više crvenih svjetala. Pokazalo se da su takvi vozači uglavnom recidivisti.




Veliki problem stvara i vožnja pod utjecajem alkohola i droga, kao i odbijanje podvrgavanju ispitivanja radi provjere da li u organizmu ima alkohola ili droga. Podaci pokazuju da ima dosta prekršitelja koji upravljaju vozilom prije stjecanja prava, dok im je vozačka dozvola ukinuta zbog prikupljenih negativnih prekršajnih bodova, ili dok im je vozačka dozvola oduzeta.


Ubojice u prometu


Upravo za te prekršaje propisano je povećanje novčanih kazni s 5.000 do 15.000 kuna, kako je bilo do sada, na 10.000 do 20.000 kuna te propisivanje obaveznih zaštitnih mjera, odnosno zabrana upravljanja motornim vozilom od najmanje šest mjeseci za drugi počinjeni prekršaj ili od najmanje 12 mjeseci ako je prekršaj počinjen treći ili više puta, zatim povećanje negativnih prekršajnih bodova s tri na šest te privremeno oduzimanje vozila kao sredstva počinjenja prekršaja.


Povećanje novčanih kazni predviđeno je i za nekorištenje sigurnosnog pojasa za vrijeme vožnje, nepropisan prijevoz djece u vozilu i nepropisno korištenje mobitela za vrijeme vožnje, a za navedene prekršaje s dosadašnjih 500 kuna kazna je povećana na tisuću kuna.


Ove, za sigurnost svih sudionika u prometu najvažnije izmjene možemo rezimirati zaključkom da su s ciljem smanjenja broja najtežih prekršaja povećani iznosi novčanih kazni za tzv. »četiri ubojice u prometu« – brzinu, alkohol, pojas i mobitel.


Primjer Slovenije


– Iako će mnogi vozači nove novčane kazne i druge sankcije doživjeti kao punjenje proračuna, vozače nitko ne tjera da svojim vozilom velikim brzinama prolaze kroz crveno, napominje Krunoslav Ćosić, glavni urednik časopisa Garaža, koji se ovih dana odmara na Kvarneru.



– Neki od njih čak i povećaju brzinu prilikom prolaska kroz crveno svjetlo na semaforu. Zamislite samo koja materijalna šteta može nastati u slučaju da se dogodi sudar, uz moguće ljudske žrtve. Svemu tome, uz loše stanje pojedinih hrvatskih prometnica, pripomaže i distrakcija koju izaziva četvrti ubojica u prometu, a to je nepropisno korištenje mobitela pri upravljanju vozilom.


Iako je kazna za mobitel povećana dvostruko, mnogi je i dalje neće ozbiljno doživljavati jer ne mogu odoljeti korištenju mobitela, a ako ih policija i zaustavi, moći će tražiti opomenu ili će pak platiti polovicu kazne. Strah od visokih novčanih kazni itekako ima utjecaja na hrvatske vozače, vidimo to dok se po Sloveniji vozimo iza hrvatskih vozila. Tamo im ne pada na pamet voziti brže od dopuštenog ili pak voziti s malim razmakom do drugog vozila.


Svakodnevno vidimo i da je »blendanje« i požurivanje vozila po pretjecajnom traku na autocesti vrlo učestala pojava. Sve su to radnje koje vozači ne moraju izvoditi svojim vozilom te na taj način na svoj račun zazivati novosti koje donose izmjene i dopune Zakona o sigurnosti prometa na cestama.


Jednostavno, prestanite na taj način puniti hrvatski proračun i trošiti ionako male hrvatske plaće koje, to je sigurno, nisu baš prilagođene ovako visokim kaznama koje su propisane od 1. kolovoza, zaključuje Ćosić.


Rigorozne mjere jedini lijek


Dražen Stević pozdravlja nove propise u prometu, a kao dugogodišnji prosvjetar koji se bavi prometnom kulturom smatra kako su nove, rigoroznije mjere, jedini lijek za oholost i bahatost u prometu.



– Sramno je gledati svakodnevno iživljavanje i nedostatak poštovanja za one slabije, koji prometnice koriste za bicikliranje ili jednostavna prešetavanja. Što će tek nastati kada se pojave nova elektro-prometala koja trebaju asfalt.


Uz ovo trenutno stanje možemo očekivati još veće gužve i još veća nestrpljenja u prometu. Radimo svi zajedno na jednakom poštovanju svih sudionika u prometu i kažnjavajmo neodgovorne – kaže Stević.


Zlatko Stašić, komentirajući nove odredbe Zakona, smatra da je za korištenje mobitela za volanom kazna kolika god bila – premala.



Teo Brusić posebno se osvrnuo na prekoračenje od 50 km u gradu, smatrajući da je u blizini škola i vrtića i samo 50 km/h prebrzo, pogotovo u vrijeme kada je kolnik sklizak.


Vrijeme će pokazati kako će se Zakon primjenjivati i hoće li se smanjiti izbjegavanje vibro traka. U svakom slučaju podržavam novi zakon, decidiran je Brusić.



Privremeno oduzimanje vozila


Policija može vozilo privremeno oduzeti vozaču koji je najmanje već dva puta pravomoćno kažnjen u trogodišnjem razdoblju, počevši od stupanja ovog Zakona na snagu, a ponovno počini neki od 8 navedenih najtežih prometnih prekršaja. Privremeno oduzimanje znači oduzimanje do odluke suda, koji je dužan odluku donijeti u roku od 15 dana.