Vojko Obersnel / Foto: V. KARUZA
Stožer ima problem s prihvaćanjem riječkih antifašista i antifašističkih tekovina koje njegujemo kao i cijela civilizirana Europa, ali se to boje glasno reći. Nema ovo njihovo priopćenje nikakve veze s kulturom i programom Rijeke Europske prijestolnice kulture, kaže Obersnel
Nikica Augustinović, koji se potpisao kao voditelj Stožera za obranu hrvatske Rijeke i predsjednik primorsko-goranskog HSP-a, poručio je riječkome gradonačelniku Vojku Obersnelu da njegova stranka podržava EPK 2020, a ne EPK 1945. (o čemu smo pisali
Bez imalo uvijanja Augustinović najavljuje mirnodopsku Oluju ako se realiziraju programi dijeljenja komunističkog manifesta, »Jugo joga« i postavljanje zvijezde petokrake na Riječki neboder, a riječ je o programima koji su dio programskog pravca Doba moći.
Riječki gradonačelnik Vojko Obersnel uopće ne dvoji što stoji iza otvorenih i javnih prijetnji Stožera za obranu hrvatske Rijeke.
– Stožer ima problem s prihvaćanjem riječkih antifašista i antifašističkih tekovina koje njegujemo kao i cijela civilizirana Europa, ali se to boje glasno reći. Nema ovo njihovo priopćenje nikakve veze s kulturom i programom Rijeke Europske prijestolnice kulture. Oni vide zvijezdu i jugoslavensku zastavu i dalje od toga ne žele, ne mogu i ne znaju. Da su se barem potrudili uzeti i proučiti program Rijeke Europske prijestolnice kulture, vidjeli bi i znali bi da su programi koji im toliko smetaju sastavni dio programskog pravca Doba moći. On tematizira i riječku, i hrvatsku, i europsku prošlost, različita razdoblja povijesti te različita vremena u kojima se umjetnost razvijala u okviru velikih moćnih sila, bilo da su one nosile graditeljsku ili rušilačku moć.
Programski pravac Doba moći odavno je predstavljen medijima i javnosti, a većina programa koje okuplja poznata je još od listopada prošle godine. U okviru ovog programskog pravca, osim nekoliko programa koji će se realizirati tijekom godine i koje uporno ističe hrvatska desnica koja bi cenzurirala umjetnost, nalazi se primjerice još niz programa, a samo ovaj mjesec odvija se, održano je ili započinje njih čak šest! Među njima su i program Okoliš sjećanja koji je predstavljen krajem siječnja i već traje, a o kojem očito nitko nema potrebe govoriti. Ovaj se program sastoji od radova pedesetak umjetnika, a njihova su reakcija na posjete logoru na Golom otoku koji su posjećivali u razdoblju od 2016. godine do 2019. godine.
Za vrijeme cjelogodišnjeg trajanja projekta na 120 plakatnih površina (billboarda) diljem Primorsko-goranske županije bit će izloženo 25 najboljih rješenja umjetnika koji svojim radovima, performansima i instalacijama šalju poruku o tome da mjesta na kojima su počinjeni zločini trebaju postati mjesta sjećanja, učenja i pamćenja. Organizator je Udruga Goli otok Ante Zemljar iz Zagreba u partnerstvu s umjetničkom organizacijom Art De Facto (Zagreb), podsjeća Obersnel.
Nadalje, nastavlja riječki gradonačelnik, u sklopu pravca Doba moći uskoro nas očekuje Festival Needcompany.
– U okviru festivala jedna od najvažnijih predstavnica suvremenog europskog teatra, belgijska umjetnička skupina Needcompany, u sklopu programa Rijeka 2020 Europske prijestolnica kulture od 29. veljače do 6. ožujka izvodi tri predstave i otvara izložbu kojima predstavlja bogatstvo i raznolikost svoga umjetničkog rada – jedna je predstava primarno glazbena, druga dramska, a treća plesna. Sastavni dio programa Doba moći je i romantična opera u tri čina »Tristan i Izolda«, središnje djelo opsežnoga reformatorskog opusa skladatelja Richarda Wagnera, koja je povjerena je američkoj redateljici Anne Bogart. Ni o njemu iz Stožera za obranu hrvatske Rijeke niti riječi.
U tijeku su izložbe »D’Annunzijeva mučenica« i »Violinom iznad granica«, obje u sklopu programa Doba moći. Ne znam jesu li ih pripadnici Stožera za obranu hrvatske Rijeke pogledali, a nisam primijetio da su istaknuli svoju zabrinutost nad pokušajem fašističkih demonstracija vezanih uz izložbu o D’Annunzijevom boravku u Rijeci i iredentističkim pretenzijama određenih skupina koje su najavljivale svoj pohod na Rijeku, naglašava Obersnel.
Umjetnički obračun
On je siguran da će o programu istog pravca, performansu »Jugo joga« koji poziva građane i prolaznike da se priključe izvođenju koreografije u kojoj se poze partizanskih junaka preuzete s javnih spomenika izmjenjuju s pokretima tjelovježbe, poput joga-položaja, Stožer naći za shodno pisati javne osude, makar nemaju pojma da je riječ o umjetničkom obračunu s prošlošću i sadašnjošću.
– Oglasit će se i kad na red dođe performans pod nazivom Zajednički manifest komunističke partije ujedinjenog građanstva Rijeke u kojem autor daruje po jedno numerirano i potpisano djelo svim građankama i građanima Rijeke i organizira zajednički performans u povodu obilježavanja Praznika rada. Oglasit će se, iako ne znaju da je zadaća tog programa potaknuti svijest lokalne zajednice o osnovnim radničkim pravima i klasnim odnosima u društvu, kao i strategijama otpora i borbe za radnička prava aktivnim sudjelovanjem u razvoju mreže osviještenoga građanstva koje će predstavljati svoje stavove i braniti svoja prava u fizičkom i virtualnom, javnom i medijskom prostoru.
Muči ih zvijezda na Riječkom neboderu, odnosno Samoobrambeni spomenik od armiranog betona i željezne konstrukcije u obliku velike, odbačene i zaboravljene partizanske zvijezde petokrake. Staklo razbijeno u 2.800 krhotina uronjenih u petokraku simbolizira 2.800 poginulih boraca u bitci za oslobođenje Rijeke. Samoobrambeni spomenik otvara pitanje pozivanja (ne)željenoga gosta u tkivo grada, defenzivnosti kao vječnog pratitelja napada i začaranog kruga koji takva dinamika stvara, pojašnjava Obersnel.
Riječki gradonačelnik još je jednom podsjetio da je jugoslavenska zastava bila jedna od zastava koje su se našle na dan otvorenja na postamentima na Korzu u sklopu programa »Rijeka, koraci vrijeme«, odnosno Vremenske crte koja je bila pogled na političku kartu riječke regije u proteklih stotinu godina i država koje su vladale našim gradom.
– Jugoslavenska zastava je problem, a zastava Trećeg Reicha sa svastikom, koja je stajala na tim istim postamentima na dan otvorenja Rijeke Europske prijestolnice kulture, Stožeru nije sporna. Tu zastavu očito ne doživljavaju kao problematičnu. I to mi se čini dosta znakovitim. I na kraju, na račun ove prijetnje o nekakvoj mirnodopskoj Oluji, to Stožeru stavljam na dušu. Ja se ne bojim i nemam ih namjeru sprečavati da rade što god žele pod uvjetom da ne ometaju druge programe. U tom smislu sam i obavijestio policiju da, sukladno svojim ovlastima, osigura redovno održavanje i odvijanje programa Rijeke – Europske prijestolnice kulture, zaključio je Obersnel.