EPK

Obersnel o prijetnjama “mirnodopskom Olujom”: ‘Zastava Trećeg Reicha im očito nije problem’

Damir Cupać

Vojko Obersnel / Foto: V. KARUZA

Vojko Obersnel / Foto: V. KARUZA

Stožer ima problem s prihvaćanjem riječkih antifašista i antifašističkih tekovina koje njegujemo kao i cijela civilizirana Europa, ali se to boje glasno reći. Nema ovo njihovo priopćenje nikakve veze s kulturom i programom Rijeke Europske prijestolnice kulture, kaže Obersnel



Nikica Augustinović, koji se potpisao kao voditelj Stožera za obranu hrvatske Rijeke i predsjednik primorsko-goranskog HSP-a, poručio je riječkome gradonačelniku Vojku Obersnelu da njegova stranka podržava EPK 2020, a ne EPK 1945. (o čemu smo pisali OVDJE)


Bez imalo uvijanja Augustinović najavljuje mirnodopsku Oluju ako se realiziraju programi dijeljenja komunističkog manifesta, »Jugo joga« i postavljanje zvijezde petokrake na Riječki neboder, a riječ je o programima koji su dio programskog pravca Doba moći.


Riječki gradonačelnik Vojko Obersnel uopće ne dvoji što stoji iza otvorenih i javnih prijetnji Stožera za obranu hrvatske Rijeke.




– Stožer ima problem s prihvaćanjem riječkih antifašista i antifašističkih tekovina koje njegujemo kao i cijela civilizirana Europa, ali se to boje glasno reći. Nema ovo njihovo priopćenje nikakve veze s kulturom i programom Rijeke Europske prijestolnice kulture. Oni vide zvijezdu i jugoslavensku zastavu i dalje od toga ne žele, ne mogu i ne znaju. Da su se barem potrudili uzeti i proučiti program Rijeke Europske prijestolnice kulture, vidjeli bi i znali bi da su programi koji im toliko smetaju sastavni dio programskog pravca Doba moći. On tematizira i riječku, i hrvatsku, i europsku prošlost, različita razdoblja povijesti te različita vremena u kojima se umjetnost razvijala u okviru velikih moćnih sila, bilo da su one nosile graditeljsku ili rušilačku moć.


Programski pravac Doba moći odavno je predstavljen medijima i javnosti, a većina programa koje okuplja poznata je još od listopada prošle godine. U okviru ovog programskog pravca, osim nekoliko programa koji će se realizirati tijekom godine i koje uporno ističe hrvatska desnica koja bi cenzurirala umjetnost, nalazi se primjerice još niz programa, a samo ovaj mjesec odvija se, održano je ili započinje njih čak šest! Među njima su i program Okoliš sjećanja koji je predstavljen krajem siječnja i već traje, a o kojem očito nitko nema potrebe govoriti. Ovaj se program sastoji od radova pedesetak umjetnika, a njihova su reakcija na posjete logoru na Golom otoku koji su posjećivali u razdoblju od 2016. godine do 2019. godine.


Za vrijeme cjelogodišnjeg trajanja projekta na 120 plakatnih površina (billboarda) diljem Primorsko-goranske županije bit će izloženo 25 najboljih rješenja umjetnika koji svojim radovima, performansima i instalacijama šalju poruku o tome da mjesta na kojima su počinjeni zločini trebaju postati mjesta sjećanja, učenja i pamćenja. Organizator je Udruga Goli otok Ante Zemljar iz Zagreba u partnerstvu s umjetničkom organizacijom Art De Facto (Zagreb), podsjeća Obersnel.


​Nadalje, nastavlja riječki gradonačelnik, u sklopu pravca Doba moći uskoro nas očekuje Festival Needcompany.


– U okviru festivala jedna od najvažnijih predstavnica suvremenog europskog teatra, belgijska umjetnička skupina Needcompany, u sklopu programa Rijeka 2020 Europske prijestolnica kulture od 29. veljače do 6. ožujka izvodi tri predstave i otvara izložbu kojima predstavlja bogatstvo i raznolikost svoga umjetničkog rada – jedna je predstava primarno glazbena, druga dramska, a treća plesna. Sastavni dio programa Doba moći je i romantična opera u tri čina »Tristan i Izolda«, središnje djelo opsežnoga reformatorskog opusa skladatelja Richarda Wagnera, koja je povjerena je američkoj redateljici Anne Bogart. Ni o njemu iz Stožera za obranu hrvatske Rijeke niti riječi.


U tijeku su izložbe »D’Annunzijeva mučenica« i »Violinom iznad granica«, obje u sklopu programa Doba moći. Ne znam jesu li ih pripadnici Stožera za obranu hrvatske Rijeke pogledali, a nisam primijetio da su istaknuli svoju zabrinutost nad pokušajem fašističkih demonstracija vezanih uz izložbu o D’Annunzijevom boravku u Rijeci i iredentističkim pretenzijama određenih skupina koje su najavljivale svoj pohod na Rijeku, naglašava Obersnel.


Umjetnički obračun


On je siguran da će o programu istog pravca, performansu »Jugo joga« koji poziva građane i prolaznike da se priključe izvođenju koreografije u kojoj se poze partizanskih junaka preuzete s javnih spomenika izmjenjuju s pokretima tjelovježbe, poput joga-položaja, Stožer naći za shodno pisati javne osude, makar nemaju pojma da je riječ o umjetničkom obračunu s prošlošću i sadašnjošću.


– Oglasit će se i kad na red dođe performans pod nazivom Zajednički manifest komunističke partije ujedinjenog građanstva Rijeke u kojem autor daruje po jedno numerirano i potpisano djelo svim građankama i građanima Rijeke i organizira zajednički performans u povodu obilježavanja Praznika rada. Oglasit će se, iako ne znaju da je zadaća tog programa potaknuti svijest lokalne zajednice o osnovnim radničkim pravima i klasnim odnosima u društvu, kao i strategijama otpora i borbe za radnička prava aktivnim sudjelovanjem u razvoju mreže osviještenoga građanstva koje će predstavljati svoje stavove i braniti svoja prava u fizičkom i virtualnom, javnom i medijskom prostoru.


Muči ih zvijezda na Riječkom neboderu, odnosno Samoobrambeni spomenik od armiranog betona i željezne konstrukcije u obliku velike, odbačene i zaboravljene partizanske zvijezde petokrake. Staklo razbijeno u 2.800 krhotina uronjenih u petokraku simbolizira 2.800 poginulih boraca u bitci za oslobođenje Rijeke. Samoobrambeni spomenik otvara pitanje pozivanja (ne)željenoga gosta u tkivo grada, defenzivnosti kao vječnog pratitelja napada i začaranog kruga koji takva dinamika stvara, pojašnjava Obersnel.


​Riječki gradonačelnik još je jednom podsjetio da je jugoslavenska zastava bila jedna od zastava koje su se našle na dan otvorenja na postamentima na Korzu u sklopu programa »Rijeka, koraci vrijeme«, odnosno Vremenske crte koja je bila pogled na političku kartu riječke regije u proteklih stotinu godina i država koje su vladale našim gradom.


– Jugoslavenska zastava je problem, a zastava Trećeg Reicha sa svastikom, koja je stajala na tim istim postamentima na dan otvorenja Rijeke Europske prijestolnice kulture, Stožeru nije sporna. Tu zastavu očito ne doživljavaju kao problematičnu. I to mi se čini dosta znakovitim. I na kraju, na račun ove prijetnje o nekakvoj mirnodopskoj Oluji, to Stožeru stavljam na dušu. Ja se ne bojim i nemam ih namjeru sprečavati da rade što god žele pod uvjetom da ne ometaju druge programe. U tom smislu sam i obavijestio policiju da, sukladno svojim ovlastima, osigura redovno održavanje i odvijanje programa Rijeke – Europske prijestolnice kulture, zaključio je Obersnel.