U pripremi novi natječaj

OPET U PREKRŠAJU? Ekoplus gorivo iz otpada ne vozi u Koromačno, nego opet odlaže na Marišćini

Andrej Petrak

Snimio Marko GRACIN

Snimio Marko GRACIN

U ŽCGO Marišćina imali su već problema u travnju prošle godine s inspekcijom Ministarstva zaštite okolišta zbog toga što su na odlagališnu plohu odložili tzv. SRF gorivo iz otpada, a nisu ga predali ovlaštenoj osobi. Izdan je prekršajni nalog kojim su proglašeni krivima za takvo »zbrinjavanje«



Cementara Holcim u Koromačnom već određeno vrijeme ne zaprima gorivo iz otpada, glavni proizvod Centra za gospodarenje otpadom Marišćina. Za to vrijeme Centar odlaže gorivo iz otpada na svoje odlagalište na Marišćini, zbog čega im je već jednom, u travnju 2017. godine, Inspekcija zaštite okoliša izdala prekršajni nalog s kaznom od 150.000 kuna za pravnu, a 50.000 kuna za odgovornu osobu u Ekoplusu. Službeno objašnjenje iz Holcima jest da gorivo iz otpada s Marišćine trenutno ne preuzimaju jer kvaliteta nije sukladna iskazanoj u natječaju. No, kažu, u trenutku kada gorivi otpad ponovo postigne ugovorene kriterije, nastavit će ga preuzimati na zbrinjavanje.


Tvrtka Holcim nije se javila na natječaj što ga je u siječnju raspisao istarski CGO Kaštijun, koji radi na istom principu kao Marišćina. Holcim nije dostavio ponudu za preuzimanje gorivog otpada, jer očekivane tehničke karakteristike iz natječaja, kao što su, primjerice, ogrjevna vrijednost i sadržaj klorida, ne odgovaraju njihovim traženim parametrima ulaznog materijala. Sličan problem sad imaju s Marišćinom. Čini se da Holcimu nije odgovarala ni ponuđena cijena s Kaštijuna, što neslužbeno doznaje Glas Istre, jer je ponuđena vrijednost natječaja bila 500.000 kuna


Nije lako…


Ekoplus, tvrtka u vlasništvu Primorsko-goranske županije, KD Čistoća i Općine Viškovo, osnovana kako bi upravljala centrom za gospodarenje otpada na Marišćini, ugovor s Holcimom ima od studenog 2016. godine. Predviđena vrijednost tog ugovora, u planu poslovanja Ekoplusa za 2017. godinu, iznosi 1.500.000 kuna. Međutim, u Holcimu kažu da su tijekom prošle godine preuzeli 2.808 tona tog goriva. Oni su na javnom natječaju imali najpovoljniju ponudu od 220 kuna, odnosno oko 30 eura po toni preuzetog gorivog otpada s Marišćine. Iz toga proizlazi da je od ugovora vrijednog 1,5 milijuna kuna, zasad konzumirano manje od 618.000 kuna.




Direktor Ekoplusa Josip Dedić kaže da je točno da gorivo iz otpada trenutno ne voze u Holcim, ali da to neko vrijeme nisu bili ni u prilici, jer da je pogon cementare bio u remontu. Priznaje da im nije bilo lako uskladiti kvalitetu SRF goriva iz otpada, koji ima višu kaloričnu vrijednost od RDF goriva, a koje se također može proizvoditi na Marišćini, no da se kontinuirano trude poboljšati cijeli proces.


– Kad je cementara Holcima u remontu, proizvodnju usmjerimo na način da ne idemo sa SRF-om, već proizvodimo RDF gorivo iz otpada, koje možemo odlagati na odlagalište i pripremati za proizvodnju bioplina. Trenutno pogon ponovo proizvodi SRF gorivo iz otpada, ali bilo nam je potrebno vrijeme da uskladimo potrebnu kvalitetu. Nije lako postići kvalitetu SRF-a potrebnu cementarama. Sljedećih dana dolazi komisija iz Holcima kako bi se uskladili i nadamo se da će opet moći preuzimati SRF s Marišćine – rekao je direktor Josip Dedić.


Već prijavljeni


Dok direktor Ekoplusa sam govori da RDF gorivi otpad odlažu na svoje odlagalište, zbog toga su već u travnju prošle godine imali problema s inspekcijom Ministarstva zaštite okoliša. Ekoplusu je izdan prekršajni nalog, kojim su proglašeni krivim jer su na odlagališnu plohu odložili SRF gorivo iz otpada te isti nisu predali ovlaštenoj osobi. Ekoplus niti jednom od svojih dozvola za gospodarenje otpadom nije bio ovlašten za obradu gorivog otpada. U vrijeme inspekcijskog nalaza Ekoplus nije predavao SRF gorivo u Koromačno, već se to očekivalo nakon dovršene analize kvalitete tog goriva. Tad se dio SRF goriva nalazio uskladišten unutar postrojenja u tri bale, svaka od po četiri kubična metra.


Prema riječima direktora Ekoplusa, postojeći ugovor s Holcimom konzumiran je do 50 posto kapaciteta, a važeći je do konca svibnja ove godine.


– Do kraja svibnja koristit ćemo i dalje ugovor s Holcimom, a u pripremi je novi natječaj pa ćemo vidjeti hoće li Holcim i dalje biti zainteresiran, ili će se javiti netko drugi. Situacija na tržištu SRF-a nije bajna. Cementare su privatne tvrtke, a s klijentima iz inozemstva postižu bolje cijene – objasnio je Josip Dedić.


Problemi s plasiranjem SRF-a samo će se produbiti kad u rad krene planiranih novih devet centara za gospodarenje otpadom. Prosječna vrijednost ovog posla u regiji rijetko se spušta ispod 30 eura po toni gorivog otpada.


Novi »obrovci«


S obzirom da i Marišćina i Kaštijun mogu proizvoditi i do 30.000 tona ovog goriva godišnje u punom kapacitetu, jasno je zašto su pojedini analitičari još godinama ranije upozoravali da će hrvatski centri za gospodarenje otpadom postati novi »obrovci«. Centri proizvode ono što nitko ne želi preuzeti niti besplatno, već isključivo da im se to dodatno plati, što će godišnje dosezati višemilijunske iznose. Apsurdno sad zvuče neslavne prognoze bivšeg direktora Ekoplusa Dušana Šćulca, koji je prije svog umirovljenja javnost uvjeravao da će »uskoro« gorivo iz otpada doseći »cijenu nafte«. Umjesto toga svima će računi za odvoz otpada dodatno rasti, kako bude rasla cijena plasmana goriva iz otpada, u što se miješani komunalni otpad pretvara u tim centrima. Čak je i centar za gospodarenje otpadom u Ljubljani najpovoljniju opciju za plasman svog SRF-a morao potražiti u Austriji. Direktor Ekoplusa Josip Dedić svjestan je da bi problem u budućnosti mogao postati još veći.


– U kontaktu smo s Ministarstvom zaštite okoliša i Fondom za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost. Nadamo se dogovoru za gradnju toplana ili energana, moguće i u sustavu HEP-a, koji bi koristili gorivo iz otpada. Namjera nam je tim putem osigurati povoljan plasman goriva iz otpada – što će pozitivno utjecati na cijenu usluge, rekao je Josip Dedić.