Prazan deponij

Nepropisno parkiranje: Sve više vozača uspijeva pobjeći “pauku”

Marinko Glavan

Otkako nalog za intervenciju pauk-vozila izdaju prometni redari, dok »pauk« kroz prometnu gužvu stigne do nepropisno parkiranog vozila, većina vozača »uhvati maglu«

RIJEKA Djelatnici pauk-vozila Rijeka prometa u prošloj su godini s riječkih prometnica premjestili čak dvije tisuće nepropisno parkiranih vozila manje nego u 2009. godini. Uobičajeni godišnji prosjek »dignutih« nepropisno parkiranih automobila u Rijeci prethodnih se godina kretao oko pet tisuća, na čemu je bio temeljen i plan Rijeka prometa za 2010. godinu, no na kraju se brojka stvarno premještenih vozila zaustavila na jedva tri tisuće, zbog čega je prihod Rijeka prometa od ove djelatnosti smanjen za milijun kuna. Direktorica tvrtke Spomenka Mičetić uzrok drastičnom smanjenju broja premještenih vozila vidi prije svega u savjesnijem ponašanju samih vozača, ali velike zasluge pripisuje i djelatnicima Prometnog redarstva.   

Manji prihod


– Visina prihoda službe pauk u Rijeka prometu d.d. direktno je uvjetovana brojem radnji premještaja i naplatom pokušaja premještaja na licu mjesta. Ustrojem Prometnog redarstva uočeno je daleko odgovornije ponašanje vozača u segmentu nepropisnog parkiranja i zaustavljanja. Sve to uvjetovalo je smanjenje broja radnji premještaja nepropisno parkiranih i zaustavljenih vozila i time i manji prihod. Tijekom 2010. godine izdan je od strane Prometnog redarstva velik broj kazni za nepropisno parkiranje te su pokrenuti i ovršni prijedlozi u slučaju da kazne nisu plaćene u propisanom roku. Pojačano sankcioniranje prekršitelja, uz gospodarsku krizu i sve manju platežnu sposobnost građana, dovelo je pored većeg prometnog reda u Rijeci i do smanjenja broja premještenih vozila. Navedeni trend smanjenja nije prisutan samo u Rijeci, već i na nivou Hrvatske, tako da po podacima Hrvatske parking udruge kojima raspolažemo, identičan trend znatnog smanjenja u 2010. u odnosu na 2009. godinu dogodio se i u ostalim dijelovima Hrvatske, posebno u Zagrebu koji ima najveću tvrtku koja se bavi istovrsnom djelatnosti kao Rijeka promet u Rijeci. Činjenica je da vozači, uslijed navedenih razloga, mijenjaju svoje dugogodišnje navike i vozila u centru grada sve rjeđe nepropisno parkiraju ili, ako to već čine, nastoje učiniti sve da vozilo napusti mjesto prekršaja prije dolaska pauk vozila – kazala je Mičetić.   




Kaznu za nepropisno parkiranje ili zaustavljeno vozilo izdaje Prometno redarstvo, a Rijeka promet naplaćuje troškove premještanja vozila. U slučaju neplaćanja na vrijeme, međutim, i jedni i drugi redovito pokreću postupke naplate putem ovrha, što dodatno povećava troškove za prekršitelja.



Slaba utjeha


Upućeni u problematiku potvrđuju njene riječi o sve većem broju onih koji mjesto prekršaja napuštaju prije dolaska »pauka«, a to im često i uspijeva zahvaljujući prošle godine uvedenom sustavu po kojem prometni redari izdaju nalog za premještaj nepropisno parkiranog ili zaustavljenog vozila dispečeru u Prometnom redarstvu koji nalog i šalje raspoloživom pauk vozilu. Čitava procedura traje određeno vrijeme, a i pauku uglavnom treba vremena da kroz gradsku gužvu stigne do nepropisno parkiranog automobila pa velik broj prekršitelja za to vrijeme uspijeva »uhvatiti maglu«, a djelatnicima pauka preostaje jedino da praznih ruku čekaju novi nalog iz Prometnog redarstva.




Oni manje sretni i spretni vlasnici nepropisno parkiranih automobila koje pauk ipak uspije odvesti po svoje vozilo moraju doći na deponij na Brajdici, gdje moraju platiti troškove premještanja u iznosu od nemalih 500 kuna da bi dobili svoj automobil, povrh čega ih još čeka i »čestitka« Prometnog redarstva u vidu kazne za nepropisno parkiranje, pa je i mogućnost plaćanja »pauka« s odgodom, koju nudi Rijeka promet slaba utjeha prekršiteljima čiji je auto »uhvaćen na djelu«.