Cesta D-403

Najskuplja u Hrvatskoj: Što se to događa s gradnjom velebne riječke ceste ‘pod zemljom i u zraku’?

Marinko Glavan

Foto Ivica Tomić

Foto Ivica Tomić

Hrvatske ceste nakon višekratnog odgađanja ponuda za vrijedan projekt utvrdile su novi rok, ali ni taj nije skroz siguran...



RIJEKA – ​Novi rok za višekratno odgađano otvaranje ponuda na natječaju za izgradnju pola milijarde kuna vrijedne ceste D-403 u Rijeci je 6. studenoga, potvrđeno je jučer na naš upit iz Hrvatskih cesta (HC). S obzirom na dosadašnje odgode konačnog roka za podnošenje ponuda postavili smo pitanje i je li taj datum konačan, odnosno jesu li moguće nove odgode zbog žalbi i upita potencijalnih izvođača.


– I dalje je moguće postavljanje novih upita koji ponovno mogu prolongirati datum otvaranja ponuda, kratko je odgovoreno iz HC-a.


Rok za otvaranje ponuda za odabir izvođača ceste koja će povezivati novi kontejnerski terminal na Zagrebačkoj obali s riječkom zaobilaznicom do sad je već dva puta pomican. Prvobitno je krajnji rok za podnošenje ponuda, odnosno njihovo otvaranje bio predviđen za početak rujna, no tada je odgođen za početak listopada, zbog žalbe koju je Državna komisija za kontrolu postupaka javne nabave na kraju odbacila.




I drugi je pokušaj da se natječaj za strateški važnu prometnicu okonča propao jer je nekoliko dana prije u građevinskim krugovima nepoznata tvrtka Nekretnine Medulin koja se nikad nije bavila cestogradnjom, a uz to je u stečajnom postupku, podnijela žalbu.


U struci se tada nagađalo da je žalba podnesena u korist nekog od velikih igrača, kako bi dobio na vremenu za sastavljanje ponude, prema već dobro poznatom scenariju kada je riječ o velikim infrastrukturnim zahvatima u Hrvatskoj, primjerice u slučaju Pelješkog mosta, gdje je natječaj za odabir izvođača radova na pristupnim cestama bio znatno usporen upravo zbog žalbi, odnosno upita tvrtki bez iskustva i referenci u cestogradnji.


Nekretnine Medulin, u vlasništvu dviju ruskih državljanki Natalije Lipčenkove i Marije Jukopila, povukle su žalbu svega tjedan dana nakon podnošenja, no postupak pred DKOM-om već je bio pokrenut, a do rješavanja nije bilo moguće odrediti novi krajnji rok za ponude za gradnju.


Zbog upita i žalbi cijeli projekt izgradnje ceste koja će, osim primarne funkcije povezivanja kontejnerskog terminala, biti važan spoj zapadnog dijela grada na zaobilaznicu, već sada poprilično kasni u odnosu na prvobitno planirane rokove.


Kada su, prije gotovo godinu dana, Ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković, ravnatelj Središnje agencije za financiranje programa i projekata EU (SAFU) Tomislav Petric te predsjednik Uprave Hrvatskih cesta Josip Škorić, potpisali 520 milijuna kuna vrijedan ugovor o financiranju ceste D-403, od čega 85 posto financira Europska unija, početak radova bio je najavljen za prvo polugodište ove godine. Sada je izvjesno da se barem još dvadesetak dana neće znati ni tko će graditi cestu ni kada će radovi započeti.


Cesta D-403 bit će duga nešto manje od tri kilometra, no kako je izuzetno zahtjevna po svojim tehničkim karakteristikama, gotovo cijelom trasom prolazi tunelima i vijaduktima. Predviđena je cijena više od 500 milijuna kuna, što je čini i jednom od najskupljih cestovnih projekata u povijesti Hrvatske po odnosu cijene i duljine.


Na trasi ceste predviđena su tri vijadukta ukupne duljine veće od 500 metara, tunel Podmurvice, dug 1.263 metra te podvožnjak ispod željezničkog kolosijeka dug šezdeset metara.Zbog relativno velikog uspona, najvećim će dijelom biti izgrađena kao trotračna cesta, kako teretna vozila u odlasku s kontejnerskog terminala ne bi usporavala promet, slično kao cesta D-404, na istočnom dijelu grada, koja s obilaznicom spaja kontejnerski terminal na Brajdici.