Premijer i ministri u Luci Rijeka

Milanović: Ovo je početak novog vremena Rijeke i nitko neće zaustaviti njezin razvoj

Marinko Glavan

Naši nepismeni političari pričaju - nećemo se zaduživati, nećemo privatizirati, a tko će onda to, Sveti duh? Svakako ne, kazao je ministar financija Slavko Linić, objašnjavajući zašto je privatizacija Luke Rijeka nužna za njezin razvoj



 RIJEKA Do kraja ovog desetljeća Rijeka će imati suvremenu, svjetsku luku i suvremenu željezničku vezu prema Mađarskoj. To garantiram, rekao je premijer Zoran Milanović na svečanosti puštanja u pogon dviju novonabavljenih dizalica Luke Rijeka.


– Kao što se ondašnja vlada prije više od desetljeća opredijelila za gradnju autocesta, tako smo se mi sada opredijelili za razvoj riječke luke i prometnog pravca. Autoceste smo izgradili sami i skupo ih platili, ali to je bilo jedino moguće i da nije bilo gradnje autocesta propali bi. Sada ćemo na raspolaganju imati i sredstva Europske unije za sufinanciranje. Ovo je početak novog vremena Rijeke i bez obzira tko bio na vlasti u državi, to se neće zaustaviti ni spriječiti, rekao je Milanović, koji smatra da će Rijeka, koju je nazvao europskim i zapadnim gradom, ulaskom u Europsku uniju dobiti dodatne šanse za razvoj. 



Ukupna vrijednost dizalica je pet milijuna eura, a nabavljene su sredstvima Luke i kreditom HBOR-a. Maksimalna nosivost im je po 84 tone na dohvatu od 10 do 17 metara, a na krajnjem dohvatu od 40 metara nosivost im je 25,4 tone. Liebherrove dizalice mogu raditi i u paru, kada im je zajednička maksimalna nazivna nosivost 168 tona.




Isporuka dizalica u dijelovima započela je još koncem prošle godine, a proizvedene su u offset programu po kojemu je kompletan donji dio, odnosno portale dizalica, proizvela domaća tvrtka Uljanik strojogradnja. 



– Ovaj kraj treba samo optimirati ono što ima. Uspješnost svake zemlje i ekonomije mjeri se po tome koliko je u stanju optimirati vlastite resurse i na tome zaraditi. U tome nismo bili dovoljno uspješni. Luka Rijeka u tome nije bila dovoljno uspješna. Naš je zadatak da to promijenimo i od Rijeke stvorimo možda i najjaču luku u ovom dijelu Jadrana, rekao je Milanović. 


Investiranje u riječku luku i prometni pravac premijer je nazvao realnim investiranjem, koje će značiti zaradu i nova radna mjesta , uz otvaranje Rijeke i Hrvatske prema svijetu.


– Ne otvaramo gradilišta pred izbore i zatvaramo ih nakon toga, ne potpisujemo ugovore dok nismo sigurni da za to imamo sredstva, rekao je Milanović.


Novinari su ga podsjetili da je dio priče o riječkom prometnom pravcu i LNG terminal od kojeg su ulagači iz Katara definitivno odustali, te pitali tko je odgovoran za propast tog projekta.


Ministar financija Slavko Linić izjavio je danas u Rijeci kako je za ulaganja poput onih u lučku infrastrukturu potrebno što više koncesionara i privatnog kapitala pa će se osloboditi dovoljno novca iz državnog proračuna za druge namjene.


Odgovarajući na novinarsko pitanje o značenju privatizacije Luke Rijeka i ulaganjima u lučku infrastrukturu Linić je naveo da su do sada građani Hrvatske “svi redom ulagali u terminal i dizalice”.


“Moramo shvatiti da u to treba ulagati privatni kapital, a građani trebaju graditi mirovinski, zdravstveni i socijalni sustav te porezi trebaju ići prema tom dijelu”, rekao je Linić.


Potrebno je što više koncesionara i privatnog kapitala u projektima koji sami donose novce pa će se osloboditi dovoljno novca iz državnog proračuna za druge namjene, istaknuo je.


“Ako će i ovakve projekte građani graditi iz svog džepa, zauvijek će ostati siromašni i u velikim dugovima”, kazao je Linić.


“Naši nepismeni političari pričaju – nećemo se zaduživati, nećemo privatizirati, a tko će onda to, Sveti duh? Svakako ne”, zaključio je ministar Linić.



– Ne može to propasti. Govorio sam o optimizaciji korištenja resursa. Ovdje imamo luku koja je duboka, u Omišlju je još dublja i može primiti najveće brodove. Imamo situaciju da se plin dovozi i brodovima, a ne samo plinovodima iz Rusije. Pitanje je mjeseca kada ćemo ovu priču s LNG terminalom početi ozbiljno zatvarati. Nadam se da nitko od naših političkih konkurenata nije toliko zlurad da, nakon što deset godina nije napravljeno ništa, očekuje da ćemo otvarati gradilišta bez da smo zatvorili cijelu konstrukciju. Tako ne funkcioniram i tako moja vlada neće funkcionirati. Nema muljanja prije izbora, rekao je Milanović.


Predsjednik vlade prethodno je, zajedno s ministrom pomorstva i prometa Sinišom Hajdašem Dončićem, povjerenikom EU za promet Siimom Kallasom, riječkim gradonačelnikom Vojkom Obersnelom, županom Vidojem Vujićem, vodećim ljudima Luke Rijeka, Lučke uprave i AGCTA-a te drugim uzvanicima obišao riječku luku brodom Pomorske policije »Marino Jakominić« koji je uzvanike odvezao do Brajdice, lokacije buduće Zagrebačke obale i na kraju do Orlandovog gata gdje su smještene nove dizalice proizvođača Liebherr.


 Milanović i Hajdaš Dončić u Rijeci su s Kallasom razgovarali o uključivanju hrvatskih koridora u osnovnu transportnu mrežu Europske unije, te sufinanciranju izgradnje i modernizacije željezničke pruge od Rijeke do mađarske granice.


– Jedan od koridora koje želimo priključiti osnovnoj transportnoj mreži je i riječki prometni pravac, jer to znači mogućnost sufinanciranja iz fondova Unije do 85 posto. Uloga države je da osigura konkurentnost ulaganjem u infrastrukturu, a nadogradnja je na privatnom sektoru koji kreira radna mjesta. Pametne vlade za izgradnju infrastrukture pokušavaju aplicirati za sufinanciranje Europske komisije, jer tako možemo stvoriti preduvjete za gospodarski rast i razvoj, rekao je Hajdaš Dončić.


Kallas je podsjetio na činjenicu da se morem i dalje transportira većina svjetskih dobara, te da prijevoz morem konstatno raste, ali i doživljava promjene tehnologija brodova i luka, što je stalni izazov za sve luke u EU.


– Svako novo ulaganje u europske luke je dobrodošlo, tako i ovo ulaganje u Rijeku. Trebaju nam zdrave luke i Europska komisija podupirat će njihov razvoj. Sretni smo što Hrvatska postaje 28. članica Europske unije i poduzet ćemo sve aktivnosti da se i prometno integrira u Europsku uniju, osobito na povezivanju Rijeke s destinacijama u Europi, kazao je Kallas.


Predsjednik uprave Luke Rijeka Vedran Devčić naglasio je da Luku očekuje niz novih razvojnih projekata, među kojima se posebno ističe širenje pozadinskog terminala Škrljevo kao potpore Brajdici. Taj i drugi projekti trebali bi, prema Devčićevim riječima, velikim dijelom biti financirani sredstvima od planirane dokapitalizacije Luke Rijeka.


Riječki gradnočelnik Vojko Obersnel, istaknuo je da je prošlost, sadašnjost i budućnost Rijeke obilježena lukom i pratećim djelatnostima.


– Ulaganje u ove dizalice, Brajdicu, Zagrebačku obalu pokazuju opredjeljenje ove vlade da je riječki prometni pravac od strateškog značenja za Hrvatsku, rekao je Obersnel.