Bilo je i medvjeda koji su ušli na autocestu, vožnje brzinama većim od 200 km/h, kao i vožnje u krivom smjeru, što je zastrašujuće za vidjeti. Najčešće je riječ o starijim ljudima koji krenu u nekom smjeru i pritom ne mare za ono što ih okružuje, kaže Zlatko Bauer
RIJEKA » Ponekad su i čuda moguća. Uz dovoljnu dozu ludosti i neodgovornosti moguće je otići autom iz Tower centra tunelom u krivom smjeru. Moguće je okrenuti se nasred obilaznice kod Rujevice i vratiti se do čvora Škurinje u krivom smjeru, a moguće je i stati nasred tunela Tuhobić, očistiti stakla od snijega, napraviti malu nuždu i krenuti dalje kao da se ništa neobično nije dogodilo. Sve to bilježe nadzorne kamere u centrima za kontrolu prometa u Čavlima i Delnicama, koje je obišla naša novinarska ekipa.
Na dionicama pod nadležnosti »Autoceste Rijeka-Zagreb« ukupno je pet kontrolnih centara, jedan u Rupi na autocesti Rupa-Rijeka, jedan u Čavlima, koji pokriva riječku obilaznicu i druge ceste oko Rijeke, dok su za samu autocestu Rijeka-Zagreb nadležni centri u Delnicama, Bosiljevu i Lučkom. U svakom od njih nalaze se i ophodarske službe, vatrogasci, cestarske ekipe, a cilj je u svakom trenutku promptno reagirati čim se nešto nepredviđeno dogodi. Na autocesti Rijeka-Zagreb ukupno je instalirano čak 285 nadzornih kamera, pa je pokriven svaki metar autoceste u tunelima, vijaduktima ili na mostovima. Ništa se ne može dogoditi, a da to ne ostane zabilježeno na snimci.
Kao u starom vicu
Kako ističe Zlatko Bauer, operater u delničkom centru, najvažnije je što prije alarmirati ostale službe ukoliko je potrebna njihova intervencija. Također je obvezno u skladu sa izmijenjenim uvjetima na autocesti oglasiti novonastalu situaciju i tako spriječiti još veće probleme.
– Vremenski uvjeti su na našoj dionici jako bitan faktor i postoje točno propisani protokoli zatvaranja ceste za pojedine kategorije vozila, pogotovo u slučaju jakog vjetra. I inače ne nedostaje raznih neobičnih događaja. Bilo je i medvjeda koji su ušli na autocestu, vožnje brzinama većim od 200 kilometara na sat, kao i vožnje u krivom smjeru, što je doista zastrašujuće za vidjeti. Najčešće je riječ o starijim ljudima, koji krenu u nekom smjeru i pritom ne mare za ono što ih okružuje, govori Bauer, koji vicom o Iveku opisuje kako netko uopće može krenuti pogrešnim kolnikom.
Među anomalijama svakako vrijedi spomenuti i ograničenje brzine od 60 kilometara na sat na području tunela Katarina i nadvožnjaka Kozala, koje krši više od 99 posto vozača. Dobra je vijest da zasad nije, a vjerojatno ni neće biti uskoro postavljena kamera, koja bi detektirala brzinu vozača na temelju koje bi se nekoga moglo kažnjavati. Svakako bi kod regulacije brzine trebalo valorizirati podatak, koji kaže da oko 80 posto vozača tim dijelom obilaznice prolazi brzinom između 80 i 90 kilometara na sat, a da se pritom nisu učestalo događale nezgode, kao i da nije bilo težih posljedica u tim nezgodama
Vic ide ovako: Žena zove Iveka na mobitel i govori. Ivek pazi se, na radiju javljaju kako neka budala vozi autocestom u suprotnom smjeru. A Ivek odgovara. Ma šta jedna budala, pa ima ih na stotine, svi voze krivo.
Blendanje u tunelu
Otprilike se upravo tako mogu opisati snimke s riječke obilaznice, pogotovo one sa čvora Škurinja, koji je iz nekog razloga poseban magnet za vozače sklone samoubilačkim potezima. Tako je i sa snimkom vozila, koje se na čvoru zaustavlja okreće i vraća u tunel Škurinje u pogrešnom smjeru. Na stravičan prizor reagirali su blendanjem vozači, koji su išli ususret neodgovornom vozaču. Njegova reakcija bila je krajnje bizarna. Umjesto da se zaustavi i što prije skloni on je upalio svjetla na automobilu, vjerojatno u uvjerenju kako mu ostali blendanjem signaliziraju da upali svjetla.
Kako govore operateri u centru u Čavlima, Božo Matijević, Goran Rački i Jelena Morić, takvih vozača ima puno više nego bi se moglo očekivati. Neki budu uhvaćeni i kažnjeni, a neki se izvuku bez ikakvih posljedica. Tako je bilo i s vozačem bijelog BMW-a, koji se dva puta okrenuo pred portalima tunela Škurinje 1 i Škurinje 2, vozio se u krivom smjeru gotovo cijeli kilometar, a da mu se baš ništa nije dogodilo, niti ga je zaustavila policija.
Pogrešne reakcije
– Imali smo i jednu ženu koja je krenula iz Tower centra prema cesti D-404, njoj izgleda nije bila potrebna gradnja drugog tunelskog priključka. Mimoišla se s drugim vozilom, već na ulasku u tunel Pećine i tek tada shvatila što je napravila, okrenula se polukružno nasred kolnika i vratila natrag. Na obilaznici smo pak imali motoristu, koji je dobar dio obilaznice prošao u krivom smjeru. Njega je zaustavila policija i pokazalo se da je čovjek imao konkretan problem u obliku 1,8 promila alkohola u krvi, govori Matijević, koji se s kolegama prisjeća i drugih neobičnih događaja na cesti. Postoji i prizor kamiona, kojemu na ulazu u tunel Trsat vjetar otvara poklopac, pa velika količina starih novina počne padati svuda po cesti, dio ide direktno u kanjon Rječine. Kad je vozač to vidio, zaustavio se stotinjak metara nakon ulaza u tunelu Trsat, što je bilo sasvim pogrešno, jer se onda u njegov kamion zabio automobil.
– Često ljudi sasvim pogrešno reagiraju kad se nezgoda dogodi. Zaustave se, izađu iz auta, šetaju se po tunelima, pa tek onda bude još veća opasnost da još netko nastrada. No, nije naša obilaznica loša, nemamo smrtno stradalih, a to je ipak najvažnije, govore uglas naši sugovornici.
Njih potvrđuje i statistika, koja kaže da je u prvih sedam mjeseci ove godine na dionici između Orehovice i Rupe u dužini od 28 kilometara, bilo čak i manje nezgoda nego u istom razdoblju prošle godine. Dogodile su se 33 nezgode, njih 27 isključivo s materijalnom štetom. Nitko nije teško ozlijeđen, te je samo 7 osoba lakše ozlijeđeno. Dakle, svemu unatoč, riječka obilaznica statistički uopće nije toliko opasna kako bi to moglo izgledati. No, samo dok se ne pogledaju stravični snimci gluposti, koje znaju raditi vozači. Nekima je doista tek pukom srećom sačuvan život.