Ustavna tužba

Krčki most je jedini u Hrvatskoj pod naplatom.”Harač” je sada završio na – Ustavnom sudu

Marinko Glavan

Foto Silvano Ježina

Foto Silvano Ježina

Ako se nigdje u Hrvatskoj ne naplaćuje, neka tako bude i kod nas. Mostarina bi trebala iznositi 70 lipa, a ne 35 kuna. Šišaju nas ko ovce već 30 godina, vrijeme je da ta priča završi, ističe Marko Boras Mandić



RIJEKA Predsjednik Unije Kvarnera i Primorsko-goranski dožupan Marko Boras Mandić posljednjeg je dana prošle godine podnio ustavnu tužbu zbog naplate mostarine na Krčkom mostu, jedinom u Hrvatskoj čiji se prelazak naplaćuje.


Inicijativu da se ukine naplata mostarine za Krk Unija Kvarnera pokrenula je prije više od godinu dana, u više navrata zahtijevajući da se ova, kako tvrde, protuzakonita i protuustavna praksa prekine do kraja 2018. godine ili će se za zaštitu prava stanovnika Primorsko-goranske županije obratiti Ustavnom sudu.


Ravnopravnost građana


Na koncu, 31. prosinca Boras Mandić to je i učinio, podnijevši prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti s Ustavom RH Odluke o osnivanju dioničkog društva Autocesta Rijeka-Zagreb (ARZ) i dodjele koncesije za građenje i gospodarenje autocestom Rijeka-Zagreb, dokumentima prema kojima je Krčki most ušao u sustav ARZ-a te je jedini most u Hrvatskoj čiji se prelazak naplaćuje, iako nema alternativnog cestovnog puta prema Krku, a posredno i prema južnom dijelu Cresa te Lošinju.




– Kao što smo i najavili Unija Kvarnera je zadnjeg dana 2018. predala zahtjev Ustavnom sudu RH za ukidanje naplate cestarine na Krčkom mostu. Obećali smo da ćemo se boriti svim sredstvima da se naplatne kućice maknu s Krčkog mosta. Prošlu godinu smo iskoristili da se javnost senzibilizira, što smo u potpunosti s našom kampanjom »Ista prava želim« i uspjeli. Dobili smo bezrezervnu podršku svih. Želimo da građani Kvarnera budu ravnopravni – ako se nigdje u Hrvatskoj ne naplaćuje mostarina, neka tako bude i kod nas. Unija Kvarnera je regionalna stranka, ovo je tema koju smo otvorili i s kojom ćemo ići do kraja. Pogotovo ćemo se boriti da kvarnerski otoci budu što bolje povezani s kopnom, bez dodatnih zapreka poput ovih naplatnih kućica, kaže Boras Mandić, ističući kako je tužba usmjerena prvenstveno protiv odluke Vlade Ive Sanadera koja je most stavila u sustav ARZ-a, iako za to nije bilo nikakve osnove.


– Pravilnici koji određuju naplatu cestarine ne mogu se niti po jednoj zakonskoj osnovi implementirati na taj građevinski objekt, koji je, usput, u potpunosti otplaćen prije 30 godina. A čak i kad bi zažmirili, kao što se žmirilo sve ove godine, i doslovno implementirali Pravilnik o naplati cestarine na Krčki most onda bi mostarina trebala iznositi 70 lipa a ne 35 kuna. Naime, vožnju Autocestom Rijeka-Zagreb, našom Gorankom plaćamo 70 kuna, što iznosi nešto malo ispod pola kune po kilometru, a kilometar i pol dug most nam naplaćuju 35 kuna što je čak 70 puta skuplje. Šišaju nas ko ovce već trideset godina, e pa vrijeme je da ta priča završi. Ovo je jedini most u Hrvatskoj pod naplatom. Nema mostarine ni na novom mostu koji povezuje Čiovo s Trogirom, a vrh apsurda je da neće biti mostarine ni na Pelješkom mostu. U tunelu Sv. Ilija je očito praksa koja se može i mora primjeniti i u slučaju Krčkog mosta. Uz dodatak da za izgradnju tunela Sv. Ilija svi mi porezni obveznici tek moramo otplatiti nekih 600 milijuna kuna, kaže Boras Mandić.


Foto Silvano Ježina


Foto Silvano Ježina



Uvjereni u uspjeh 


Predsjednik Unije Kvarnera uvjeren je u uspjeh tužbe pred Ustavnim sudom, budući da nigdje u Hrvatskoj ne postoji praksa da se naplaćuju niti novoizgrađeni mostovi i tuneli, a kamoli most čija je izgradnja odavno otplaćena.


– Prošlotjedna izjava splitskog župana da će kampirati ispred Vlade dok ne dobije jamstva da će se ići u izgradnju novog tunela kroz Kozjak koji bi povezao autocestu sa Splitom te, naravno, ne bi bio u sustavu naplate cestarine, najbolje pokazuje da smo bili potpuno u pravu kad smo pokrenuli inicijativu za ukidanje naplate mostarine na Krčkom mostu. Podsjećam, Unija Kvarnera je 22. prosinca 2017. prva pokrenula ovu inicijativu, rekao bih i borbu, za jednakost nas s Kvarnera u odnosu na ostale građane Hrvatske. Nakon toga pridružile su se sve ostale stranke koje su dale podršku inicijativi jednoglasno u županijskim klupama. Odluka je na resornom ministarstvu i ja sam optimist da će naplata cestarine, odnosno harač, na Krčkom mostu biti ukinut. U više navrata je to najavio i sam ministar prometa Oleg Butković, nikada do kraja jasno i konkretno, ali iz njegovih izjava se da iščitati da se ide u tom pravcu, rekao je Boras Mandić.


U tužbi Unija Kvarnera navodi više članaka Ustava koji se krše naplatom mostarine na Krčkom mostu, od temeljnih ustavnih načela slobode i jednakosti, preko njihova ograničavanja, koje može biti jedino propisano zakonom, te pravnog poretka do toga da naplata ugrožava poduzetničku i tržišnu slobodu. Naplatom mostarine na Krčkom mostu narušavaju se i pravne odredbe, kao i Kohezijske politike EU-a, koje se Hrvatska kao članica obvezala poštovati. Boras Mandić najavljuje kako će, bude li trebalo, zaštitu potražiti i pred Europskim institucijama.


PGS-ov STOP NAPLATI!


Podnošenje ustavne tužbe protiv naplate mostarine na Krčkom mostu najavio je nedavno i Primorsko-goranski savez (PGS), koji je u siječnju prošle godine također krenuo s inicijativom za ukidanje naplate. PGS-ovci su prije dvadesetak dana poslali ultimatum Vladi.


– Nakon uvjeravanja od strane ministra Butkovića kako postoje realni uvjeti za ukidanje mostarine, te obećanja o službenom očitovanju do kraja godine, od ministra i Vlade RH ni traga ni glasa. Neosporna je činjenica da su stanovnici PGŽ-a diskriminirani u odnosu na druge stanovnike Hrvatske. Kako bi dodatno senzibilizirali javnost postavili smo jumbo plakate s jasnom porukom ministru Butkoviću – STOP NAPLATI! Ukoliko Vlada RH ne odustane od naplate Krčkog mosta, tijekom siječnja 2019. godine podnijet ćemo tužbu Ustavnom sudu, priopćili su PGS-ovci.