Foto: Ivica Tomić
U ovoj fazi Zadar nije konkurencija riječkoj luci, a ako bi počela izgradnja, i to bismo ozbiljno razmotrili jer sigurno vidimo potencijal zadarske luke, kazao je Žarko Acinger iz Jadranskih vrata. Tek treba vidjeti hoće li se Kinezi javiti na novi natječaj za koncesionara Zagrebačke obale
RIJEKA Može li zadarska luka postati ozbiljan konkurent riječkoj luci? Čak i ako se realiziraju ozbiljne namjere kineskih investitora, koji su zainteresirani za izgradnju kontejnerskog terminala u Zadru, na prostoru između stare teretne luke i Gaženice, nerealno je očekivati kako bi se mogla dogoditi neka dramatična preraspodjela kontejnerskog tereta na Jadranu. Dijelom zbog toga što je još uvijek upitno hoće li uopće kineske investicije u Zadru biti jer tu postoje protivljenja dijela vlasnika među kojima je i slovenska tvrtka »Dilucolo«, a dijelom i zato što je ipak riječ o terminalu bitno manjeg kapaciteta, koji se ne može izgraditi i opremiti te željeznički povezati sa zaleđem u kratkom roku.
Ipak, za ambicije ubrzanog razvoja riječkog prometnog pravca pomalo porazno zvuči konstatacija da kineski kapital unatoč višekratno iskazivanom interesu za ulaganja u Rijeci na kraju u Zadru pronalazi interes i lokaciju za izgradnju kontejnerskog terminala.
Različita tržišta
Državna tajnica za more u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture Maja Markovčić Kostelac naglašava kako u nedavno usvojenoj Prometnoj strategiji Hrvatske za razdoblje od 2017. do 2030. godine nije dovoljno konkretiziran i određen razvoj pojedinih luka na Jadranu, pa se zbog toga u kontekstu specijalizacije zadarske luke navodi kako će ona primarno baviti Ro-Ro, putničkim i prometom brodova na kružnim putovanjima. Međutim u opisu mjera Prometne strategije dodatno će se intervenirati i preciznije odrediti djelatnosti i dugoročni smjer razvoja.
– Točno je da se kod luka na južnom dijelu Jadrana uglavnom govori o razvoju putničkog prometa. No, Ministarstvo sigurno neće nigdje sprječavati razvoj teretnog prometa ukoliko za to postoji interes na tržištu. Konkretno, kad je riječ o zadarskoj luci, doista postoje prostorne mogućnosti i planovi za teretni promet, ali je tu ujedno potrebno voditi računa i o razvoju željezničke infrastrukture u zaleđu luke i pruzi prema unutrašnjosti.
Za projekt zadarskog kontejnerskog terminala Lučka uprava Zadar je pokrenula postupak ishodovanja građevinske dozvole, ali smo imali razgovore s nedavno imenovanima predstavnicima LU Zadar i sugerirali da se projekt prilagodi i ide u gradnju višenamjenskog terminala koji može služiti i za kontejnerski promet. U svakom slučaju, Zadar ne može biti konkurencija riječkoj luci u kontejnerskom prometu, riječ je o dva potpuno različita tržišta i ne vidimo tu nikakvu inkompatibilnost između Rijeke i Zadra – kazala je Markovčić Kostelac.
Riječki minus
Sličan odgovor na istu temu nudi i Žarko Acinger, direktor prodaje u tvrtki Jadranska vrata, koja upravlja trenutačno jedinim kontejnerskim terminalom riječke luke na Brajdici. I on smatra kako kratkoročno sigurno nije realno očekivati da bi zadarska luka mogla biti konkurencija Rijeci kad je riječ o kontejnerskom prometu.
– Kod razvoja kontejnerskog prometa u Zadru nekoliko je infrastrukturnih problema. Postoje i ograničene maritimne sposobnosti pored čega je nužno i željeznički povezati Zadar sa zaleđem, što je također značajna investicija. Naravno, ukoliko je investitor ozbiljan moguća je izgradnja kontejnerskog terminala, koji bi, ako se želi osigurati konkurentnost, morao imati dubinu obale od oko 15 metara, omogućiti istovremeno vezanje dva broda te bi morao imati respektabilan kapacitet i modernu opremu. Ako se sredstva osiguraju, sve se tehnički može realizirati, ali je to dug proces. Jako je važno i pitanje o kojoj je vrsti robe riječ, automobili ili rasuti teret mogu biti opcija. Mogu i kontejneri, ali je najveći problem pronaći teret. U ovoj fazi Zadar nije konkurencija riječkoj luci, a ako bi počela izgradnja i to bismo ozbiljno razmotrili, jer sigurno vidimo potencijal zadarske luke – kazao je Acinger.
Kako iz navedenog proizlazi, Rijeka se zasad ne treba pribojavati da će izgubiti dio tereta zbog razvoja teretnih kapaciteta u Zadru. No, zasigurno ostaje riječki minus zbog toga što se kineski kapital nije pozicionirao na riječkom prometnom pravcu, tim više što je u posljednjih nekoliko desetljeća veliki broj visokih kineskih delegacija boravio u Rijeci i iskazivao interes za razvoj potencijala riječke luke. Dosad Kinezi nisu iskazali zanimanje za eventualnu koncesiju na Zagrebačkoj obali, a tek treba vidjeti hoće li se javiti na novi natječaj za koncesionara, čije se raspisivanje očekuje iduće godine.