O gubicima

KRIZA U “3. MAJU” Oglasili se čelnici Uljanika: ‘Nismo pristali na smanjenje broja radnika’

Marinko Glavan

Smanjenje troškova kroz smanjenje broja radnika, što je sugerirano izvan grupe, nismo pokrenuli jer smo uvjereni u skoro rješavanje problema, ističe direktor »3. maja« Maksimilijan Percan

RIJEKA Uljanik Grupa nema problem znanja i sposobnosti gradnje brodova, naše gradnje su najsloženiji brodograđevni projekti koje EU brodogradnja danas može ponuditi tržištu, poručili su iz Uljanika nakon našeg upita o gubicima od 151 milijun kuna koje je »3. maj« zabilježio u prvih pola godine, uz golema dugovanja prema dobavljačima i kooperantima. Upravi Uljanik Grupe poslali smo upit o razlozima takvog stanja u riječkom brodogradilištu, planovima za sanaciju dugovanja, ulasku eventualnog novog investitora u »3. maj«, kao i isplati plaća radnicima, s obzirom da škver već dulje vrijeme praktički ne proizvodi zbog nedostatka materijala i financijskih sredstava za dovršetak započetih novogradnji.

Složena industrija


– Razlozi usporavanja poslovno-proizvodne aktivnosti cijele Grupe pa tako i brodogradilišta » 3. maj«, te s tim u vezi negativan poslovni rezultat, duže su vrijeme potpuno poznati svima iole upućenima u složenu problematiku brodogradnje. Izostanak postojanja sustavnog modela financiranja, kroničan nedostatak stručnih radnika i ukupnog okvira praćenja brodogradnje kao složene industrije doveli su do kašnjenja u financiranju, projektiranju, planiranju i posljedično u gradnji brodova kako u Rijeci tako i u Puli. Oba brodogradilišta Uljanik Grupe sposobna su izgraditi složene brodove za svjetsko tržište, no bez sustavne i EU pravilima dozvoljene podrške, jamstvenog fonda za financiranje ili drugog sličnog modela kakvog poznaju sve europske zemlje koje imaju ozbiljnu brodogradnju, u početnim se fazama pripreme i projektiranja gubi dragocjeno vrijeme koje kasnije uzrokuje kašnjenje i penale – poručuju iz Uljanika.Direktor »3. maja« Maksimilijan Percan tvrdi kako je netočna formulacija da rezervacije za gradnje u tijeku koje se grade za Uljanik iznose 113 milijuna kuna.

3. maj


3. maj



– Najznačajniji dio rezervacija u visini od 88,3 milijuna kuna odnosi se na gradnje samog »3. maja«, neovisno o Uljaniku, a ostatak rezervacija odnosi se na procesne troškove koji se u najvećem dijelu odnose na troškove rada i koji se nisu smanjivali u skladu s usporavanjem proizvodnog procesu, čime je nesporno pokazana opredijeljenost u očuvanje svih radnih mjesta i brodogradilišta u cijelosti. To je posebno važno u trenucima kad brodogradilište zbog opće poznatih razloga nema punu produktivnost, a ima pune mjesečne materijalne troškove. Uvjerena u skoro rješavanje ovih problema, Uprava »3. maja« nikad nije pokrenula, izvan grupe sugerirano i poslovno opravdano, smanjenje troškova kroz smanjenje broja radnika. U trenucima enormnih aktivnosti resornih ministarstava i Uprave Grupe, smatramo da je potrebno učiniti sve da se bez provokacija onih koji nemaju suštinsko rješenje, sačuva supstanca poslovno proizvodnog potencijala »3. maj« brodogradilišta – navodi u svojoj izjavi direktor Percan, dodajući da je netočna i konstatacija da su kratkoročne obveze prema povezanim poduzetnicima, mahom kooperantima brodogradilišta, narasle s prošlogodišnjih 39 milijuna na 118 milijuna kuna.




– Riječ je o rastu kratkoročnih obveza prema povezanim društvima, uglavnom su to pozajmice u visini od 53 milijuna kuna, koje je »3. maj« dobio od Uljanika. To su iznosi koji se suštinski kompenziraju s općepoznatih 523 milijuna kuna pozajmica, čime Uljanik kroz konkretne uplate, to jest pozajmice prema »3. maju«, vraća ranije dane pozajmice – pojašnjava direktor riječkog brodogradilišta.


Gubitak očekivan


Ključ rješenja kašnjenja proizvodnog programa, što svakodnevno uzrokuje gubitke, prema riječima uprave je Program restrukturiranja Uljanik brodogradilišta, čime se otvaraju pretpostavke za ubrzanje proizvodnje u cijeloj Grupi i nastavak ugovaranja i gradnje složenih brodova za svjetsko tržište.– Negativan poslovni rezultat je očekivan s obzirom na to da sadašnje poslovanje terete svi materijalni troškovi, a primopredaja brodova kasni. Isporukom gradnji 514 i 733 krajem ove i početkom sljedeće godine taj rezultat će se bitno promijeniti. Na toj osnovi u idućim danima očekuje se maksimalan angažman resornih ministarstava kako bi se Program restrukturiranja što ranije usvojio pred tijelima EU-a. Usvajanjem Programa restrukturiranja rješavaju se svi nagomilani problemi kroz godine nepostojanja sustava praćenja brodogradnje kao strateške industrije jedne zemlje. U idućim danima cjelokupni sustav, društvo i nadležna tijela moraju se jasno opredijeliti želimo li očuvati brodogradnju kao stratešku industriju našeg gospodarstva. Ako je ta odluka pozitivna, potrebno je hitno i usklađeno postupanje svih dionika ovih procesa, u suprotnom će vrijeme, kojeg nema napretek, učiniti nenadoknadive štete brodogradnji i domaćem gospodarstvu u cijelosti – zaključuje uprava Uljanika.