U deset godina do vrha

JESTE LI ČULI ZA ANU ZADNIK? Ona je Riječanka za koju se otimaju divovi auto industrije

Edi Prodan

Foto Sanjin Kaštelan

Foto Sanjin Kaštelan

Karijeru za započela u Alijansi Renault Nissan, gdje joj je prvi projekt bio Dacia Duster Concept. Sličan je projekt bio Renault Frendzy 2011. godine, potom prelazi u Grupu Jaguar – Land Rover i 2014. godine realizira luksuzno terensko vozilo Land Rover Discovery Vision Concept. Ubrzo seli u München i kao dio tima dizajnera interijera MINI Vision Next 100, dizajnira sjedala



Fantastični uspjeh baš kao i zanimljivi profesionalni put ostvarila je u samo deset godina riječka dizajnerica automobila Ana Zadnik. Nakon prvih koraka u dizajnu, bila je naime sudizajnerica koncepta na čijim je temeljima nastao kasnije planetarno popularni Dacia Duster, danas je stanovnice Münchena – gdje već neko vrijeme radi u jednom od najmoćnijih svjetskih automobilskih koncerna, bavarskom BMW-u.


Točnije u Miniju i to na osmišljavanju njegove unutrašnjosti. Uostalom, kroz vrijeme se i specijalizirala upravo za interijer automobila, pa je tako i Duster u pojedinim elementima, onom što je kod njega bilo novo, ne preuzeto iz ostalih Dacijinih modela, bio njezin rad.


Model na kojem trenutno radi je iz konceptualne zone, poznato je naime da je i Mini, baš kao i BMW, dio projekta Vision Next 100 unutar kojeg se zapravo i osmišljava budućnost automobilskog svijeta. Iako dakako i ostale tvrtke i koncerni u koje su udruženi osmišljavaju svoju budućnost, upravo je Vision 100 jedan od najintrigantnijih, najhrabrijih. Mnogi bi za njega rekli kako je pretjerano futurističan, no jednako su tvrdili i za koncept Dacije Duster koji je predstavljen na salonu automobila u Ženevi u ožujku 2009. godine. Anu Zadnik smo tada i upoznali gdje je zajedno sa svojim timom bila jedna od najfotografiranijih osoba čitavog salona.




Bez pretjerivanja – tada prije osam godina Dacia je s Dusterom ali i s Anom Zadnik bila najveća senzacija čitavog salona. A zna se kako Ženeva kotira u svijetu automobilskih sajmova – image joj jednak onom koji ima sigurnost švicarskih banaka.


Prešernova nagrada 


Put koji je Zadnik prešla uistinu ima elemente dobre filmske priče. Rodom s Drenove, nakon što je 1999. završila riječku školu za primijenjenu umjetnost i dizajn, upisuje u Ljubljani Akademiju likovnih umjetnosti, i to smjer kiparstva. S obzirom na uspjeh koji je postizala u školi, bila je i stipendisticom Grada Rijeke, a ključni trenutak za njezino profesionalno usmjeravanje događa se 2005. godine kada zahvaljujući odličnim uspjesima tijekom studija – 2003. godine bila je dobitnica godišnje Prešernove studentske nagrade što je najviše moguće priznanje ljubljanske Univerze, stječe pravo na stipendiju slovenske vlade za upis Kraljevskog fakulteta za umjetnost u Londonu, znamenitog dakle Royal College of Art i to na – studiju dizajna vozila. Za koje do tada nije imala baš nikakvog zanimanja.


Foto Sanjin Kaštelan


Foto Sanjin Kaštelan



Ali s obzirom na kiparstvo, na posebno istančani osjećaj za trodimenzionalne forme, i automobili su tu sasvim logična opcija. Sjajni, hrabri potezi i vizije ističu je i na Royal College of Art kao jednu od najboljih studentica u generaciji, za što je 2007. godine dobila prestižnu nagradu »Pilkington Award for the best Design Interpretation«. Posebno je dobro bio primljen njezin koncept »Urban camper« o kojem je tada pisala:


– Kao diplomant kiparstva, moje razumijevanje prostora često proizlazi iz iluzivnog, taktilnog i uzvišenog tretmana oblika. Moj je interes usmjeren na današnji stambeni i putnički problem, u trendu neonomadskog načina života usredotočenog na urbana područja. Tisuće ljudi u pokretu kao i često mijenjanje gradova i stambenih prostora, izaziva brojne poteškoće, prije svega problem vlasništva nad kućom. Osmislila sam stoga Urban Camper – automobil, ured i dom, namijenjeni za kampiranje u urbanim sredinama.


A nakon takvih londonskih referenci, vrata su se počela naglo otvarati. Iako je još tijekom londonskog studiranja, 2006. godine provela dva mjeseca na specijalizaciji u Japanu, točnije u Toyoti, prvi pravi profesionalni angažman dobiva u koncernu Renault Nissan u siječnju 2008. godine. Ne dakako slučajno već zbog toga što su njima tada bila iznimno potrebna nova, svježa i u cijelosti neopterećena razmišljanja. Renault je naime aktualno tisućljeće započeo s novom akvizicijom, kupio je bio rumunjsku Daciju. Želja je bila od nje napraviti moćnu tvornicu koja će producirati globalne automobile. Prva faza restrukturiranja bila je gotova do 2005. godine, a u slijedećih pet godina planirali su osmisliti automobil koji će u cijelosti biti uklopljen u trendove i u apsolutno promijeniti doživljaj te marke koji je do tada, blago rečeno, baš i nije bio dobar.


Foto Sanjin Kaštelan


Foto Sanjin Kaštelan



Koncept Dustera 


Profil Ana Zadnik se odlično uklapao u ta razmišljanja, postala je dio tima koji je, u velikoj tajnosti, krenuo realizirati jedan vrlo zanimljivi projekt. S obzirom na sve rečeno, postaje jasno zbog čega je koncept Dustera na ženevskom salonu automobila bio dočekan poput senzacije. K tome, te jeseni, 1. listopada 2009. godine, slavilo se prvih deset godina od kako je Dacia postala dio koncerna Renault. Svega nekoliko mjeseci kasnije početkom 2010. godine pojavio se Duster, image Dacije se u cijelosti izokrenuo, a taj je dopadljivi SUV do sada prodan u više od milijun komada! Nije dakle nikakvo pretjerivanje reći kako je naša Riječanka bila jedna od najvažnijih karika koje su od Dacije stvorile modernu marku automobila, a Renaultovu investiciju u Rumunjsku pokazale kao opravdanu i smislenu.


Nakon nešto manje od pet godina u Renaultu, odnosno Daciji za koje je vrijeme živjela i radila u Bukureštu te Barceloni, seli u Jaguar i Land Rover. I tu je dizajnerica unutrašnjosti, smještena u odjel strateškog dizajna. Konačno, s prelaza 2014. na 2015. godinu, dolazi i do BMW-a. Kruna danas desetogodišnje karijere je strateško promišljanje budućnosti Minija na čemu je sada posebno angažirana.


Ono što po medije nije dobro apsolutni je zavjet šutnje po pitanju posla s kojim se bavi. Kako nam je pojasnila, izjave za medije su u cijelosti zabranjene, čak i u slučaju njezinih roditelja koji bi inače, kad je u pitanju Novi list kojeg iznimno cijene, rado bili kooperativni no s obzirom da ugovori njihove kćerke to brane, ostavili smo ih izvan medijskog prostora. Isto vrijedi i za javna istupanja pa je tako za njezin posjet i duženje s učenicima uskraćena ostala i njezina drenovska osnovna škola.


Foto Sanjin Kaštelan


Foto Sanjin Kaštelan



Impresivni put 


Ostali smo tako bez njezine izjave, no nismo od one jednog od najupućenijih publicista, novinskog pisca, najboljeg poznavatelja automobilskog dizajna u Hrvatskoj. Riječ je o Danielu Tomičiću, između ostalog, zajedno s Tinom Marković, i direktoru iznimno značajne i od samih dizajnera jako cijenjene manifestacije Tjedan dizajna Zagreb koji je ove godine, u svom četvrtom izdanju dobio laskave ocjene struke kao i brojnih posjetitelja. Ono što je za ovu priču još i važnije, Tomičić je od 2009. organizator i Auto(r)a, konferencije o automobilskom dizajnu koja je u okviru ovogodišnjeg Tjedna dizajna bila najveća i najznačajnija manifestacija takvog tipa u Europi.


– Koliko je poznato, Ana Zadnik do sada je dizajnirala interijer četiri konceptna automobila, uvijek kao dio tima, naravno. Teško je znati sve projekte na kojima je radila, jer dizajn automobila uvijek je grupni posao i tvrtke ne komuniciarju imena svih dizajnera svakog automobila. Zadnik radi u malim grupama od tri, četiri dizajnera u kojima je, u pravilu, jedina dizajnerica. Karijeru za započela u Alijansi Renault Nissan, gdje joj je prvi projekt bio Dacia Duster Concept. CIlj je bio promijeniti image Dacie u smjeru suvremene marke za mlade, sportski orijentirane, ljude. Stoga je najupečatljivija značajka interijera, mjesto za bicikl koje nastaje pomicanjem prednjeg sjedala. Sličan je projekt bio Renault Frendzy 2011. godine, ponovno visoki, kutijasti, interijer, namijenjen mladim, aktivnim korisnicima. Potom prelazi u Grupu Jaguar – Land Rover i 2014. godine realizira luksuzno terensko vozilo Land Rover Discovery Vision Concept. Ubrzo seli u München i kao dio tima dizajnera interijera MINI Vision Next 100, dizajnira sjedala, naglasio je njezin impresivni put i Tomičić.


Foto Sanjin Kaštelan


Foto Sanjin Kaštelan



Stipendistica Grada 


Na kraju, nismo zaboravili ni Grad Rijeku koji je – odlično uložio novac. Zadnik je naime bila stipendistica Grada, koji je još 1993. godine uveo sustav stipendiranja za darovite učenike i studente, i ma koliko od njezine kreativnosti, od njezinog znanja danas koristi ima samo globalna automobilska industrija, sigurni smo da će se jednog dana mnogo toga vratiti i Rijeci. Zadnik je još uvijek mlada osoba, a ne sumnjamo kako će se kad za to dođe vrijeme, u nekoj od formi, pojaviti i kao suradnica riječke Akademije primijenjenih umjetnosti. Za sada pustimo ju da u miru, daleko od medija, ma koliko nam zbog toga bilo žao, radi, da naprosto pomiče granice izgleda i funkcionalnosti automobila, da taj svijet u većoj mjeri uvede u apsolutno digitalno i električno doba.