Foto S. Drechsler
Imamo ekstremističku stvarnost, a nekoga tko pokušava propitivati tu stvarnost, progutat će ekstremizam. Riječ je o ciničnom društvu koje vuče ekstremizam kroz svoje središte, smatra Viktor Ivančić
RIJEKA » Ekstremizam je u Hrvatskoj smješten u središnji društveni prostor i time je na neki način normaliziran, zaključio je novinar Viktor Ivančić na tribini »Vjerski i sekularni ekstremizam«, jednoj u nizu tribina iz serije »Religija i javnost«, što se održavaju na Filozofskom fakultetu u Rijeci, gdje je gostovao zajedno s bosanskim franjevcem fra Dragom Bojićem. Ivančić smatra da se kult države, nacije i Domovinskog rata uzgaja na ekstremistički način.
– Jedina istina o Domovinskom ratu je da o njemu ne smijete govoriti istinito. Kažete li nešto loše o Domovinskom ratu, loše vam se piše. Fundamentalizam se ogleda u tome što se doslovno vjeruje u mitove koji stvaraju državu i državnost, bilo da je riječ o »od stoljeća sedmog«, krvavim ratovima ili kolekciji neprijatelja, koju uvijek morate imati spremnu. Imamo ekstremističku stvarnost, a nekoga tko pokušava propitivati tu stvarnost, progutat će ekstremizam. Riječ je o ciničnom društvu, koje vuče ekstremizam kroz svoje središte, rekao je Ivančić.
Prisjetio se izdavanja hrvatskog prijevoda Hitlerove knjige »Mein Kampf« krajem devedesetih godina, koju je izdavač objavio bez ikakvog kritičkog uvodnika ili pogovora koji bi objašnjavao knjigu. Čak je i naslovnica knjige bila identična izvorniku iz tridesetih godina.
– Povela se tada rasprava treba li zabraniti »Mein Kampf«. Objašnjavao sam da je to nepotrebno, jer ako kažemo da bismo zabranili tu knjigu zbog govora mržnje, morali bismo onda, zbog istog razloga, razoriti kompletnu hrvatsku političku i društvenu stvarnost – rekao je Ivančić.
Fra Drago Bojić smatra da vjerski ekstremizam izdaje temelje kršćanstva, temeljne vrednote evanđelja i Isusa iz Nazareta, koji bi se ionako više vezivao uz lijeve, negoli desne vrednote.
– Isus se stalno borio protiv nacionalizma u svom narodu, protiv vjerskih struktura i nastojao je ljude osloboditi svih prijetnji đavolom i paklom. Nije se bavio ljudskom intimom, ljudskim genitalijama. Naše vjerske zajednice svo moraliziranje svode na seksualno područje, iako baš tamo nemaju pravo intervenirati. No, kad bi odustali od toga, morali bi odustati od svojih pozicija moći i komoditeta u društvu. Zato stoje uz domovinu, uz naciju, uz sve ono što postojeći sistem održava, sve kako bi održali sami sebe – rekao je Bojić.
Na pitanje iz publike postoji li lijek za ekstremizam, Bojić kaže da nema lakog rješenja.
– Naša društva još se nisu na pravi način suočila ni s bližom ni s daljom prošlošću. I dalje su jaki mitovi. Živimo u laži sami o sebi, proizvodimo laži o drugima i animozitete koji vode do ekstremističkog. Nema jednostavnog recepta. Morali bismo se zapitati kako je moguće da je toliko ljudi izašlo na referendum »U ime obitelji«, da se slave ratni zločinci, da se svecima proglašavaju ljudi upitne prošlosti, da se u javnom kontekstu može svašta govoriti i time manipulirati s drugima, a da nema nikakve reakcije? To su problemi koje imamo. Ako većina u društvu šuti i ne reagira, time zapravo odobrava i prešutno sudjeluje u ekstremizmu – objasnio je Bojić.
Viktor Ivančić smatra da rješenja nema, osim radikalne društvene promjene.