Raspad sustava

Imamo alarmantno izvješće direktora Autotroleja: ‘Neispravan nam je svaki peti bus. Situacija je rizična…’

Marinko Glavan

Foto R. Brmalj

Foto R. Brmalj

Situacija u Autotroleju je neodrživa, izrazito rizična za vlasnike, djelatnike i putnike, upozorava direktor Alberto Kontuš. Izvješće navodi kako je prosječno 35 vozila dnevno »izvan stroja«, od ukupno 158, što znači da je u prosječnom danu neispravan svaki peti autobus!



RIJEKA Smatram ovu situaciju neodrživom i izrazito rizičnom za društvo (KD Autotrolej, op.a.), vlasnike, djelatnike i putnike – ovo nisu riječi nekog od oporbenih političara u Gradu Rijeci, u pokušaju da osvoji političke bodove, već sastavni dio zabrinjavajućeg »Izvještaja o povećanju troškova i velikih kvarova za 2018. godinu«, kojeg je članovima Nadzornog odbora Autotroleja podnio direktor ovog komunalnog društva Alberto Kontuš, na sjednici održanoj prošlog tjedna. 


Iz izvještaja koji je u posjedu Novog lista, posve je očito da Autotrolej ima ozbiljnih problema s održavanjem vozila i nedovoljnim brojem ispravnih autobusa, čak i za održavanje reduciranog voznog reda, uvedenog na gradskim linijama u siječnju, a na prigradskim prije desetak dana. Izvještaj ujedno potvrđuje da uzrok smanjenju broja polazaka, ukidanju pojedinih linija ili njihovom prometovanju na skraćenim trasama, nipošto nije samo nedostatak vozača, u što javnost već neko vrijeme uvjerava Uprava Autotroleja, ali i gradska uprava, na čelu s gradonačelnikom Vojkom Obersnelom, nego i velike poteškoće s održavanjem i ispravnošću voznog parka, koji u zadnjih nekoliko godina održava gradska tvrtka Rijeka plus, koju vodi nekadašnji direktor Autotroleja Željko Smojver.


Problem Rijeka plusa


Iz izvještaja je evidentno da održavanje vozila u Rijeka plusu ne zadovoljava stvarne potrebe Autotroleja, a činjenica da direktor javnog prijevoznika situaciju smatra »izrazito rizičnom za djelatnike i putnike« trebala bi biti razlog za uzbunu u gradskoj upravi, kao i temeljito propitivanje poslovanja ne samo Autotroleja, nego u prvom redu Rijeka plusa, zaduženog za održavanje.




Autentičnost dokumenta neslužbeno su nam potvrdila dvojica članova Nadzornog odbora Autotroleja, a službenu potvrdu smo zatražili od predsjednika NO-a, Ive Simpera, koji nam je kazao kako je direktor podnio izvješće s navedenim naslovom, ali da o sadržaju ne može govoriti dok ne bude objavljen u službenom zapisniku sa sjednice Nadzornog odbora. O opsegu problema najbolje govori brojka o prosječnih 35 vozila dnevno »izvan stroja«, od ukupno 158, što znači da je, u prosječnom danu, neispravan svaki peti autobus!


Direktor Kontuš Nadzornom odboru predložio je angažiranje vanjskih servisnih usluga, uz pojačane korektivne servise, kao i hitnu nabavku deset dodatnih vozila, koja će najvjerojatnije biti uzeta u najam na tržištu, do izvršenja servisa na svim vozilima, odnosno do isporuke novih autobusa, prvih 22 komada na jesen ove godine, te dodatnih 32 u idućoj godini.



Sredstva za sve navedeno, prema Kontušu, treba osigurati u »trokutu« Grad Rijeka–Autotrolej–Rijeka plus, a okvirna procjena troškova servisa je 7,5 milijuna kuna, te najma autobusa još dva milijuna kuna. Pri tom Kontuš traži da Rijeka plus plati rad ovlaštenih servisa, a Autotrolej samo dijelove. Zanimljivo, od Rijeka plusa Kontuš traži i pokrivanje troškova najma četiri autobusa, istih karakteristika kao četiri autobusa koja su u incidentnim situacijama pretrpjeli totalnu štetu i idu u rashod. Od Grada Rijeke i ostalih jedinica lokalne samouprave pri tom je zatraženo povećanje iznosa subvencija. 



Sam izvještaj, objašnjava Kontuš u uvodnom dijelu, izradili su bivši direktor Autotroleja Marin Rajčić i Voditelj službe pripreme i kontrole održavanja Igor Pleše, s obzirom da je Kontuš dužnost direktora preuzeo tek na samom kraju listopada prošle godine. Ukupni su troškovi održavanja voznog parka prošle godine, prema izvještaju, iznosili 17.900.000 kuna, a broj kvarova bio je 14.890, što je u prosjeku 286 kvarova tjedno, zbog čega je svako vozilo u prosjeku na servisu bilo 1,78 puta svakog tjedna.


U izvještaju se, nadalje, navodi kako je prosječan broj kvarova dnevno 51,34, dok je prosječan dnevni broj pokvarenih vozila između 30 i 40, »što znači da se dnevno u servisu osposobi između 10 i 20 vozila, dok je prosječno stanje neispravnih vozila oko 35«.


Sedam samozapaljenja


Već ovaj podatak zvuči zabrinjavajuće kada je riječ o učinkovitosti servisa, a dodatno ga pogoršava podatak o broju vanjskih intervencija na vozilima bio 4,2 dnevno, no u zadnjem kvartalu prošle godine i prvom mjesecu ove godine taj je broj povećan na deset vanjskih intervencija dnevno.


U Kontuševom izvješću navedeno je i da je u prošloj godini zabilježeno sedam samozapaljenja vozila i jedan incident zbog kvara na kočnicama (riječ je o samopokretanju parkiranog autobusa na Brašćinama, prilikom kojega je teže ozlijeđen jedan putnik, op.a.), uslijed čega je na tri vozila nastala totalna šteta. Totalna šteta nastala je i na još jednom autobusu, koji je u siječnju u potpunosti izgorio na Svilnom, za koji se još utvrđuju uzroci požara, na čemu je angažiran sudski vještak, ali i stručnjaci proizvođača MAN.


Kontuš je, prema izvješću, odmah po preuzimanju dužnosti, već u studenom prošle godine, u pokušaju popravljanja stanja voznog parka, predložio Rijeka plusu, s obzirom na veliki broj pokvarenih vozila, da se dio popravaka usmjeri prema službenim servisima, što nije napravljeno »s obrazloženjem da će se sve riješiti u kući«. U prosincu je Autotrolej preuzeo dio održavanja, takozvane male kvarove, čiji popravak traje do sat vremena, kako bi rasteretio servis Rijeka plusa. »U narednom razdoblju Autotrolej je odradio dio popravaka, međutim servis Rijeka plusa nije uspio osposobiti dovoljan broj vozila za odrađivanje, u međuvremenu smanjenog, voznog reda«, stoji nadalje u izvješću.

U prijedlogu mjera direktora Autotroleja, stoji već provedeno smanjenje voznog reda, od 14. siječnja u Gradu Rijeci, te od 11. veljače u prigradskim naseljima, za ukupno 22 smjene vozača i 800 tisuća kilometara, čime je broj dnevno potrebnih vozila za održavanje voznog reda smanjen za sedam. No, kako je uslijed požara autobusa, od 22 vozila iz serije na kojoj su izbijali požari, ukupno 14 povučeno iz prometa iz sigurnosnih razloga, Kontuš navodi kako »unatoč smanjenju broja potrebnih vozila nema dovoljno ispravnih vozila za smanjeni vozni red«. Direktor je, o čemu smo već pisali, donio i odluku o postupnom ukidanju komercijalnih vožnji, čime je trenutno broj potrebnih autobusa dnevno smanjen za jedno vozilo, a broj vozača za dva, s konačnim ciljem smanjenja za četiri vozila i dva vozača u prosjeku dnevno.


Najam autobusa


Kao osnovni cilj u izvješću se navodi osiguravanje dovoljnog broja tehnički ispravnih i pouzdanih vozila, s tim da se, kao dugoročno rješenje, uz već spomenutu nabavku 54 nova autobusa, predlaže temeljito servisiranje pedesetak vozila starijeg godišta, koja će nakon nabavke novih preostati u voznom parku, s obzirom na nedostatna sredstva za nabavku još većeg broja novih autobusa.


U prijedlogu kratkoročnog rješenja, do isporuke novih autobusa, ističe se kako »s obzirom da je prosjek dnevno neispravnih vozila u posljednja tri mjeseca oko 35 vozila, očito je da nemamo kapacitet za obavljanje tog opsega aktivnosti. Prosječan broj kvarova na cesti je sedam do devet, a povlačenje dodatnih 14 autobusa samo otežava stanje. Iznesene statistike potvrđuju da je potrebno dignuti servisiranje na višu razinu kako bi se smanjili rizici od incidentnih situacija u vožnji«. Kontuš stoga predlaže detaljni pregled svih vozila, kao i pojačane korektivne servise, uz opasku da, ukoliko nema dovoljno kapaciteta za obavljanje tih servisa, treba angažirati vanjske servisne usluge. Prema neslužbenim informacijama iz Autotroleja, to je već i učinjeno, te je dio vozila upućen u servise ovlaštenih servisera. Radi osiguranja dovoljnog broja ispravnih vozila, navodi se nadalje u Izvješću, potrebno je nabaviti deset dodatnih vozila, odnosno uzeti ih u najam do izvršenja servisa na svim vozilima i to provedbom postupka javne nabavke u hitnoći, koji dopušta pregovore sa samo jednim dobavljačem, zbog , kako je objašnjeno »ozbiljnosti situacije«. Kontuševa je procjena da se korektivni servisi mogu obaviti u roku od 120 dana, a uz to će se »izraditi detaljni plan kojim će se utvrditi kapacitet popravaka u servisu Rijeka plusa, te broj vozila koja će se uputiti vanjskim servisima.