Građevinski nedostaci

Fušeraj u POS-ovoj zgradi na Hostovom bregu: Kupci stanova u očaju zbog nemara izvođača

Damir Cupać

Snimio Silvano JEŽINA

Snimio Silvano JEŽINA



RIJEKA  Kupci POS-ovih stanova na Hostovom bregu nazvali su redakciju Novog lista kako bi se požalili na nemar izvođača radova, tvrtke Radnik iz Križevaca, koji, prema njihovoj ocjeni, neprofesionalno otklanja nedostatke kojih je nemalo.


Požalili su se i na APOS Grada Rijeka zbog komunikacijske nebrige, odnosno zbog neažurnosti na izvođače radova da odrade ono što je zakonom predviđeno. Valja podsjetiti da je riječ o zgradi s 93 stana koja je ušla u građevinske anale kada je jača bura odnijela gotovo novu fasadu.


Tomislav Kapetanić, inače inženjer građevine, navodi da je očajan kada vidi sve što se događa, a njemu je tim teže što mu je građevina struka i što jako dobro zna da sve to tako nije moralo biti.


Upitna sanacija fasade




– Napravili smo elaborat o sanaciji fasade i ona je naizgled sanirana. Ali samo naizgled jer posao nije napravljen do kraja što svi znaju pa bi opet moglo doći do problema. Meni konkretno nije jasno kako je moguće da godinu dana ne mogu koristiti terasu od 30 kvadrata koju sam platio 7.000 eura. I ne samo da je ne mogu koristiti, već ne znam kada će se obaviti sanacija kako bi prestalo curiti s moje terase u stan ispod. Kako to sve funkcionira s izvođačem radova i njegovim podizvođačima, osobno sam vidio. Dođu, razbiju pločice i onda nikoga nema tjednima. Tako je sa svime, ogorčen je Kapetanić.


Njegovi susjedi navode još niz problema za koje ne znaju kada će biti riješeni, iako je njihovo otklanjanje i te kako bitno za život. Naime, na Hostovom bregu morali su se mijenjati novi radijatori jer su oni bili slabiji nego što je trebalo. No, u 20-ak stanova taj posao još nije odrađen. Suvlasnici imaju i problem s ventilacijskim otvorima zbog kojih se u stanovima osjećaju mirisi susjedovih kulinarskih aktivnosti, zbog toga je slaba zvučna izolacija. Sve je prijavljeno APOS-u, a reakcije nema. Jedan od problema je hidroizolacija u sušionicama koja je loše odrađena pa dolazi do prodora vlage u stanove i hodnik. Stanari naglašavaju da je i inače hidroizolacija problematična, ali nitko ne reagira. Tako na balkonima već sada pucaju fuge jer nije stavljeno, tumači Kapetanić, potrebno ljepilo pa bi ovu zimu moglo doći do smrzavanja i posljedično pucanja pločica.



Svi POS-ovi stanovi imaju rezervne dimnjake, ali stanari ih ne smiju koristiti, osim u slučaju ekstremnih situacija. Barem im je tako rečeno. Stanari se pitaju zašto.– Grijanje stanova projektirano je i izvedeno kao etažno plinsko grijanje i nikakvi alternativni načini zagrijavanja prostorija nisu projektirani niti izvedeni. Proizvedeni su i izvedeni tzv. pričuvni dimnjaci za izvanredne uvjete – ratna razaranja, prirodne katastrofe, nemogućnost opskrbe primarnim energentom… Tehničkim propisima za dimnjake u građevinama definiran je pojam pričuvnog dimnjaka  koji služi za priključenje uređaja za loženje na kruta goriva u izvanrednim uvjetima kao i da  građevine stambene i stambeno-poslovne namjene obvezno sadrže i tehničko rješenje pričuvnih dimnjaka. Pričuvni dimnjaci su predviđeni za priključak peći na kruta goriva, snage do 7 kW, samo u izvanrednim uvjetima (ratno stanje ili prirodne nepogode) u kojima je onemogućen pristup do struje i plina. U normalnim uvjetima se mora koristiti samo dimnjak za plinske bojlere, a rezervni dimnjak treba ostati zapečaćen, pojasnio je ravnatelj APOS-a Grada Rijeke Benac.


Estetski nedostaci?


Suvlasnici kao argument za neaktivnost APOS-a navode i činjenicu da do danas nije očišćen okoliš na kvalitetan način nakon pada fasade pa se njezini dijelovi još uvijek mogu pronaći na zelenim površinama. I te zelene površine su problematične jer su predane stanarima na održavanje, a projekt je loše odrađen, odnosno zazelinilo se na način da je stavljeno malo zemlje pa se već sada mora dohranjivati novom zemljom.


Ravnatelj Agencije za društveno poticanu stanogradnju Grada Rijeke Vladimir Benac tvrdi da je fasada, oštećena uslijed djelovanja olujnog vjetra u veljači i ožujku 2015. godine, u potpunosti sanirana.


– No, uočeni su manji nedostaci estetske prirode koje se izvođač obvezao otkloniti. Konkretno, za sanaciju fasade na višestambenoj građevini na Hostovom bregu izrađen je projekt sanacije, a prilikom izrade prihvaćeni su i svi opravdani zahtjevi i prijedlozi stanara kao suvlasnika građevine. Sanacija fasade u svemu je izvedena u skladu s navedenim projektom, kao i naknadnim uputama glavnog projektanta dogovorenim na objektu za vrijeme izvođenja radova. Na temelju navedenog fasada je potpuno funkcionalna što je razvidno iz proteka vremena od skoro godinu dana od njene sanacije u kojem nisu uočeni dodatni problemi i/ili novi nedostaci. Uočene estetske nedostatke, na koje je izvođač bio upozoren kako od strane stanara, tako i od strane nadzornog inženjera te predstavnika investitora, izvođač se obvezao otkloniti najkasnije do 30. lipnja 2016. godine, tvrdi Benac.



Što se tiče radijatora, ravnatelj Agencije podsjeća da je veći broj vlasnika stanova prijavio problem sa sustavom centralnog grijanja koji je otklonjen u gotovo svim stanovima.


 Neuspješni popravci


– Utvrđeno je da je određena količina ugrađenih radijatora ne odgovara projektiranim specifikacijama. Izrađen je projekt zamjene, te je do 9. studenog 2015.  izvršena zamjena neadekvatnih radijatora s novima odgovarajuće snage. Prilikom izvedbe radova, ustanovljeno je da se kod pojedinih radijatora na krivoj poziciji nalazio ulaz i povrat vode, zbog čega se događalo da radijator ponekad lagano »bruji«.


Sukladno navedenom, kao i dostavljenoj  prijavi, problem je otklonjen. No, koncem ožujka navedeni nedostatak naknadno je utvrđen u još devet stanova, od kojih je u četiri zamjena izvršena pred nekoliko dana dok će se preostale zamjene obaviti u idućem tjednu, sve naravno u dogovoru s vlasnicima stanova, obećava Benac.


I za ventilacijske otvore Benac tvrdi da je ventilacijski sustav za kuhinjske nape izveden u skladu s projektom i uputama projektanta.


– No početkom korištenja pojavio se problem s povratom mirisa, kao i prenosom buke, a isto je većim dijelom prisutno u ulazu s najviše etaža. Radi se dakle o projektiranom rješenju koje manji dio stanara smatra neadekvatnim. Izvođač je pokušao otkloniti problem ugradnjom dodatne klapne, standardna ventilaciona kapa zamijenjena je Turbowent kapom. Kako opisanim zahvatom nije na zadovoljavajuć način otklonjen problem, od izvođača je zatražena ugradnja kontra klapne koja dopušta ventiliranje prostorije, ali onemogućava povratni miris ili buku iz drugih prostorija. Proteklog vikenda probno su ugrađene opisane klapne u četiri stana. Ako se ustanovi  da se navedenim zahvatom problem na zadovoljavajući način riješio, opisano rješenje primijenit će se i u ostalim stanovima u kojima je evidentiran problem s povratom mirisa i prijenosom buke, pojašnjava Benac.



U APOS-u tvrde da su krupni ostaci nakon pada fasade odmah uklonjeni, ali da su do danas ostale na zemljanim površinama granule stiropora koje je vrlo teško ukloniti. – Od izvođača je zatraženo da iznađe način da se zelene površine u potpunosti očiste od preostalih sitnih dijelova razasutog materijala.  Neovisno o navedenom, trenutno stanje okoliša s osušenom travom i izraslim korovom odraz je (ne)brige suvlasnika o svom vlasništvu. Okoliš je prilikom primopredaje bio kompletno uređen sa svim sadnicama, zemljom i posijanom travom. Njegovo održavanje nije obveza ni investitora ni izvođača radova, već isključivo stanara, navodi ravnatelj APOS-a Vladimir Benac.


Ravnatelj APOS-a Grada Rijeke potvrdio je da je u većem broju stanova evidentiran nedostatak nastao prodorom oborinske vode u stanove na pozicijama uz stubišne sušionice, te uz balkonska vrata.


– Otklanjanje je u tijeku. Valja reći da je izvođač u više navrata poduzimao radnje kojima je pokušavao otkloniti opisane nedostatke, no ne uvijek uspješno i ne uvijek »iz prve«. Valja razumjeti da se u nekoliko slučajeva radilo o cjelovitoj rekonstrukciji balkona, kao i da su loši vremenski uvjeti onemogućavali otkrivanje mjesta i uzroka prodora vode, ali i usporavali radove na sanaciji. Drugim riječima, unatoč navedenim poteškoćama, veći dio nedostataka je saniran, iako ne uvijek željenom dinamikom, a sanacija preostalih prijavljenih nedostataka je u tijeku, kaže Benac.


Što se tiče stana Tomislava Kapetanića, ravnatelj Agencije navodi da je sanacija doista potrajala, te da razloge treba tražiti u vremenskim uvjetima, te posljedicama prodora vode.


– Nažalost, nedavnim otvaranjem slojeva iznad hidroizolacije, ustanovljeno je da je na više mjesta zarezana, što nam govori da je netko namjerno ili nenamjerno zarezao hidroizolaciju nakon svih vodenih proba i ispitivanja, a prije postave završnih (zaštitnih) slojeva, što je nedvojbeno utvrđeno kao uzrok vlaženja, ali i dodatnog produljenja izvođenja sanacije čiji dovršetak očekujemo čim to vremenski uvjeti dopuste, izjavio je Benac.