Interes za kupnju

FINCANTIERI ŽELI “3. MAJ” Talijanski gigant iskazuje ozbiljne namjere za riječki škver

Orjana Antešić

Foto S. Drechsler

Foto S. Drechsler

Interes za preuzimanje navodno je potkrijepljen i pismom namjere, no iz vrha Uljanik grupe nemoguće je dobiti komentar. Izvjesno je ipak da se s Talijanima razgovara, i to već određeno vrijeme



RIJEKA Službeno nitko ne želi potvrditi, međutim, iz više izvora potvrđeno nam je da upravo talijanski gigant Fincantieri iskazuje ozbiljan interes za preuzimanje »3. maja« što je, navodno, potkrijepio i pismom namjere. Zasad se svaka informacija o ovim pregovorima krije kao zmija noge, a iz vrha Uljanik grupe nemoguće je dobiti bilo kakav komentar ove vijesti. Ipak, izvjesno je da se s Talijanima o tome vode razgovori, i da to traje već određeno vrijeme.


U trećemajskim krugovima vijest o mogućem ulasku respektabilnog Fincantierija prima se s određenom dozom olakšanja, nakon iscrpljujuće agonije i neizvjesnosti oko toga što će dalje biti s Uljanik grupom. Naravno, pritom se odmah roje i određena pitanja oko toga što bi ova moguća akvizicija riječkog brodogradilišta od strane Talijana značila za trećemajske navoze. Upućeni nas uvjeravaju da Fincantieri treba brodogradilište u punom obimu i s punim kapacitetima, s obzirom na velik broj novogradnji u njihovoj knjizi narudžbi. Da Fincantieri grupa treba dodatne kapacitete, svjedoči i činjenica da s ove strane Jadrana već surađuju sa splitskim škverom, a unazad dvije godine i s Dalmontovim brodogradilištem u Kraljevici u kojem se također izrađuju sekcije za kruzere, po čemu su Talijani prvenstveno poznati i definitivno broj jedan u svijetu. Sa druge strane, »3. maj« ima kapacitete i potencijale koji Talijanima pružaju mogućnost da svoje proizvodne potrebe objedine i lociraju na jednom mjestu. K tome, riječko brodogradilište sanirano je, bez vlastitih odnosno novostvorenih dubioza, s tradicijom, znanjem i referencama koje još uvijek imaju svoju vrijednost.

Tržišni kriteriji


Pod kojim uvjetima i kada bi se ovo potencijalno preuzimanje »3. maja« od strane Fincantierija moglo dogoditi, i dalje je u velikoj zoni špekulacija, uz još uvijek dosta otvorenih pitanja. Iz vrha Uljanik grupe ovih su dana poručili kako će moguće izdvajanje »3. maja« biti vođeno isključivo poslovnim, odnosno tržišnim kriterijima. Drugim riječima, da one priče o tome kako bi »3. maj« trebali prodati za kunu, isto onoliko koliko su i dobili od države, uz vraćanje duga od pola milijarde kuna, koliko je iz Rijeke pozajmljeno društvima s one strane Učke, neće i ne mogu proći. Pitanje cijene za vlasnički paket i ugovorenih novogradnji, dva su pitanja koja su iz Pule izdvojili kao ključna u razgovorima s kupcima, dok su za pozajmice konstatirali kako iste spadaju pod redovno poslovanje, odnosno potraživanje riječkog brodogradilišta koje »i potencijalni kupac i prodavatelj stavljaju u kontekst ukupne transakcije«.



Fincantieri je najveća europska brodograđevna grupacija i četvrta u svijetu. Operiraju s 20 brodogradilišta diljem svijeta, na četiri kontinenta. Godišnji prihodi mjere im se na više od 4 milijarde eura dok im je knjiga narudžbi »teška« oko 24 milijarde eura. Grupa zapošljava oko 19.000 radnika, od kojih veći dio izvan Italije. Raspolažu s oko 80.000 kooperanata, a u proizvodnom programu grade sve vrste brodova, od trgovačkih i vojnih, preko kruzera, po kojima su vodeći u svijetu, off-shore brodovlja i objekata, do luksuznih mega jahti. Bave se i remontima i konverzijama, odnosno preinakama brodova. Zadnja akvizicija Fincantierija bio je francuski STX, u čiju su vlasničku strukturu ušli s 50 posto, nakon dogovora s francuskom državom, a ugovor je potpisan početkom veljače ove godine. Sjedište Fincantieri grupe je u Trstu, a 71,6 posto njezinog dioničkog kapitala »drži« Fintecna, u 100-postotnom vlasništvu talijanske investicijske banke CDP (Cassa depositi e prestiti), čiji je glavni dioničar talijansko Ministarstvo gospodarstva i financija, s 82,8 posto udjela.


Čeka se na materijal


Moguće izdvajanje »3. maja« i njegovih zaposlenika formalno nije vezano uz aktualni proces dokapitalizacije Uljanika, čija je Uprava pozvala da do ovog petka, do kada je produžen rok za due dilligence, dostave obvezujuća pisma namjere. Međutim, neraskidivo je vezan uz ono što će se kroz predstojeće dane i tjedne događati u Puli. Podsjetimo, program sanacije i restrukturiranja Uljanik brodogradilišta procjenjuje se na 465 milijuna eura, od čega država može snositi najviše do 50 posto. Potencijalne ulagače Uprava Uljanika pokušava privući planiranom prenamjenom dijela prostora sadašnjeg brodogradilišta, ali hoće li i tko dovoljno jako »zagristi«, tek će se vidjeti. U prosincu prošle godine, kada je u pitanje došla i isplata plaća, pismom namjere očitovali su se Danko Končar i Palumbo grupa iz Napulja. Fincantieri, eto, pokazuje interes za dubiozama neopterećeni »3. maj«, a indikativno je da se nizozemska Damen grupa više nigdje ne spominje. Ipak, glavni šef Uljanika Gianni Rossanda je početkom ovog mjeseca u Rijeci kazao kako razgovaraju s četiri potencijalna ulagača, pa se svi pitaju tko je ta četvrta opcija. Zasad nema konkretnijih novosti ni oko najavljene prodaje Uljanikove imovine, odnosno njihovog poslovnog udjela u »Viktoru Lencu« u kojem su, uz zadarsku Tankersku plovidbu, najveći pojedinačni dioničari, s udjelom od blizu 35 posto. Rossanda je upravo opciju prodaje imovine najavio kao rješenje da »3. maju« vrate dio duga i osiguraju pokretanje proizvodnje na riječkim navozima. Interesa za kupnju »Lenca« ne nedostaje, no zasad nijedna od varijanti koje se spominju nije dovedena do faze potpisa na ugovor.Jučer je, kako doznajemo, bio i sastanak na razini Uljanikovog menadžmenta i predstavnika Sindikata metalaca u »3. maju«, na kojem je obećano da ovih dana stiže veći kontingent materijala, oko 1.400 tona čeličnih limova i profila.