Veliki razgovor

Dalibor Matanić otvoreno o spotu i kritikama: ‘Živimo u 21. stoljeću, a ne u naivnoj umjetnosti’

Danijela Bauk

Foto Marko Gracin

Foto Marko Gracin

Proslavljeni hrvatski redatelj autor je promidžbenog spota EPK »Port of Diversity« koji je ovih dana digao neviđenu prašinu u medijskom prostoru i na društvenim mrežama



Proslavljeni hrvatski redatelj Dalibor Matanić dio je autorske ekipe promidžbenog spota Eeuropske prijestolnice kulture »Port of Diversity« koji je ovih dana digao neviđenu prašinu u medijskom prostoru i na društvenim mrežama. Rijetko koji promidžbeni spot je izazvao toliko različitih komentara i tako burnu raspravu, a kako će nam Matanić u razgovoru nekoliko puta istaknuti: sad se konačno zna da je Rijeka Europska prijestolnica kulture.


Puno je prašine digao spot?


– Bar sad ljudi znaju gdje je EPK i gdje se događa. Znaju da je to u Rijeci. Nakon promocije u Art-kinu otputovao sam izvan Hrvatske. I onda me zadesila ta eksplozija. Meni je to super. Pokrenule su se i ankete…




Da, neke su pozitivne, neke negativne.


– Meni je zabavno da se ljudi time uopće bave. Super je fora da su se neki stranci javili da će doći u Rijeku. Nama koji potpisujemo spot je to super.


Već postoje reakcije?


– Da, pokazivali su mi te neke strane reakcije. To je super. Da smo radili klasični turistički spot, da je to bio red pršuta, sira, tamburica i klapa onda bi to bio bullshit. I ovako treba puno snage da se Rijeka izdigne iz mase. Rijeka nije bila grad, u ono vrijeme kad se odlučivalo o EPK i kad su ekstremisti imali vlast, kojeg se doživljavalo kao moguću Europsku prijestolnicu kulture, ali sad treba pokazati najbolje od grada, a najbolje od grada su ljudi. Grad nisu zidine i ostale gluposti koje bi ljudi htjeli. Ako netko želi Rijeku prikazati kao Opatiju, onda su u krivu. Pa mi smo u seriji »Novine« pokazali što je Rijeka, mi smo u toj seriji pokazali od čega se taj grad iskreno sastoji, i svijet je za takav grad pokazao zanimanje.


Foto Marko Gracin


Foto Marko Gracin



Uvijek ustaše i partizani 


Ok, ali što s onima koji žele lijep grad, velebnu europsku prijestolnicu kulture?


– Ja taj problem imam sa svima onima koji kritiziraju moje filmove. Svi bi htjeli lijepu sliku o Hrvatskoj, a ja ih pitam u kojoj vi zemlji živite. Živite li u idiličnoj Hrvatskoj, ili onoj realnoj. Živite li u zemlji u kojoj ima i ekstremista, i negativaca, i onih koji pljačkaju, i onih koji rade sranja, ili živite u Lalalendu, Crolendu gdje se sve zasniva na idili.



Iako većinu ekipe čine Riječani, spočitava se da vi niste iz Rijeke?


– Gost uvijek bolje primjećuje nego domaćin. Iskreno da vam kažem, nakon dvije sezone »Novina« mislim da ne moram dokazivati »ljubav« prema Rijeci. Tko je taj koji je tako snimio Rijeku, kao što smo mi u »Novinama«, a zahvaljujući i riječkoj ekipi s kojima surađujemo? Mene ljudi sa svih strana ispituju za Rijeku, jer imaju stereotipnu sliku Mediterana i nisu znali da postoje ovakvi gradovi gdje se spajaju industrija i turizam. I kao što bi moj prijatelj Dean Lalić rekao: nek’ me stave u kviz s Riječanima, da vidimo tko će znati sve ulice.



Onda je lijepa Rijeka, ili lijepa Hrvatska…


– …to je jedan bullshit. Bullshit pristupa turizmu koji se ne događa samo u promotivnim filmovima, nego i u kulturi. Trebamo se maknuti od toga, živimo u 2019. i moramo se osjetiti napredniji. Rijeci treba pomoći.


Pomoći?


– Iduća je godina – riječka godina. Posebno sam sretan da iduće godine lansiramo treću sezonu serije »Novine«. Iako to nema veze s EPK, ima veze s promocijom Rijeke. U najboljem mogućem smislu. Jer inače smo osuđeni na ove naše sukobe, na naš cinizam, na naše utapanje u masu, da ništa nije dobro, da ništa nije OK, da je Rijeka ovakva i onakva jer tu žive komunjare…


… kako je moguće da svaka rasprava na društvenim mrežama završi na »ustašama i partizanima«, pa čak i ona o promidžbenom spotu?


– Ma to je super, jer svaka tema završi upravo na toj raspravi. Rasprava je li Severina dobra glazbenica, završit će na ustašama i partizanima. To postaje obrazac na društvenim mrežama, algoritam koji nam je poznat iz slučajeva Brexit i Trump. Postoje šalabahteri društvenih mreža koji diskreditiraju, napadaju…


Što činiti?


– Trebat će puno pozitivne energije i ljubavi da se EPK izdigne. Dobra je stvar da se toliko priča o spotu, to znači da su ljudi počeli razmišljati što znači skraćenica EPK, je li to Europska prijestolnica kulture ili Europski plenum komunista.


Metafore i simboli 


Neke metafore i likovi koji se pojavljuju u spotu mnogima su nejasni, poput astronauta i to američkog astronauta?


– Mislim da se na neke stvari treba gledati intuitivno. Zato mi je scenarij Magdalene Lupi Alvir dobar i zato mi je drago da su prepoznali taj scenarij. Astronaut je simbol pozitivnog futurizma za koji se treba boriti, ono nešto što bi trebalo odlijepiti Rijeku od ove sredine, ovog mulja Balkana. Da Rijeka postane kulturni grad koji se bavi najvišim idejama, a ne politikanstvom i populizmom. Taj astronaut bi trebao biti simbol onog nečeg što će izdignuti Rijeku iduće godine puno više i jače od Hrvatske. EPK nije samo Rijeka, EPK je i Hrvatska.


Foto Marko Gracin


Foto Marko Gracin



Konj?


– Ako se vratimo na Vlastu Delimar i sve poznato u hrvatskoj kulturi, jer neke metafore i simboli u spotu ne predstavljaju samo Rijeku, već i Hrvatsku, onda to upućenima u kulturu ne treba objašnjavati. Moramo shvatiti da je ovaj spot promidžbeni spot za kulturnu, a ne turističku prijestolnicu Europe. Pogledao sam spotove gradova koji su prije Rijeke bili EPK. To je najgora vrsta turističkih spotova, kao da ih je radila neka mala turistička zajednica za neko malo mjesto u Dalmaciji. A ne za europske prijestolnice kulture. Meni se ova polarizacija oko spota sviđa, jer vidim da velik broj ljudi o kulturi razmišlja na dosta čobanski način. Kultura je zabava, nešto fino i uglađeno što nikome ne smeta i nikome se ne zamjera. Ali to nije bit kulture ili umjetnosti. Kultura mora biti žilet, mora propitkivati stvari, žestoko kritizirati svoju zemlju iz ljubavi, da bi bila bolja. A borimo se s primitivnim mentalitetom koji bi htio da kažemo kako je u Hrvatskoj najljepše more, a nije, da su najbolji ljudi, a znamo da nisu uvijek. Ne smijemo si graditi spomenike.


Od spomenika se ne živi?


– A i vidimo kako spomenici izgledaju u Zagrebu.


Riječka pozitiva 


Koliko će strana publika shvatiti metafore koje se provlače kroz spot?


– Shvatit će emociju, a emocija je glavno oružje u promociji EPK. Naravno da sve ovisi o kulturnim projektima koji će biti predstavljeni. No mi neke strane reakcije već imamo, javili su nam se neki ljudi koji kažu da je spot super, da im se Rijeka čini super grad, da ima neku posebnu energiju. Mi smo zaista poštovali tradiciju ovoga grada, a tradicija su i dizalice i industrija. Kao što samo Gornji grad i katedrala ne čine Zagreb, tako ni samo Trsatska gradina ne čini Rijeku.


Spot odskače od onog što inače čini Hrvatska turistička zajednica.


– Pula je kao kandidat za EPK imala odličan program, ali je postojao očit disbalans između želja i politike tog grada. U Rijeci i Grad, i Županija, i Turistička zajednica zajedno dišu. To znam kad smo snimali »Novine«. Nikad nismo imali problema s nikakvim dozvolama, što u Zagrebu nije slučaj. Kad u Zagrebu snimamo na ulici, ljudi mi trube i vrijeđaju zašto im zauzimam prostor. U Rijeci mi ljudi prilaze sa smiješkom, pozdravljaju i pozivaju da se vratim opet. To je ta razlika u mentalitetu ovog grada, počevši od politike, preko ljudi koji rade kulturu do onih na ulici. I zato je Rijeka dobila EPK.


A nacionalna podrška?


– Sve što Hrvatsku u jednom trenutku stavi u fokus je najveći nacionalni moment kojeg imamo. Sigurno nas pršut, sir, kulen, klape i tambure neće staviti u prvi plan europske kulture. Živimo u 21. stoljeću, a ne u naivnoj umjetnosti. Živimo u Europi koju napadaju ekstremisti i populisti, u Europi kojoj se želi dokinuti njena glavna snaga a to je otvorenost. Hrvatska mora biti svjesna te pozitive koju Rijeka ima u sebi.


Jako navijate da Rijeka uspije kao Europska prijestolnica kulture?


– Čak razmišljam da bih prijavio jedan projekt za EPK. Jedan performativni projekt koji bi se bavio temom otvorenosti, kao neki test za ljude. Kako da ne navijam? Pa EPK nije samo Rijeka, to je Hrvatska. Možda je na početku izostala ta podrška, ali kako sat otkucava, kako se približavamo toj 2020. smatram da će svi ne samo navijati, nego i pomoći. Želim poručiti onima što kukaju kako Rijeka nije prikazana u najboljem svijetlu, da ne izgleda lijepo poput Opatije, da EPK ne služi tome da gazde restorana i kafića imaju veći promet. EPK služi da se prikaže nešto od kulture što je meritorno u Europi i svijetu. Uspjeh ovog kulturnog projekta nacionalne važnosti ne smije se mjeriti zaradom onih koji s kulturom nemaju veze.


Budi svoj


Što nedostaje da EPK zaživi i na nacionalnoj razini?



Kroz spot se provlače različite kulture, i klasična, i alternativna, i karneval, i punk, prisutan je i aktualan moment situacije u brodogradnji?


– Drago mi je da imamo i simbol radnika brodogradilišta u spotu, da im na neki način zahvalimo. Radnici su zvijezde ovog grada. Ja vam to ovako gledam: groznu Hrvatsku predstavljaju uprave brodogradilišta, a ona druga, divna Hrvatska su radnici. A ja želim da šljakeri budu zvijezde EPK, a ne uprava.



– Treba provocirati Hrvatsku. Jesmo li multikulturana zemlja, može li se riječki princip preslikati na cijelu zemlju. U tom preispitivanju se mogu dogoditi dobre stvari. Volim ovaj narod, ali želim da se maknemo od bilo kakvih ekstremizama, da se maknemo od dirigirane državne kulture čega smo se nagledali u devedesetima i što je bilo najgore smeće koje postoji, želim kulturu otvorenu za sve.


Kroz spot se provlače razne maske, zaštitna varioca, zvončarska, astronautska, ronilačka…


– Provlači se i ta nazovimo je umjetnička maska, jer i performer stavlja masku. Kad smo snimali »Novine« uletjeli smo u glavnu povorku Riječkog karnevala. Meni je to izgledalo kao New Orleans. To je poruka: u Rijeci možeš biti drugačiji i nitko te neće kritizirati. Obožavam svaki kutak Hrvatske, ali onaj koji je – svoj, koji ne funkcionira po šalabahterima.


Za kraj, što želite Rijeci 2020.?


– Želim da bude u središtu pažnje.