Nove cijene

“Čistoća” će u prosincu dostaviti račune za odvoz otpada po novom obračunu

P. N.

Foto Marko Gracin

Foto Marko Gracin

Pravilnim odvajanjem i odlaganjem otpada, korisnici će moći uvelike utjecati na visinu iznosa mjesečnog računa za smeće jer će se naplaćivati isključivo pražnjenje spremnika za miješani komunalni otpad, odnosno biorazgradivi otpad, a odvoz otpada iz spremnika za odvojeno prikupljanje neće se naplaćivati



RIJEKA Prema novom Cjeniku usluge odvoza otpada na području Grada Rijeke i jedinica lokalne samouprave u kojima tu uslugu pruža KD Čistoća troškovi se, od 1. studenoga, obračunavaju prema broju članova kućanstva, a ne više prema površini stambenog objekta. Uz broj članova kućanstva, prema kojemu će se određivati volumen pojedinačnog spremnika za miješani komunalni otpad u obiteljskim kućama ili udio u volumenu zajedničkog spremnika u višestambenim objekatima, glavni kriterij za izračun ukupnih mjesečnih troškova odvoza otpada bit će broj pražnjenja spremnika za miješani komunalni otpad. Konačna cijena formirat će se prema broju pražnjenja pojedinačnih spremnika i njihove zapremine, odnosno, kod višestambenih zgrada, prema broju pražnjenja zajedničkog spremnika i njegovom volumenu, te udjelu svakog od korisnika u volumenu zajedničkog spremnika.


Manje smeća, manji računi


Pravilnim odvajanjem i odlaganjem otpada, korisnici će moći uvelike utjecati na visinu iznosa mjesečnog računa za smeće, jer će se naplaćivati isključivo pražnjenje spremnika za miješani komunalni otpad, odnosno biorazgradivi otpad, dok se odvoz otpada iz spremnika za odvojeno prikupljanje otpada poput plastike, papira i stakla neće naplaćivati. Što više korisnog otpada stanari pritom odvojeno prikupe i odlože u za to predviđene spremnike, to će manje otpada odlagati u spremnik za miješani komunalni otpad, a time smanjiti i potreban mjesečni broj odvoza te, u konačnici, i račun za odvoz smeća.


Svaki komad plastike, hrpa papira, svaka staklena boca ili tetrapak koji se pravilno odlože u za to predviđene „Otpadnike“ Čistoće, odnosno spremnike za odvojeno prikupljanje otpada, znači jednako toliko manju količinu miješanog komunalnog otpada čiji se odvoz naplaćuje, pa je u izravnom interesu korisnika da se ti spremnici pune zaista samo miješanim otpadom koji nije moguće reciklirati i ponovno upotrijebiti.





Za individualne spremnike, kakvi će najčešći biti u privatnim, obiteljskim kućama, do dva člana domaćinstva prosječno će, prema izračunima KD Čistoće, plaćati 61,12 kuna kuna mjesečno za spremnik od 80 litara, četiri člana 87,06 kuna za spremnik od 120 litara, šest članova 164,86 kuna za pojedinačni spremnik od 240 litara. Kada je riječ o zajedničkom spremniku od 1.100 litara, kakve koriste stanari višestambenih zgrada, dva člana domaćinstva dobit će prosječni račun od 59,00 kuna, četiri člana 95,56 kuna, a šest članova 158,48 kuna.



U naseljima s višestambenim zgradama u tu su svrhu postavljeni „Otpadnici“ – plavi za papir, narančasti za staklo, žuti za plastiku, metal i tetra-ambalažu, te zeleni za preostali, miješani otpad. Korisnici u privatnim kućama korisni otpad odlažu u posebne spremnike, a jednako kao i u slučaju višestambenih zgrada, naplaćuje im se isključivo pražnjenje zelenog spremnika za miješani otpad. Stoga je bitno otpad odvajati već na mjestu nastanka – kod kuće. Ukoliko se korisnici pridržavaju odvojenog prikupljanja otpada i njegovog pravilnog odlaganja u posebne spremnike, moguće je količinu miješanog komunalnog otpada smanjiti čak za trećinu ili više, što u konačnici značajno utječe i na iznos mjesečnog računa za odvoz smeća.


Partnerska je obaveza KD Čistoća, kao pružatelja usluge, da onima koji odvojeno prikupljaju otpad i na taj način smanje količine miješanog otpada, prilagodi broj odvoza u skladu sa stvarno odloženim količinama miješanog otpada.


Slijedimo dobre primjere


Koliko takav sustav može biti ekološki i ekonomski učinkovit, pokazuje primjer glavnog grada Slovenije, Ljubljane, čiji stanovnici u svojim domovima odvajaju čak 67 posto ukupne količine otpada, po čemu su predvodnici u čitavoj Europskoj uniji. Kako je i kod njih na snazi vrlo sličan sustav naplate, po kojemu se naplaćuje samo odvoz miješanog otpada, Ljubljančani su vrlo brzo shvatili da će svoje račune umanjiti ukoliko pravilno odvajaju i odlažu otpad, čime su znatno smanjili i visinu mjesečnog računa za odvoz otpada. I tu ne kane stati, jer gradske vlasti planiraju u roku od pet godino udio odvojeno prikupljenog korisnog otpada povećati na čak 75 posto, čime će se dodatno smanjiti pritisak na okoliš, a ne manje važno – i mjesečni računi za građane.


Izračun ovisno o broju članova domaćinstva i veličini spremnika


Za individualne spremnike u obiteljskim kućama, do dva člana domaćinstva prosječno će, prema izračunu KD Čistoće i uz pretpostavku da svaki tjedan predaju otpad, plaćati 61,12 kuna mjesečno za spremnik od 80 litara, četiri člana 87,06 kuna za spremnik od 120 litara, a šest članova 164,86 kuna za pojedinačni spremnik od 240 litara.


Za zajedničke spremnike, od 1.100 litara, kakve koriste stanari višestambenih zgrada, jedan član domaćinstva dobit će, u prosjeku, račun od 47,32 kune, dva člana 59,01, tri člana 83,87 kuna, četiri člana 95,56 kuna, pet članova 146,80kn ,a šest članova 158,48 kuna.