Grad: Rijeka (DHMZ)
Danas: 23° 4
Sutra: 23° 23° 4
23. listopada 2019.
Skupljaju gubitke

Autotrolej u minusu od 7,7 milijuna kuna. Hoće li nam poskupiti karte i kresati linije?

Foto Marko Gracin
Foto Marko Gracin
Autor:
Objavljeno: 3. siječanj 2019. u 12:22 2019-01-03T12:22:09+01:00

Pali su prihodi od komercijalnih vožnji, ali i prodaje karata, uz rast cijena goriva i maziva te troškova održavanja zbog starog i istrošenog voznog parka. Rasle su i kamate na kredite, objašnjavaju

RIJEKA Riječki javni gradski prijevoznik Autotrolej prošlu je godinu završio s ozbiljnim gubicima, koji se, kako neslužbeno saznajemo, s obzirom na to da još nema službenih podataka za cijelu prošlu godinu, procjenjuju na iznos koji bi mogao premašivati deset milijuna kuna.

Za sad je iz ureda direktora Alberta Kontuša, na naš upit premašuje li gubitak devet milijuna kuna, potvrđeno da je gubitak na dan 30. rujna prošle godine iznosio 7,7 milijuna kuna. Iako je u istom odgovoru navedeno da je gubitak manji od devet milijuna, ostaje nejasno odnosi li se taj odgovor na cijelu prošlu godinu ili samo na navedenih prvih devet mjeseci.

Zbog gubitaka je u pripremi izvanredni plan poslovanja kojim će vjerojatno biti smanjen broj polazaka na pojedinim linijama, a moguće i zatražene veće subvencije gradova i općina na čijem području Autotrolej obavlja uslugu javnog prijevoza, no iz ureda direktora nam je potvrđeno da povećanja cijena voznih karata neće biti.

Smanjen prijevoz

Na pitanje kako je gubitak nastao, iz Autotroleja odgovaraju kako su u prošloj godini ostvarili više od šest milijuna i 756 tisuća kilometara u javnom prijevozu, što je u skladu s planom poslovanja i Ugovorom o pružanju usluge javnog prijevoza, no došlo je do značajnog pada u dijelu komercijalnog prijevoza, kao i do pada prodaje putnih karata, uz istodobno povećanje cijena goriva i održavanja autobusa.

Što je s novim vozilima?

Zanimalo nas je i hoće li gubici u poslovanju negativno utjecati na ambiciozan plan nabave novih vozila, prema kojemu bi Autotrolej, uz izdašne subvencije EU-a i resornog ministarstva trebao nabaviti čak 54 nova vozila tijekom ove i iduće godine, što bi uvelike, prema prijašnjim izjavama direktora Kontuša, trebalo smanjiti troškove održavanja.

– Proučili smo pravila za financiranje iz sredstava EU fondova. S obzirom na vrijednost imovine društva i na spomenuti ugovor o obavljanju usluga javnog prijevoza, Autotrolej udovoljava svim kriterijima da bi pristupio natječajima te vrste – stoji u odgovoru.

– Kod ugovorenog (komercijalnog) prijevoza ostvareno je 512.00 kilometara što je za 16 posto manje u odnosu na 2017. godinu te za 22 posto manje od plana. Do smanjenja je došlo zbog nedostatka raspoloživih vozača za obavljanje djelatnosti. U 2018. godini došlo je do smanjenja broja korisnika, broj prodanih pokaznih karata je 230.000, dok je broj pojedinačnih karata 1.710.000 što je za 7 posto, odnosno 3 posto manje u odnosu na isto razdoblje 2017. godine – stoji u odgovoru.

Uzroci nastalog gubitka, nastavlja se, nalaze se u iznesenim naturalnim pokazateljima, iz kojih je vidljivo da je opseg usluge ostao isti, uz pad broja korisnika. Zabilježen je pad prihoda od prodaje u iznosu od 2,4 milijuna kuna.

– U 2018. godini je došlo do porasta prosječne cijene energenata od 12,5 posto, zbog čega je trošak goriva i maziva porastao za 2,65 milijuna kuna. Troškovi nabavke rezervnih dijelova su porasli za 1,65 milijuna kuna, u odnosu na prethodnu godinu, s obzirom na već spomenuti problem održavanja starog i istrošenog voznog parka. Financijski rashodi (kamate na kredite) su porasli za gotovo 300.000 kuna. To su glavni razlozi nastanka gubitka u poslovanju obavljanjem temeljne djelatnosti društva – stoji u odgovoru direktora Autotroleja.

Zanimalo nas je i kako će nastali gubitak biti pokriven, posebice hoće li mjere za sanaciju gubitaka uključivati smanjenje standarda javnog prijevoza, odnosno smanjenje broja polazaka autobusa, kao i hoće li poskupjeti vozne karte.

Financijske uštede

– Već smo započeli s pripremom. Analizirat će se svi ugovori i svi poslovni procesi kako bi se definirale mjere kojima će se stabilizirati financijsko i operativno stanje u društvu. Prije svega će se tražiti racionalizacija kojom bi se ostvarilo smanjenje troškova i financijske uštede, ali moramo voditi računa o propisima i standardima, a posebno o sigurnosti naših korisnika.

Kako do novih vozača?

U Autotroleju je već poduzet niz mjera za optimizaciju poslovanja, kako smo već pisali, posebno na području održavanja voznog parka, koje je dijelom iz gradske tvrtke Rijeka Plus vraćeno pod okrilje samog Autotroleja. Što se tiče nedostatka vozača,

u pripremi je program prekvalifikacije u suradnji sa Zavodom za zapošljavanje jer na tržištu rada nezaposlenih vozača gotovo da i nema. Sindikalisti u Autotroleju već su istaknuli da je jedina prava mjera koja bi mogla privući nove radnike povećanje plaća i poboljšanje uvjeta rada.

Naše poslovanje se temelji na Ugovoru o obavljanju usluga javnog prijevoza građana grada Rijeke i 12 jedinica lokalne samouprave, koji su ujedno u velikoj mjeri i naši vlasnici. U slučaju da ne ostvarimo potrebni financijski efekt politikom ušteda, razmotrit će se, zajedno s našim suvlasnicima, i sve druge mogućnosti, uključujući i spomenuto smanjenje broja polazaka i povećanje subvencioniranja od strane vlasnika, jedinica lokalne samouprave. Povećanja cijena za građane neće biti – stoji u odgovoru direktora Autotroleja.

U nedavnim odgovorima koje su gradonačelnici i načelnici Rijeke, Opatije, Bakra i Viškova poslali na naš upit o eventualnom povećanju subvencija Autotroleja redom su odgovorili kako smatraju da je iznos subvencija dovoljan te da za sad ne razmatraju mogućnost povećanja, pa treba vidjeti hoće li, nakon provođenja najavljenih mjera štednje u Autotroleju, biti spremni povećati iznose subvencija.

O problemima s održavanjem autobusa Novi list je već pisao, kao i o kroničnom nedostatku vozača, a jedno i drugo je, sada se pokazuje, imalo ozbiljan negativan utjecaj na financijsko poslovanje Autotroleja.

Novi list pratite putem aplikacija za Android, iPhone/iPad ili Windows Phone.