Slijedi povećanje subvencija?

Autotrolej traži više novca, dio ”prstena” razmišlja o vlastitom javnom prijevozu

Marinko Glavan

Foto V. Karuza

Foto V. Karuza



RIJEKA – Nakon što je Autotrolej u prošloj godini ostvario gubitak u poslovanju veći od deset milijuna kuna, uprava je od suvlasnika, Grada Rijeke i gradova i općina riječkog prstena, zatražila povećanje godišnjih subvencija. Zahtjev za povećanjem subvencija izazvao je nezadovoljstvo dijela gradonačelnika i načelnika, a bakarski gradonačelnik Tomislav Klarić čak je najavio mogućnost izlaska Grada Bakra iz vlasničke strukture i prestanak korištenja usluga Autotroleja u javnom gradskom prometu.


Trećina prihoda


Prijedlog povećanja subvencija iznesen je na sastanku direktora Autotroleja Alberta Kontuša s predstavnicima jedinica lokalne samouprave uoči skupštine Komunalnog društva, a o povećanju i koliko će ono biti, odlučivat će već ovog mjeseca Skupština KD-a Autotrolej, u kojoj riječki gradonačelnik Vojko Obersnel, kao predstavnik većinskog vlasnika, ima više od osamdeset posto glasova.





Subvencije inače čine oko trećine ukupnih prihoda Autotroleja, a samo za ovu godinu planirani su u iznosu većem od 45 milijuna kuna, od čega su gradovi i općine trebali isplatiti 41,2 milijuna kuna, uz još oko 4,5 milijuna subvencija na temelju ugovora s jedinicama lokalne samouprave koje nisu suvlasnici, ali koriste usluge Autotroleja u javnom gradskom prijevozu. Ni taj nemali iznos, Autotroleju, čini se, nije dovoljan za pokrivanje svih troškova. Pokazuje to i podatak da je poslovnu 2018. godinu Autotrolej završio s gubitkom od okruglih deset milijuna kuna. Prema Planu poslovanja Autotroleja, iako je početkom godine smanjen obujam usluga, i u ovoj će godini tvrtka zabilježiti gubitke. O točnom iznosu povećanja subvencija još će se raspravljati, kako su nam potvrdili načelnici i gradonačelnici s kojima smo razgovarali, a povećanje je, kako im je na sastanku objasnio Kontuš, razdijeljeno na iznos koji pokriva povećanje plaća radnika KD-a Autotrolej i iznos koji pokriva gubitke iz obavljanja djelatnosti u tekućoj godini. U prvoj fazi bi se pokrili samo troškovi plaća radnika, dok će se o povećanju subvencija za pokriće gubitaka odlučivati naknadno. Upravi Autotroleja poslali smo upit o kolikim je točno iznosima povećanja subvencije riječ, no konkretan odgovor nismo dobili.


– KD Autotrolej predložilo je vlasnicima, jedinicama lokalne samouprave, određeno povećanje godišnjih subvencija. O navedenom će se konačna odluka donijeti na sjednici Skupštine Društva. U ovom trenutku ne možemo izlaziti u javnost s informacijom o kojem je točno iznosu riječ, s obzirom da prijedlog povećanja subvencija prvo trebamo usuglasiti i razmotriti s našim suvlasnicima, stoji u odgovoru. Povećanje subvencija predloženo je, objašnjava se nadalje u odgovoru, zbog nedostatka vozača, s obzirom da je, kako bi zadržali postojeće vozače te kako bi privukli nove, nužno povećanje njihovih plaća. Podsjećaju i da su raspisani natječaji za zapošljavanje novih vozača te da je pokrenut program prekvalifikacija. No, odlazak vozača i dalje je prisutan, te je nužno povećanje subvencija, zaključuje se u odgovoru.


Nepromišljeni potezi


Povećanje subvencija, razumljivo, nije naišlo na oduševljenje dijela suvlasnika, pa tako bakarski gradonačelnik Tomislav Klarić ističe kako Grad Bakar već sada Autotroleju isplaćuje oko dva i pol milijuna kuna godišnje, a s novim povećanjem subvencija za oko 350 tisuća kuna, postaje upitna isplativost korištenja usluge Autotroleja.– Grad Bakar Autotroleju d.o.o iz proračunskih sredstava Grada Bakra direktno uplaćuje 2,1 milijun kuna subvencija, zatim kapitalne donacije od 400 tisuća kuna, no to nije sve, jer pored ovih sredstava idu i sredstva za studenske, umirovljeničke i ostale pogodnosti koje smo omogućili našim građanima. To je još oko 250 tisuća kuna godišnje. Kad svim ovim iznosima pribrojimo i prijevoz putnika na području Grada Bakra autobusima naše Dobre koji košta milijun i pol kuna, dolazimo do iznosa od gotovo četiri i pol milijuna kuna. Najava novog nameta radi pokrića gubitaka Autotroleja u dodatnom iznosu od oko 350 tisuća kuna zabrinula nas je, ali i potaknula na razmišljanje o izlasku iz ove tvrtke i organiziranju prijevoza vlastitom tvrtkom što bi, uvjereni smo, smanjilo naše troškove te poboljšalo uslugu prijevoza na području Grada Bakra. Konkretnu odluku još nismo donijeli, ali preispitujemo sve opcije. Rijeka je većinski vlasnik, ona donosi sve odluke pa, kao i u slučaju cijene vode, često smo stavljeni pred gotov čin. Pokrivati gubitke nastale nečijim nepromišljenim potezima nije nam baš draga odluka, kaže Klarić.Njegov kolega iz Kraljevice Dalibor Čandrlić nije govorio o konkretnim iznosima, ali ni on nije zadovoljan zatraženim povećanjem subvencija.– Predloženo je nekoliko različitih varijanti, sve ćemo temeljito proučiti pa donijeti odluku. Pitanje je što dobivamo za sve veće iznose subvencija i do kad će to trajati. O mogućnosti izlaska iz Autotroleja nismo konkretno odlučivali, ali i to je jedna od opcija, pogotovo u eventualnoj suradnji s okolnim gradovima i općinama pa ćemo i nju razmotriti, kazao je Čandrlić.Načelnica Općine Viškovo Sanja Udović ističe kako Općina za subvencije Autotroleju već sada izdvaja više od 2,5 milijuna kuna godišnje.– Sada se od nas traži dodatnih više od 300 tisuća kuna. Nisam sigurna ni kako će se to povećanje subvencija uopće isplatiti, budući da je većina jedinica lokalne samouprave već napravila rebalans proračuna, no još je značajnije pitanje što nam jamči i ovo povećanje. Činjenica je da se iznosi subvencija povećavaju, a da je pritom spirala poslovnih i financijskih problema Autotroleja iz godine u godinu sve dublja, uz sve manji obujam usluge. Smatram da uprava treba svim korisnicima, odnosno jedinicama lokalne samouprave koje isplaćuju subvencije, podastrijeti jasne planove i dokazati da će se s povećanjem situacija stabilizirati, a usluga javnog prijevoza biti na razini koju očekujemo – kaže Udović.

Veliko opterećenje


Jedna od mogućih opcija je, osim povećanja subvencija, da se u dogovoru određenim gradom ili općinom smanji opseg usluge Autotroleja, što bi smanjilo troškove, ali bi i znatno utjecalo na standard komunalne usluge, posebno u udaljenijim gradovima i općinama sa skromnijim proračunima, poput Klane, čija načelnica Željka Šarčević Grgić kaže kako niti jedna varijanta nije povoljna.– S jedne strane, bilo kakvo povećanje iznosa subvencija za Autotrolej veliko je opterećenje za naš proračun, a s druge, ako ukinemo još neki od polazaka, što nam ostaje? Ionako smo već praktički svedeni na radničke i školske autobuse, tako da nema mnogo prostora za nova ukidanja polazaka. Još ćemo vidjeti što i kako ćemo odlučiti, kaže Šarčević Grgić.Grad Rijeka je već na sjednici Vijeća u veljači prihvatilo zaključak o potrebi povećanja subvencija za Autotrolej.