Balkan roads

Ana i Filip iz Rijeke od jednog Yuga razvili ideju zbog koje turisti hrle na Balkan

Portal Novilist.hr

Foto Stephany Stefan

Foto Stephany Stefan

Želimo predstaviti svijetu svjetlu stranu Balkana. Onu iskonsku, autentičnu, jednostavnu i sočnu, objašnjava Filip Jakovac



Turisti dobiju jedan od starih automobila, bio to yugo, stojadin ili dacia i voze sami. Na Balkanu mogu provesti tjedan ili cijeli mjesec, a rutu biraju prema odabranim kontrolnim točkama, odnosno neobičnim mjestima. Jedini je uvjet da moraju koristiti stare puteve, a ne autoput. Svo to vrijeme direktno su, putem aplikacije, internetom povezani s ekipom Balkan Roadsa, vodičima koji ih virtualno prate i šalju poruke o kulturi, prirodi, povijesti mjesta kroz koja prolaze i daju im informacije o tome gdje i što da pojedu i popiju.


U ponudi su ronjenje, bungie jumping, paragliding, čuvanje i mužnja ovaca na Durmitoru na 2.000 metara nadmorske visine, škola pletenja u Sirogojnu, kuhanje soparnika u Splitu, učenje tradicionalnog plesa u Bugarskoj i još mnogo toga.


Ovo je kratak opis originalne ideje, odnosno startupa, koji su osmislili dvoje mladih Riječana: Filip Jakovac, magistar prava koji se ne bavi pravom, putoholičar, avanturista i filantrop i Ana Somek, dizajnerka, putoholičarka, mirna duša koja voli uzburkano more, piše portal Priče sa dušom.




Oni su dobili pomoć Hrvatskog zavoda za zapošljavanje u vidu poticaja za samozapošljavanje kojom su pokrili sve administrativne troškove, od knjigovodstva, zakupa prostora, doprinosa na plaće. Sami su u posljednje dvije godine uložili više od 13.000 eura u istraživanje tržišta, vožnje po Balkanu, opremu za snimanje, marketing. Tek nedavno su računali koliko je to u stvari novca, pa su malo začuđeni kako su stigli do tog iznosa.



Ideja je nastala 2016. godine na proputovanju Mongolijom, gdje je Filip otputovao svojim jugićem. Negdje usred Rusije i noćne vožnje beskrajnim Sibirom shvatio je da tamo, za razliku od Balkana, mora kilometrima voziti dok ne naiđe na raznolikost i nešto drugačije.


– Kod nas, na ovom tako malom prostoru ima toliko ispresjecanih kultura, mentaliteta, običaja, burne i prekrasne, a često i katastrofalne povijesti. Sve to čini jedan “multi-kulti miks”, koji je nastao ni manje ni više nego na djeliću samog raja ove zemaljske kugle.


Bolje da ne krenem pisati o prirodnim ljepotama jer neću stati nikada, ali navest ću samo jedan primjer: Moj grad Rijeka u krugu od 50 kilometara ima more, planinu za planinarenje s koje se vide četiri države odjednom, skijalište s kojeg se pruža pogled na more, ravnicu i nizinu, rijeku i bezbroj potoka, otoka, vodopade, dijelove prastarih prašuma, jezera, pa čak i područja s pustinjskim obilježjima.


Na sreću, shvatili smo taj prirodni dio, na nesreću još nismo naučili dovoljno da valoriziramo kulturnu raznolikost, objašnjava Filip za Priče sa dušom.



S Anom se upoznao po povratku iz Mongolije, dok je radio u organizaciji Balkan yacht adventure. U projekt su, gledajući na karti svijeta slijeva nadesno, uključene sve ex Yu države, plus Albanija, Grčka, Bugarska, Rumunjska, Moldavija s Pridnjestrovljem, i Ukrajina. Kako kaže Filip, to je jedan pravi kulturološki šok za turiste.


– Kad smo razmišljali o zemljama doslovno smo uzeli kartu i povukli pravu liniju i bacili mrežu od sjevera Jadranskog mora do samog sjevera Crnog mora i vidjeli što smo sve uhvatili. Ako ćemo tako, i Trst je tu, pa čak i njega smo obuhvatili u opisima kao balkanski šoping centar. Sve smo prošli nekoliko puta.


Prvi put s našim Artijem (yugo koral 55) kad smo napravili i najviše snimaka (više od 24 sata materijala) i drugi put kada smo sve dopunili i upoznali se sa partnerima i sklopili ugovore za avanture. Ove 2019. godine lansiramo našu avanturu. Ali, kao čovjek koji je već 10 godina u turizmu što kao organizator putovanja, što kao skiper, turistički vodič, mogu vam reći da su ljudi oduševljeni balkanskim prostorom. Svaka država nosi svoju dozu atrakcije i egzotike. Nema osobe koju Balkan ostavlja ravnodušnom, siguran je Filip.


Ovaj mladi par iz Rijeke turistima nudi potpuno inovativno putovanje koje se udaljava od materijalnih i ugostiteljskih užitaka poput hotela, ležaljki, sunca, mora i nacionalnog parka. Da se dojam čovječanstva ne bi izgubio, oni turiste iz inozemstva dovode u domaćinstvo i u običan život čovjeka na Balkanu.



– Svima u našem okruženju ovaj projekt je fantastičan. Jest da sam magistar prava, ali turizam i organizacija putovanja i događaja su mi u krvi. Obožavam to, živim za to. Život sam posvetio Rijeci i Balkanu i lokalno sam aktivan građanski, pa čak i politički, a regionalno sam usredotočen na biznis.


Napravili smo projekt koji spaja pojedince, privatna poduzeća, ali i državne institucije poput turističkih zajednica. Za nas su granice samo u glavama, a u stvarnosti mjesto u kojem se mogu dogoditi neobične scene (smijeh). Dobili smo nagradu i kao najbolji start up u sferi turizma u Hrvatskoj i čak ušli u finale na području EU, ali nismo bili fizički prisutni tada, pa nismo pobijedili. Da jesmo, tko zna što bi bilo. Ja sam uvjeren da bismo dobili – iskren je Filip.


Balkan Roads raspolaže s jednim jugića i još 10 automobila koji su pogledani i rezervirani, a koje tek treba kupiti. Mahom su to jugići, stojadini, tamići, čak i tomosi.


– Potičemo goste da koriste njih, ali vjerujemo da će većinom dolaziti svojim automobilima. Za korištenje „balkanske produkcije“ dobivaju se dodatni bodovi, a i iskustvo je nemjerljivo „avanturističkije“. Lakše dođete do srca ljudi i ulazite u interakciju s našim ljudima tako. Istini na volju, da vam se pred pragom pojave dva automobila od kojih je jedan renault, drugi fićo, a iz svakog izlaze dva Nizozemca, tko bi vam odmah bio draži? Znao sam!



Anin i Filipov cilj je širiti ljubav, ali ne, kako kažu, u onom otrcanom hipi stilu, već istinskom kroz prihvaćanje, toleranciju, poštovanje.


– Želimo osmijehom nastupati pri upoznavanju i pružiti ruku. Želimo predstaviti svijetu svjetlu stranu Balkana. Onu toplu, poput domaćeg bakinog kruha, onu vrijednu i jednostavnu poput seljaka koji ima fantastične proizvode, ali ih ne zna prodati. Onu veselu poput naših pjesama i plesova. Onu iskonsku, autentičnu, jednostavnu i sočnu. Da, ovo nije poduzeće. Samo na papiru da zadovoljimo pravne formalnosti. Ovo je stil života i poziv, rekli su Ana i Filip za Priče sa dušom.


Sa njihovom originalnom idejom bolje se upoznajte OVDJE.