Predsjednik uprave Jadrolinije

AFERA KATAMARANI David Sopta o kompromitirajućim detaljima natječaja koji tresu Jadroliniju

Damir Cupać

Foto I. Tomić

Foto I. Tomić

Vezano za provedeni postupak javne nabave, Jadrolinija nije pretrpjela nikakvu štetu. Stvara se iskvareni dojam o Jadroliniji. Odgovorno tvrdim da će Jadrolinija nabavkom novih katamarana osigurati financijski dobitak kroz rast prometa i potražnje za brzobrodskim prijevozom



Riječku Jadroliniju trese velika afera u vezi s provedbom natječaja za nabavu dva nova i dva polovna katamarana. Naime, Jadrolinija je u ovu sezonu trebala ući s četiri nova katamaran, odnosno dva nova i dva polovna, ali to neće biti slučaj. Odluka o nabavi je zaustavljena, iako je odabir izvršen, a u javnost su iscurili kompromitirajući detalji koji indiciraju i moguće pogodovanje tvrtkama koje su odabrane za isporuku. Ministar Oleg Butković koji je nadležan za ovu tvrtku poručio je prije nekoliko dana na pitanje hoće li smijeniti Upravu da ne može na to izravno odgovoriti, ali da on zna što bi napravio da je na mjestu čelnih ljudi Jadrolinije. Nije teško zaključiti da je pozvao predsjednika Uprave Davida Soptu da stavi mandat na raspolaganje. Afera katamarani nije trenutno u fokusu javnosti, jer su je zasjenili uspjesi nogometne reprezentacije, ali s obzirom na sve ono što se događa i ministar Butković i premijer Andrej Plenković morat će nešto poduzeti po tom pitanju, jer previše je dvojbenih stvari na koje nema odgovora i previše je indicija da baš ovaj slučaj svjedoči o žestokom kadrovskom ratu unutar HDZ-a. Na dio tih pitanja pokušali smo odgovoriti kroz razgovor s predsjednikom Uprave Davidom Soptom, čovjekom kojega je Vlada na to mjesto postavila prije nešto manje od godinu dana i kojemu članstvo u HDZ-u sigurno nije odmoglo pri odabiru.



Smatrate li da ste pogriješili što niste posao gradnje katamarana dali hrvatskim navozima i što je određen prekratak rok gradnje?– Činjenica je da smo vodili razgovore s različitim hrvatskim brodogradilištima vezane za obnovu flote, pa tako i brzobrodske, međutim o gradnji u budućnosti i kroz duže rokove. Pred Jadrolinijom je intenzivan ciklus obnove i modernizacije flote kako bi odgovorila izazovima konkurencije i povećanju prometa, konkretnije gradnja trajekata i putničkih brodova. Navedeni projekti trenutno su u fazi izrade projektne dokumentacije, te vjerujem da naša brodogradilišta imaju znanje i iskustvo koje Jadroliniji treba, te da će se konkurentnim ponudama javiti na natječaje koji će uskoro biti raspisani.


Izvrsni rezultati


Hoćete li dati ostavku kao predsjednik Uprave Jadrolinije s obzirom na sve što se događa s natječajem za nabavu katamarana?




– Moj trenutni fokus je na Jadroliniji što je i moja najveća odgovornost, na odrađivanju zahtjevne turističke sezone od strateške važnosti za Republiku Hrvatsku gdje Jadrolinija ima jednu od ključnih uloga. Interesi Društva, izvrsni polugodišnji rezultati koje bilježimo, očekivanje rekordne godine, i zaposlenici Jadrolinije ono su o čemu trenutno razmišljam i što je prioritet. Napisi koji se zadnjih dana povlače po medijima, a koji su rezultat konstrukcija i insinuacija, učinili su štetu Jadroliniji, njezinoj reputaciji i zaposlenicima. Stoga ću osobno učiniti sve napore kako bih zaštitio interese Jadrolinije, ali i dostojanstvo svakog njezinog zaposlenika.



Kako komentirate činjenicu da nemate potporu resornog ministarstva koje traži istragu u vezi s cijelim ovim slučajem?


– Potpuno je razumljivo da ministar prati zbivanja u svojem resoru i da želi najbolje za tvrtke u njemu. To svakako i podržavam i mislim da je svakodnevna suradnja Uprave i Ministarstva dobra i poželjna. Međutim, ovdje je riječ o zlonamjernim konstrukcijama kojima se pokušava utjecati na mišljenje ministra i šire javnosti. Stoga, zaključujem da se radi o klasičnom procesu zamjene teza te izvlačenju pojedinih informacija iz ukupne slike. Kad se sagledaju i analiziraju svi podaci, bit će vidljivo da je nabava transparentna i bez ikakvih zakulisnih igara.


 Smatrate li se odgovornim s obzirom na to da za novu sezonu neće stići novi katamarani?


– Ova je Uprava odmah po imenovanju u rujnu 2017. godine dobila jasnu uputu Nadzornog odbora za izradu Akcijskog plana obnove flote. Akcijski plan izrađen je u rekordnom roku i odobren od strane Nadzornog odbora i resornog ministra. Želio sam prvi put, radi osiguravanja maksimalne transparentnosti, pokrenuti otvoreni međunarodni postupak javne nabave za obnovu brzobrodske flote. Takav postupak nikada do sada nije proveden u Jadroliniji, on je složen i proceduralno vrlo zahtjevan. Međutim, bitno je istaknuti da tijekom cijelog postupka nije uložena niti jedna žalba na sam postupak od strane različitih ponuditelja. Mislim da smo učinili sve da floti Jadrolinije već ove sezone priključimo katamarane vrhunskih karakteristika i maritimnih sposobnosti te time ojačamo njezinu poziciju na slobodnom tržištu. Istodobno, naša konkurencija za ovu je sezonu nabavila dva velika putnička katamarana, a njihovo djelovanje na tržištu je i olakšano kad se uzme u obzir činjenica da oni nisu obveznici Zakona o javnoj nabavi. Iako je Jadrolinija najveći hrvatski putnički brodar, na tržištu brzobrodskog prijevoza sudjeluje s 53 posto te je stoga i pred Upravu postavljen zadatak intenzivne obnove tog dijela flote kako bi dodatno iskoristila tržišni potencijal.



Različita mišljenja


Je li točno da imate podršku premijera Andreja Plenkovića?


– Uprava Jadrolinije ima potporu Nadzornog odbora kao predstavnika vlasnika, što potvrđuje činjenica kako je Nadzorni odbor odobrio kupnju katamarana uz uvjet dobivanja neophodne suglasnosti Vlade Republike Hrvatske za kreditno zaduženje. Tome je prethodio čitav niz stručnih mišljenja, a trenutno je u tijeku postupak pri resornom ministarstvu vezano za ishodovanje navedene suglasnosti. Sve to može potvrditi ispravnost i zakonitost postupka, ali i povjerenje vlasnika.


Je li Jadrolinija ugrožena financijski zbog provedenog natječaja, odnosno zbog toga što on nije proveden?


– Upravo suprotno, odgovorno tvrdim kako će Jadrolinija nabavkom novih katamarana osigurati financijski dobitak kroz iskorištavanje prilika koje nam se na tržištu ukazuju, a to je rast prometa i potražnje za brzobrodskim prijevozom. Sam Akcijski plan obnove flote, odobrio je Nadzorni odbor na temelju dobrih financijskih pokazatelja i kreditne sposobnosti. Jadrolinija danas kao igrač na slobodnom tržištu mora ubrzati svoje reakcije i dokazati svoju snagu i sposobnost prilagođavanja tržištu.


Vezano za provedeni postupak javne nabave, Jadrolinija nije pretrpjela nikakvu štetu. Odmah po uočavanju nelogičnosti, Uprava je poduzela odgovarajuće radnje te je donijela odluke u interesu zaštite Društva.


Kako je moguće da o tako bitnoj stvari potpuno drugačije razmišljaju članovi vaše uprave?


– Uprava Društva sastoji se od tri člana od kojih svatko ima pravo na svoje stručno i argumentirano mišljenje. Kao tročlana Uprava skupno zastupamo Društvo, a svaki od nas imenovan je na ovu funkciju s ciljem odgovornog upravljanja i stručnog odnošenja prema postavljenim zadaćama. Rekao bih da je ovdje riječ o konstrukcijama koje su posljedica neiskustva u radu u ovakvim sustavima i nepoznavanja brodarske struke. Upravo to, povod je različitim napisima i insinuacijama, koje štete ugledu i poslovanju Jadrolinije, tradiciji koja se gradila stotinu godina. Takva je šteta neprocjenjiva za Društvo, stvara se iskvareni dojam i kriva slika o Jadroliniji, ali i o svim njezinim zaposlenicima.



Stručno djelovanje


Imate li saznanja da se ovim slučajem bave i institucije pravne države?


– Pravna služba Društva upoznala me s određenim upitima koje smo zaprimili. Osobno mi je u interesu da svatko odradi svoj dio posla te podržavam svako stručno djelovanje. Mislim da je to jedini ispravni put da se dokaže kako je sve provedeno u skladu za zakonom i u cilju ispunjenja zadanog poslovnog cilja u interesu Jadrolinije.


Je li Jadrolinija do sada kao naručitelj išta platila isporučitelju katamarana i ako je koliko, na osnovi koje i čije odluke i zašto?


– Jadrolinija dosada kao naručitelj nije ništa platila ponuditelju budući se još uvijek čeka suglasnost hrvatske Vlade na zaduženje iz kojeg bi se trebala financirati nabava katamarana, a zbog čega još nije ugovor s ponuditeljem nije potpisan.


Kako je moguće da se izaberu polovni brodovi, a da se tek onda pošalje inspekcijski nadzor?


– Nakon što je utvrđeno tko zadovoljava formalnim uvjetima raspisanim u natječaju, donesena je uvjetna odluka o odabiru što svakako podrazumijeva i tehnički pregled brodova prije sklapanja ugovora s ponuditeljem. Riječ je o standardiziranoj proceduri. Od strane stručne Službe tehnike, izvršen je pregled dvije skupine rabljenih brodova kod kojih su ustanovljena značajna tehnička oštećenja, te su navedene dvije ponude poništene. U međuvremenu su od strane Uprave nastavljeni pregovori za prve dvije grupe novogradnji te su zaštićeni svi pravni interesi Jadrolinije uz poštovanje svih važećih zakonskih propisa i regulative. Dobivena su i pozitivna mišljenja renomiranih pravnih stručnjaka iz područja pomorskog prava. Na temelju svega navedenog, Nadzorni odbor Društva odobrio je kupnju katamarana uz uvjet dobivanja neophodne suglasnosti Vlade Republike hrvatske za kreditno zaduženje.


Što mislite o navodima renomirane tvrtke da je natječaj napisan s namjerom da na njemu dobije posao tvrtka koja je ranije odabrana?


– Ne znam konkretno na koju tvrtku mislite. Međutim, javnost mora biti svjesna i upoznata sa činjenicom da hrvatska brodogradilišta nikada dosad nisu izgradila brzi putnički katamaran. Upravo zato, upoznati sa stanjem na tržištu i nakon odrađenih razgovora s renomiranim hrvatskim i svjetskim proizvođačima, izrađen je Akcijski plan obnove flote odobren od strane Nadzornog odbora. Stoga su osnovu za pripremu Dokumentacije o nabavi predstavljali isključivo podaci navedeni u Akcijskom planu kao što su rokovi i karakteristike brodova. Pokrenut je međunarodni postupak javne nabave sa ciljem dobivanja uvida u realno stanje na svjetskom tržištu brzih plovila i mogućnost nabavke polovnih odnosno novih brodova već za sezonu 2018.