Velika fešta u Matuljima

140 godina od otvaranja šenpeterske pruge: Dolaskom željeznice počeo razvoj Rijeke i Liburnije

Darko Pajić

Otvorena je i obnovljena elektrovučna podstanica Matulji u zgradi izgrađenoj 1936. godine, koja je dijelom pretvorena u muzej i spomenik kulture. Simbolično je označen i završetak projekta uspostave jedinstvenog sustava električne vuče od 25 kV i 50 Hz i to na dionicama Moravice-Rijeka-Šapjane i Škrljevo-Bakar



MATULJI Točno 140 godina nakon otvaranja šenpeterske pruge i dolaska prvog vlaka iz Pivke u željezničku stanicu Opatija-Matulji, danas je na matujskom kolodvoru održana proslava 140 godina riječkih pruga. Na cjelodnevnoj fešti otvorena je i obnovljena elektrovučna podstanica Matulji u zgradi izgrađenoj davne 1936. godine, koja je dijelom pretvorena u muzej i spomenik kulture, gdje su izložena postrojenja instalirana prije više od sto godina.


Simbolično je označen i završetak projekta uspostave jedinstvenog sustava električne vuče od 25 kV i 50 Hz i to na dionicama Moravice-Rijeka-Šapjane i Škrljevo-Bakar. Projektom ukupno vrijednim 637 milijuna kuna željeznički sustav u cijeloj Hrvatskoj unificiran je na istu naponsku mrežu. To bi trebao biti tek začetak novih velikih infrastrukturnih investicija u željeznici od kojih je veliki dio planiran za riječki prometni pravac, a to se prije svega odnosi na izgradnju gradske riječke željeznice, kao i na projekt nizinske pruge.


Obljetnica pruge Rijeka-Budimpešta


Kako je naglasio predsjednik Uprave tvrtke HŽ Infrastruktura Darko Peričić jučerašnja obljetnica tek je prva od dvije, jer će u listopadu biti obilježeno i 140 godina od izgradnje pruge Rijeka-Budimpešta. 





Zgrada kolodvora u Matuljima danas je ukrašena zastavom »140 godina riječkih pruga« koja je posebno izrađena za proslavu obljetnice. Stijeg je postavio Rajko Palangetić, koji je upravo jučer imao posljednji radni dan, jer nakon 44 godina radnog staža odlazi u mirovinu. Posljednjih 17 godina radio je na kolodvoru u Matuljima, a na željeznici je proveo 33 godine, te kaže kako je radio na jednom od najljepših kolodvora na ovoj pruzi.



– Ovaj projekt uvođenja jedinstvenog sustava električne vuče u potpunosti je djelo hrvatske pameti i prvi je takav projekt u svijetu, koji sada provode i neke druge zemlje. Projekt je započet 2006. godine, jer ranije nije bilo dovoljno novca i interesa, pa treba naglasiti kako se više neće događati da netko drugi odlučuje o planovima razvoja osim nas koji ovdje živimo, kazao je Peričić i najavio uređenje željezničkog kolodvora Opatija-Matulji na kojem se nalazi i Kraljevska čekaonica koju su koristili članovi austrougarske carske obitelji i mnoge druge poznate osobe kao što je Isadora Duncan. Peričić je podsjetio i na povijest razvoja pruga na ovom području te naveo kako su 1873. godine, u razmaku od samo četiri mjeseca, otvorene dvije pruge koje Rijeku povezuju s Pivkom i na drugu stranu s Karlovcem, što samo pokazuju da je Rijeka u to vrijeme prepoznata kao važno trgovačko, prometno i lučko središte. Dolazak prvog vlaka u Matulje označio je i početak turističkog razvoja Opatije, a prije 105 godina počeli su voziti i prvi tramvaji i to na relaciji od matuljskog štaciona do Lovrana. O tome je govorio i načelnik Općine Matulji Mario Ćiković naglasivši kako je upravo dolazak željeznice bio ključna prekretnica za razvoj turizma na cijeloj Liburniji. 


Povijest se ponavlja


– Nekada je ovdje išla i velika količina tereta, što nažalost sada nije slučaj, jer su robe preuzeli neki drugi pravci. Želimo da svi planovi modernizacije pruga budu prilika za novi početak i razvojni iskorak. Vjerujem kako ćemo idućih godina ostvariti projekt Zagrebačke obale i zone Miklavija te stvoriti nova radna mjesta. Bit ću zadovoljan ukoliko se u idućih 5 do 10 godina završi i projekt gradske željeznice, rekao je Ćiković. 


Gradonačelnik Rijeke Vojko Obersnel povezao je povijesne događaje i kazao kako se i u davna vremena jako dobro znala važnost Rijeke i pripadajućeg prometnog pravca, što pokazuje činjenica da su prije 140 godina istovremeno od Rijeke građene dvije pruge prema unutrašnjosti.


– Danas je najveća promjena u tome što imamo Vladu koja razumije i prepoznaje važnost povoljnog položaja Rijeke i spremna je razvoj Rijeke i cijele regije s naglaskom na industriju podržati potrebnim investicijama i projektima na cijelom prometnom pravcu, luci i željeznici. Povijest se ponavlja. Rijeka i Hrvatska ulaze u Europsku uniju, a prošlost pokazuje da su veće asocijacije bolje znale prepoznati naše potencijale od nas samih, što je zalog optimizmu, kazao je Obersnel. Impuls razvoja


Sve nazočne pozdravio je i Gerhard Lempl, pročelnik za pomorstvo, promet i turizam Primorsko-goranske županije naglasivši kako su projekti HŽ-a impuls razvoja infrastrukture u PGŽ-u, kao i gospodarstva i turizma. Nakon svečanosti uslijedilo je razgledavanje kolodvora Opatija-Matulji, Kraljevske čekaonice, kao i izložbe maketa željeznica i maketa kolodvora Opatija-Matulji priređenih od strane Kluba ljubitelja željeznice Rijeka »Štacion«. Izložene su i lokomotive koje voze ili su vozile na matujskoj pruzi, a u humanitarne svrhe provedena je prodaja prigodnih majica za obitelj Bužanić iz Matulja. U fešti su sudjelovali biciklisti i ostali posjetitelji, koji su se odlučili pridružiti cjelodnevnoj manifestaciji »Matujska kartulina – biciklijada po ceste domaće hrani« u organizaciji Turističke zajednice Matulji. Za sve njih jučer je vlak iz Rijeke prema Šapjanama bio besplatan uz organizirani ručak u Šapjanama.