Program mesopusnih običaja

NOVI VINODOLSKI Prvo napovidanje dovcen i dovican

Franjo Deranja

Novljansko mesopusno narodno kolo / Foto Franjo DERANJA

Novljansko mesopusno narodno kolo / Foto Franjo DERANJA

Od »prvog četrtka«, večeras, kad se »napovidaju dovci i dovice« slažući njihova imena u parove, počet će običaji koji dovode do nedjelje, 9. veljače, i obreda vjenčanja »Mlade mesopustove«



NOVI VINODOLSKI  Večerašnjim »prvin četrtkon« i »prvin napovidanjen dovcen i dovican« počinje za Novljane njihov prastari folklorni dio programa mesopusnih narodnih običaja.


Taj se redoslijed događaja oslanja na pučki kalendar koji je ujedno povezan i s vjerskim kalendarom, što je nekada bilo »službeno« pomalo nepoćudno, ali se ipak i svejedno, unatoč svemu, odvijalo i održalo kroz sve godine i desetljeća pa i stoljeća.


Ovo potonje ima i svoju pisanu argumentaciju i u najstarijem sačuvanom »Žitku mesopusta« koji datira od 1718. godine. To znači da je najstariji sačuvani novljanski »žitak« još pretprošle godine napunio 300 godina! A običaj – što također treba reći – datira još od puno ranijih godina. Otkad točno – ne zna se!




Zna se samo da je to nasljeđe nekadašnjih rimskih svetkovina tjeranja zime i zazivanja plodnog proljeća, a kasnije je dobio i elemente izvrgavanja osudi i progonu turskih osvajača.


Oblačenje u nošnje


Od »prvog četrtka«, večeras, kad se »napovidaju dovci i dovice« – udovci i udovice – slažući njihova imena u parove, a na što se nitko ne bi smio naljutiti, počet će običaji koji dovode do nedjelje, 9. veljače, i obreda vjenčanja »Mlade mesopustove«.


Tada se svi mladići, novljanski mesopustari, obuku u muške, ali i u ženske nošnje i obave vjenčanje i pir prema starim običajima. Obiđu studenac na predjelu zvanom Mel i ubace unutra jabuku, za sreću mladenaca.


Tada se prvi put u godini zaigra na glavnom trgu i novljansko mesopusno kolo s »pivačima« narodnih i junačkih pjesama koji se nalaze u sredini i prema čijem koraku se kolo i igra.


Slijedit će »drugi četrtak«, 13. veljače, pa »treti« 20. veljače, a onda slijedi završnica običaja, od subote, 22. veljače, kada se čovjeku od slame, Mesopustu, nadjene ime, i to prema nekom od značajnijih događaja tijekom protekle godine, ili prema nekom pojedincu ili njegovu »gafu« (?!).


Na »mespusnu nedilju«, 23. veljače, igrat će se novljansko kolo, ispred frankopanskog kaštela na čijem će pročelju biti u svojoj stolici Mesopust, a kolo se igra još i u ponedjeljak te u utorak, kada će se Mesopustu pročitati osuda u stihu osmercu i u novljanskoj čakavštini nakon čega će biti pogubljen. Kolo se igra u narodnim nošnjama što su već otprije mnogo godina bile predmet istraživanja etnomuzikologa.


Dim od slame


U srijedu, na Čistu sredu, 26. veljače, bit će veliki »sprogod Mesopustu« čija će se slama, od koje je složen, zapaliti na obali uz ušće Ričine, zapravo Suhe ričine, a prema vjerovanju, kamo ode dim od te slame, prema moru ili prema kopnu, naslućuje se kakva će biti godina, rodna za poljodjelce ili za ribare.


Do tada, sve će se odvijati prema jedinstvenom kalendaru događaja i prastarih narodnih običaja koji su za Novljane jedna od najdragocjenijih pučkih tradicijskih vrednota. Ipak, sve to počinje večeras »prvin četrtkon« i »napovidanjen dovcen i dovican«, pa komu pravo, komu krivo!