Već se osjeća pozitivan efekt premještanja trajektnog pristaništa

Trajekt bye, bye! Jablanac želi uz bok Crikvenici i Opatiji

Ivor Balen

Jablanac je sada perspektivno turističko mjesto, već sada imaju dosta gostiju i sve im je puno do kraja sezone, a posebno ih veseli da su ih otkrili nautičari. Imaju dobre ideje za daljnji razvoj



JABLANAC »Pojela se Majka Isusova, popile tri«. Sažetak je to fešte »Trajekt bye, bye« koja je u Jablancu održana u subotu povodom odlaska prijevoznika za Rab, riječima Damira Babića, predsjednika Društva za zaštitu povijesnih i prirodnih vrijednosti Jablanca i okolice. Jablančani su, a na fešti su ih bile stotine, u većini zadovoljni selidbom trajekta u Stinicu.


Na meniju je bilo 60 kašeta piva, meso sa šest ražnjeva i četiri roštilja i vatromet koji bi trajao punih 10 minuta da ga za tri nije skratila bura. Kako objašnjava Babić, njegovo Društvo je u vrijeme pokretanja akcije za odlazak trajekta obećalo feštu za cijelo mjesto i sada je to obećanje ispunilo. Trajekt je glasno otpraćen u povijest, ali što sada? 


 Pomaže internet


Na ulasku u Jablanac, vozeći nizbrdo prilaznom cestom, čovjek se iznenadi, pa pomalo i zaprepasti kada vidi – kolonu automobila. »Nemoguće, pa nisu valjda vratili trajekt«. Ali nisu, to su automobili gostiju koji su u ovo malo mjesto bogate povijesti i još uvijek neizvjesne, ali prilično obećavajuće budućnosti, došli zbog Jablanca kao takvog, a ne zbog prelaska na Rab. Iako ima i onih, prije svega stranaca, koji zalutaju misleći da trajekt prema Mišnjaku još uvijek kreće odatle, pa brzo odu prema Stinici. U velikoj većini to su pravi turisti. Za Jablanac, koji je jedan od pionira hrvatskog turizma, pojava turista ne bi trebala biti vijest. Punih 49 godina je, međutim, ovo mjesto bilo trajektna luka i danas se sprema ponovo prodisati punim plućima. 




  – Gužve su velike, očekivali smo pad broja gostiju ovo ljeto, ali očito je pomogao internet, tako da je sve puno do kraja sezone. Svaki dan pod rivom je vezano desetak glisera, što godinama nismo vidjeli jer nisu mogli ni ući u luku. Ugodno smo zatečeni promjenom nabolje. Svi najavljuju povećavanje kapaciteta, od pansiona na rivi do privatnih smještaja, kaže Babić. 



Jedan od glavnih priča u Jablancu ovog ljeta, odmah uz odlazak trajekta, je bogati talijanski poduzetnik Riccardo Mazzucchelli, koji ljetuje u mjestu i najavljuje velika ulaganja. 


  – Daj Bože! Meni bi bilo drago da on krene u investicije koje će pokrenuti Jablanac, zaposliti ljude i dovesti nova ulaganja. Bio bi to veliki »plus« za Jablanac jer nama zima praktički traje 10 mjeseci. Međutim, sve mora imati svoje granice. Nećemo dopustiti neke stvari koje mjestu ne bi donijele dobro, rekao je Bilen. 


  Mazzucchelli, bivši suprug Ivane Trump kojeg se često proglašava kontroverznim, ulagao je do sada u Splitu, Hvaru i Lici, a od Jablanca želi napraviti mjesto elitnog turizma. Za sada je kupio nekoliko nekretnina u mjestu i najavio izgradnju hotela, ali i izbacivanje domaćeg stanovništva s plaže Banja, koju je zamislio namijeniti bogatim gostima.



     


     I sličnu priču ispričat će u Jablancu gotovo svatko, mjesto je u rekordnom roku procvalo, iako je to naravno još daleko od idile. Na pitanje o lošim stranama odlaska trajekta, svi će u jedan glas »iz šuba« primijetiti da je to – autobus. 


  – Više nemamo autobusnu liniju. Sada je ljeto, ali doći će i zima. Za 50-ak ljudi koji ovdje žive autobus je sigurnost, mogućnost za putovanje ili dobivanje pošiljke. Autobus je sada stvar politike koja mora riješiti problem. Linije za Stinicu jednostavno moraju proći i kroz Jablanac. Njima je to mali trošak, a nama velika korist. Prije svega psihološka sigurnost mještana, kojima je puno lakše ako su vezani sa svijetom, dodaje Babić, koji je ispričao zanimljivu anegdotu koja se dogodila davno, tijekom posjeta Ličko-senjskoj županiji. 


 Izbaciti automobile


– Kada smo 1998. pokrenuli akciju za odlazak trajekta, župan nam je odmah rekao da ćemo tada izgubiti autobus. Ja mu na to odgovorio da u Gospiću nisam vidio trajekt, a vidio sam nekoliko autobusa. Problem su i automobili, ali puno manji. Pomalo nastaje kaos s parkiranjem, ali nije ništa strašno. Prije je policija to rješavala dok je tu bio trajekt, sada ne rješava nitko. Plan je da se automobili skroz izbace iz mjesta i premjeste se na prilaznu cestu, odnosno nekadašnju liniju čekanja za trajekt. Ako je do sada kolona bila duga i do četiri kilometra, može i sada kilometar, kaže Babić. 


  Automobili su već zauzeli prilaznu cestu, ali samo donji dio, bliže mjestu, jer gostima se očito ne da hodati kilometar ili dva do centra. Zbog toga je u mjestu popunjena svaka slobodna rupa, gdje god se limeni ljubimac može ugurati, netko ga je ugurao. Strše na rivi, uz more, ispred crkve, parkirali bi ga i na barke da mogu. Nagrđuje to sliku Jablanca, koji sada sjaji i u hladu. No kako svi ističu, to je tek početak. Za sada su u mjestu tri ugostiteljska objekta, restoran i pansion Lux, kafić i pečenjara Oaza i kafić Žal. Najgore je, kako ističu mještani, što nema ambulante, dućana, a kruh im se dovozi kombijem iz Senja ili Krasnog. Hotel Ablana i dalje je kameno-betonska »tvrđava duhova«, a ljudi se pribojavaju da bi se mogla zatvoriti i pošta. Problema dakle ne nedostaje, ali svi se sada nekako lakše nose s njima. 



Predsjednik MO-a Jablanac Neven Bilen također kaže da se osjeti boljitak, ali i upozorava na dva problema. 


  – Nažalost, nemamo dovoljno smještajnih kapaciteta i na tome moramo poraditi, a velik problem nam je i struja. Dosta je da padne mala kiša pa već nastanu problemi, a zimi i po 10 ili 12 dana ostajemo bez električne energije. A bez struje, ugostitelji ne mogu raditi, tako da smo apelirali da se poduzmu neke mjere. Za sada bez uspjeha, zvao sam Elektroliku, slao dopis ministarstvu, ali svi su se oglušili. Pa nismo mi valjda zadnja rupa, nama je dovoljno malo da budemo zadovoljni, tako da i ovim putem apeliram da nam se omoguće osnovni uvjeti za život, kaže Bilen. 



  – Jablanac je sada perspektivno turističko mjesto koje može računati na predsezonu, sezonu i posezonu, kaže Anto Anić, sin vlasnika Luxa. – Bili smo praktički kolodvor, sada se okrećemo u drugom smjeru. Ovaj grad je atraktivna turistička destinacija, primjetno je da gostiju ima više, dolaze i barkama i gliserima, stalno kruže ovuda. Goste koji su kod nas nekad ostajali dan ili dva, sada imamo desetak dana. Radit ćemo kraće razdoblje tijekom godine, ali mnogo bolje. Prije smo radili desetak mjeseci, sada ćemo šest, ali pravih šest, govori Anić, naglasivši da Jablanac ima tu prednost što je mjesto za kupanje, ali i planinarenje i druge aktivnosti. Sve u svemu, ističe, veliki potencijal koji je zanimljiv turistima. 


 Dodatni plus


– Ono što nam je sada potrebno jest pomoć vlasti, prije svega županijske i Grada Senja, te Mjesnog odbora Jablanac. Imamo dobre ideje za daljnji razvoj turizma i vidimo Jablanac samo kao atraktivnu turističku destinaciju za sve uzraste. Ali za daljnji razvoj, kako našeg obiteljskog poduzetništva, tako i i drugih ulagača, nužan je sastanak s predstavnicima vlasti, jer nas administracija za sada nimalo ne prati. Za početak razvoja u ovom smjeru trebalo bi recimo označiti mjesta za parkiranje i putokaze za prekrasnu Zavratnicu, što su mali troškovi, a samom mjestu bi puno donijeli. Kada se već reklamiramo u turističkim magazinima, neka ljudi vide da se ovdje stanje mijenja. Sve to treba užurbano rješavati, ističe Anić. 


  Dodatni plus za mjesto, kako ističe Josip Javornik, Siščanin porijeklom iz Jablanca, jest što se u njega vraća i sve više mladih. Kako objašnjava, to su »djeca« jablanačkih korijena koja nisu zaboravila ognjišta svojih starih. Javornik također ističe da je po pitanju odlaska trajekta mjesto bilo podijeljeno na one koji su »za« i one koji su »protiv«. 



Osim mora i sunca, što je temelj hrvatske turističke ponude svuda, pa tako i u Jablancu, Damir Babić ističe da se njegovo mjesto može pohvaliti i povijesnim znamenitostima. 


  – U Jablancu su dvije crkve, svetog Nikole i svetog Josipa, koje su pod zaštitom države. U crkvi svetog Nikole je 1179. godine potpisan sporazum s Rabljanima u kojem se prvi put spominje ime Jablanac, odnosno Ablana, u pisanom dokumentu. Nadalje, tu su ostaci dvorca, grad Ablana, kojeg je ban Slavonije Stjepan Šubić Zrinski dao napraviti 1251. godine kao slobodni kraljevski grad, jedan od tada rijetkih u Hrvatskoj. I naša riva je stara, luka je sagrađena još 1868., kaže Babić.


  Od ostalih jablanačkih zanimljivosti i znamenitosti treba spomenuti planinarski dom, jedinstven u svijetu, smješten praktički uz samo more, na 20 metara nadmorske visine i nezaobilaznu Zavratnicu, prekrasan prirodni fenomen nalik na fjord, udaljen 15-ak minuta šetnje od Jablanca. 



  – Svatko je gledao svoj interes. Trajekt je donosio veliki promet i buku, vibracije, oštećivao je rivu, a čamci nisu mogli u luku. U skoro 50 godina koliko je tu bio, jako se slabo ulagalo. Od odlaska trajekta mir je mnogo veći, nema one stalne psihoze da će trajekt udariti u obalu kao prošlo ljeto. Djeca se bezbrižno igraju, odrasli šetaju. Dobro je da je trajekt otišao, ali ne i da su ljudi ostali izolirani. Dok je dolazio autobus, ljudi su bili prometno povezani s okolicom dva puta dnevno i bilo je mnogo lakše doći do namirnica. Sada je ljeto pa je dobro, ali kruh će dolaziti još jedno mjesec dana i što onda, pita se Javornik, koji smatra da je najveći problem danas u tome što Jablanac nema pravog čovjeka koji bi vodio razvoj mjesta. 


 Stari dečko


– Mislim da Jablanac ima lijepu budućnost, ali netko iz Vlade mora donijeti odluku i reći – želite li raditi za ovo mjesto ili ne? Jablanac je oduvijek bio luka spasa, za Portugalce i Španjolce koji su se nekad davno skrivali od nevremena, pa može i danas biti luka spasa za mnoge, rekao je Javornik, ponosno istaknuvši da je prije dolaska trajekta Jablanac imao 20.000 registriranih noćenja, a gdje su tek oni »na crno«. 


  Ako je suditi po reakcijama mještana i prvim dojmovima nakon odlaska trajekta, ta vremena mogla bi se vratiti. Jablančani sve više ističu da je u njihovom mjestu prvi hotel otvoren još 1885. godine, zbog čega se stvaljaju uz bok Opatiji, u kojoj je turizam krenuo izgradnjom Vile Angioline 1884., a za Crikvenicu kažu da je u turizmu nekad bila »mala beba« za Jablanac. Hoće li ovaj »stari dečko« hrvatskog turizma ponovo stati uz bok »starim damama«? Ako je suditi po optimizmu koji vlada u Jablancu, to nije isključeno.