Sat povijesti

Pad Bristol Beaufightera: Kako su se nad Senjom ispreplele sudbine Južnoafrikanca i Kanađanina

Dorotea Prpić

Foto Wikimedia Commons

Foto Wikimedia Commons

Mladi Senjanin Pio Domines Peter ispričao je detalje o padu aviona Bristol Beaufightera, ali i priču kako su se nad senjskom lukom ispreplele sudbine Južnoafrikanca i Kanađanina



SENJ – Senjani su imali priliku vratiti se 75 godina u povijest i čuti detalje o padu savezničkog zrakoplova Bristol Beaufightera, ali i intrigantnu priču kako su se nad senjskom lukom ispreplele životne sudbine Južnoafrikanca i Kanađanina, dvojice pilota koji su poginuli pri padu savezničkog zrakoplova u Senju, nedaleko Mađarske rive, 10. listopada 1944. godine, a predavanje je održao mladi Senjanin Pio Domines Peter, student treće godine arheologije Sveučilišta u Zadru koji se aktivno bavi proučavanjem novije senjske povijesti. Istaknuo je da je razorni ratni vihor ostavio velik trag na Senj.


– Početak rata Senj je dočekao kao važno administrativno, kulturno, političko i gospodarsko središte, a imao je i velik prometni potencijal sa zaštićenom lukom na raskrsnici važnih gospodarskih i prometnih putova te je bio najkraća veza sa zaleđem, što mu je dalo iznimnu stratešku važnost i učinilo ga izrazito poželjnim za sve sukobljene strane – rekao je Peter i istaknuo da je od veljače 1944. godine do kraja rata senjska luka bila meta različitih savezničkih bombardiranja, posebno intenziviranih u periodu od srpnja 1944. do veljače 1945. godine. Većina štete učinjena je za njemačkih bombardiranja, a tek 1944. i 1945. uslijedila su saveznička bombardiranja prostora senjske luke.


Olupina ispred Senja


Među ostalim, 10. listopada 1944. iz talijanske luke Biferno poletjelo je deset zrakoplova Bristol Beaufightera, savezničkih lovaca bombardera 19. eskadrile Južnoafričkog ratnog zrakoplovstva. Cilj im je bio pronaći i uništiti njemački brod »Arpione« za koji su postojale indicije da bi se mogao nalaziti u luci Senj ili u luci Novog Vinodolskog, a jedan od tih zrakoplova serijskog broja NT997 srušen je nekoliko stotina metara ispred luke. Olupina srušenog zrakoplova nalazi se dvjestotinjak metara ispred senjske Mađarske rive.




Danas je on zagrljen ribarskim mrežama, školjkama i koraljima. Ta razmjerno laka dubina pogodna sportskim i rekreativnim roniocima pogodovala je odnošenju zanimljivih dijelova, među kojima je i dvadesetmilimetarski top Hispano koji se danas čuva u Zbirci oružja i vojne opreme Gradskog muzeja u Senju.


Pri padu zrakoplova poginula su dva pilota poručnika. Zanimljivost je i da je Peter tijekom istraživanja stupio u kontakt s rodbinom i obitelji poginulih pilota koji su nakon toliko godina preciznije saznali okolnosti pogibije svojih predaka. Posmrtni ostaci pilota nikada nisu pronađeni, oni nemaju svoj grob.



Postaviti ploču


– Njihova pogibija trajno je komemorirana na spomeniku Malta Memorial na kojem se među imenima mnogih savezničkih pilota koji su stradali duž Mediterana nalazi i ova njihova. Ipak, bilo bi hvalevrijedno kad bi se nedaleko pada aviona, na Mađarskoj rivi, postavila spomen-ploča koja bi komemorirala taj događaj – zaključio je Peter.


O savezničkim zrakoplovima srušenima na područje sjevernog i srednjeg Velebita u razdoblju 1944. – 1945. govorio je Radovan Živanović koji je u zadnjih devetnaest godina sa svojim prijateljima pronašao više od stotinu lokacija srušenih aviona u Hrvatskoj. Treće predavanje pod nazivom »Tajna broda Jakljan« održao je Danijel Frka i otkrio misterij i tragediju broda »Jakljan« koji je orkanska senjska bura u travnju 1944. godine odnijela u morske dubine nedaleko Male luke na Krku.



Na temu ovih predavanja u predvorju senjskog Doma kulture otvorena je i izložba s fotografijama aviona te ostacima njihove opreme i naoružanja.