DEŽURSTVA

Usluge u opatijskoj turističkoj abulanti se naplaćuju, ali samo – stranim turistima

Marina Kirigin

Stanovnicima Hrvatske, odnosno domaćim turistima pregledi se ne naplaćuju, a kako ne vrijede europske zdravstvene iskaznice, strani turisti svoju uslugu moraju platiti, no njihovo osiguranje po povratku u zemlju na temelju izdanog računa refundira im novac - saznajemo na terenu



OPATIJA Dom zdravlja Primorsko-goranske županije ima ove godine aktivno ukupno 16 turističkih ambulanti na području Primorsko- goranske županije, a prošlogodišnji podatak govori o ukupno 20.025 pregleda u ambulantama, od kojih je 10.194 učinjeno osiguranicima HZZO-a (tzv. domaćim turistima). Ukupno je u turističkoj ambulanti u Opatiji tijekom 2017. godine pregledano 4.307 pacijenata, od kojih je 2.154 bilo osiguranika HZZO-a. Tijekom godine u Opatiji radi jedan cjelogodišnji tim, kojemu se tijekom turističke sezone pridružuju još dva tima.


Sudeći prema navedenim brojkama, opatijska, ali očito i druge turističke ambulante u PGŽ-u, opravdavaju svoje postojanje. Na dnevnoj bazi tijekom ljeta u opatijskoj se ambulanti, smještenoj u najužem centru grada, obradi 40 do 50 pacijenata. U rad ambulante u Opatiji uključena su tri tima koja imaju dežurstva od 8 ujutro do pola noći. Mladi liječnički tim, kojeg čine doktorica medicine Lara Ivanović i medicinska sestra Antonia Simčić, kaže da su tijekom ovog ljeta za svog rada zabilježili neke jednostavne, ali i vrlo teške slučajeve.


Bez ugovora


– U tijeku ljetne sezone dnevno bilježimo i do 50 slučajeva, od onih jednostavnih običnih prehlada, infekcija, rana, ozljeda nastalih na plaži do težih, akutnih stanja vezanih uz srce, visok tlak, sve do pacijenata s moždanim udarom. Primamo i djecu već od godinu dana, no vrlo često ih zbog nekih pregleda koje ovdje ne možemo obaviti, šaljemo na Kantridu – objašnjava mlada liječnica Ivanović navodeći kako su strani gosti koji plaćaju svoj posjet i uslugu liječniku u turističkoj ambulanti iznenađeni vrlo pristojnim cijenama. Znaju često i uspoređivati cijene s onima u Austriji, ili nekoj drugoj zemlji u kojoj su završili kod liječnika.




Naime, turističke ambulante nisu ugovorni subjekti Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje te se u njima ne prihvaćaju EU kartice zdravstvenog osiguranja, a medicinske se usluge naplaćuju.


– Razlog zbog kojega iste nisu ugovorene morate pitati u HZZO, naime do 2013. godine, odnosno ulaska u EU, medicinske usluge koje su se pružale turistima bile su plaćene od strane HZZO i to temeljem konvencija koje je Republika Hrvatska imala potpisane s drugim državama – stoji u obrazloženju iz ravnateljstva Doma zdravlja PGŽ-a u kojem se dalje navodi: »Tko stranim turistima refundira trošak primljene zdravstvene usluge u neugovornim ordinacijama ovisi vjerojatno o svakom pojedinom turistu zasebno, pretpostavljamo njihove osiguravajuće kuće temeljem izdanog računa i nalaza. Nismo zaprimili nikakve pritužbe iz ordinacija opće/obiteljske medicine, prema važećem Zakonu i pravilnicima predviđeno je da sve ugovorne ordinacije trebaju primiti turiste i ostale osiguranike HZZO-a koji se ne nalaze u mjestu svog boravišta, te im pružiti odgovarajuću zdravstvenu zaštitu. Za detaljniji odgovor morate pitati HZZO.«


Iznosi su prihvatljivi


Premda smo raspolagali informacijama kako i domaći turisti moraju plaćati uslugu pregleda u turističkoj ambulanti, situacija na terenu je takve navode ipak demantirala.


Mlada liječnica iz turističke ambulante u Opatiji, dr. med. Lara Ivanović kaže kako se usluge naplaćuju samo stranim turistima.– Usluga se ne naplaćuje žiteljima Hrvatske, a kako ne vrijede europske zdravstvene iskaznice strani turisti svoju uslugu moraju platiti, a njihovo osiguranje po povratku u zemlju na temelju izdanog računa refundira im novac. Domaće pacijente, ako vidimo da im je nužan neki specijalistički pregled za kojeg mi ovdje nemamo mogućnost izdati uputnicu tada eventualno šaljemo, raspoređujemo kod nekog od doktora obiteljske medicine – govori Ivanović.


Troškovi rada opatijske turističke ambulante na godišnjoj razini iznose nešto više od 483.000 kuna, a osim TZ-a Opatije, odnosno hotelskih kuća koje izdvajaju sredstva za ambulantu prema ključu raspodjele predloženom od strane Doma zdravlja, u sufinanciranje rada uključen je Grad Opatija koji iz proračuna izdvaja oko 230.000 kuna, zatim ostale JLS sa Liburnije sa iznosom od oko 16.600 kuna, te Dom zdravlja sa 183.600 kuna. Na sjednici Turističkog vijeća Opatije u srpnju ove godine, kada se razgovaralo o sufinanciranju turističke ambulante gradonačelnik Opatije i predsjednik TZ-a Opatije Ivo Dujmić u obrazloženju odluke apelirao je na svu privredu koja je dužna sudjelovati u troškovima ambulante da podmiri troškove nastale ranijih godina.


– Neću spominjati dugovanja onih koji svoje obaveze nisu podmirili, ali bih apelirao da zadržimo ovaj nadstandard, da se podmire obaveze iz prošle godine i prihvati ovaj prijedlog – tada je rekao Dujmić. U materijalima vezanima uz prijedlog zajedničkog sufinanciranja koje su tada izglasali turistički vijećnici, stajalo je kako se sufinanciranje ostalih subjekata značajno smanjivalo iz godine u godinu, a kako je jedino stalno i sigurno financiranje bilo ono iz gradskog proračuna. U 2015. godini potpisan je ugovor između Doma zdravlja, Grada Opatije te privrednih subjekata-hotelijera s područja Opatije o zajedničkom financiranju rada navedene ambulante. Međutim, u 2016. godini rad Turističke ambulante sufinanciran je isključivo od strane Grada Opatije i Doma zdravlja.



Praksa je potvrdila da stranim turistima nije neobično to što moraju platiti liječnički pregled.– Mislim da većini stranih turista nije problem platiti ovu uslugu, a posebno kada znaju da će im novac biti refundiran na povratku u domovinu. Vrlo često počinju iz novčanika vaditi eure misleći kako u kunama neće imati dovoljno novca za platiti, a kada im damo račun kažu da su iznosi vrlo prihvatljivi – govori mlada doktorica.

Rene Puharić, liječnik koji radi u ordinaciji obiteljske medicine u istom prostoru u kojem se nalazi i turistička ambulanta kaže kako se zbog domaćih turista pred njegovim vratima ne stvaraju gužve, te kako na dnevnoj bazi u prosjeku ima jednog takvog pacijenta što mu apsolutno ne predstavlja problem odraditi. Smatra kako je domaćih turista koji na ovaj način potraže liječnike malo jer većina njih u slučaju neke bolesti kontaktira vlastite obiteljske doktore kod kuće koji im ispisuje e-recepte koje onda odmah mogu podići u ljekarni.