Statistika vara

Sezona na Kvarneru u očima turističkih djelatnika: Zbog masovnosti na obali pati – kvaliteta

Marina Kirigin

Foto M. Gracin

Foto M. Gracin

Zbog sve većeg broja gostiju, neke destinacije nisu više u mogućnosti kvalitetno opslužiti gosta i gostu više platežne moći pruštiti onakvu uslugu kakvu je dosad imao i dobio



OPATIJA Da je turistička sezona bolja, i da je gostiju više nego lani, tvrdi većina turističkih djelatnika diljem Kvarnera, a u prilog tome govore i statistički podaci. Međutim, ono što se iz statističkih podataka ne može iščitati, a što svakako primjećuju turistički radnici je da struktura gostiju ne odgovara turističkoj ponudi te da zbog masovnosti na obali pati kvaliteta. Naši sugovornici smatraju da postoje velika odstupanja između ponude i potražnje, kažu kako se njihove destinacije nastoje razvijati u pravcu turizma više kategorije, a kako većina gostiju koja dolazi takav turizam ne može pratiti. Rezultat toga su puni marketi gostiju, cjenkanja za izlete, poluprazne terase vrhunskih restorana… S druge strane, zbog sve većeg broja gostiju, neke destinacije nisu više u mogućnosti kvalitetno opslužiti gosta i gostu više platežne moći pruštiti onakvu uslugu kakvu je dosad imao i dobio, pa neminovno kvaliteta pada. Jedan od razloga takve situacije neki vide u spuštanju cijena smještaja u ljetnoj sezoni.


Nered na plažama


– Sezona je svima jako dobra, u Crikvenici imamo sigurno 10-15 posto više gostiju u odnosu na lani. Međutim, problem Crikvenice je niska platežna moć gostiju. Takvi gosti stižu jer destinacija u svim segmentima ne uspijeva pratiti turističko gospodarstvo. Plaže su nam pretrpane, nisu uređene, nema standarda na plaži koji bi doveo kvalitetnog gosta. Privatni smještaj se popravio, većina privatnih iznajmljivača ulaže u svoje kapacitete. Već 35 godina bavim se iznajmljivanjem, a moja obitelj i više od 60 godina, i svake godine kontinuirano ulažemo, investiramo u podizanje razine naše usluge. Mora se reći da u destinaciji ima pomaka i po pitanju ulaganja u hotele – imamo nekoliko predivnih, novih i obnovljenih hotela kategoriziranih sa četiri i pet zvjezdica. Međutim, kvalitetnom gostu koji u takav hotel stiže treba prostor na plaži, a na našim plažama vlada nered. Sve to dovodi do velikog nezadovoljstva gostiju, a vjerujte da su takve kritike u posljednje vrijeme vrlo česte. Koncesionari plaža nisu postavili niti kante za smeće, na ogromnu »kvadraturu« dolazi jedna kanta za smeće, na plaži je svakodnevno preveliki broj kupača u odnosu na kupališni prostor… Masovnost je jednostavno pojela kvalitetu – govori Vesna Parat, privatna iznajmljivačica iz Crikvenice, destinacije u kojoj broj turističkih kapaciteta iz godine u godinu raste, a trenutačno je na tom području registrirano oko 1.800 privatnih iznajmljivača.


Dampinške cijene


Parat tvrdi kako trenutačna ponuda Crikvenice nije u skladu sa strukturom gostiju. Smatra kako treba izaći i u susret ugostiteljima i navesti goste da jedu u restoranima, a ne u marketima. Kaže kako se to može postići gradskom politikom i odlukama o skraćivanju radnog vremena trgovcima, a po uzoru na brojne europske turističke destinacije.


– Želim ipak pohvaliti turističku zajednicu za programsku aktivnost kod koje je uočen velik napredak. Imamo sve više manifestacija koje su postale konstanta što smatram izuzetno bitnim dodatnim motivima za dolazak u destinaciju u određenim vremenskim periodima – govori Parat.Do neusklađenosti između ponude i potražnje došlo je i zbog »damping« cijena, dodaje Parat navodeći kako je nedopustivo da u turističkoj sezoni cijene apartmana padnu za 50 do 70 posto.

– Događa se da cijena apartmana jedan dan iznosi 100 eura, a drugi dan 50 eura. Takvom politikom, kada znamo da nam sezona traje 60 do 90 dana, jako puno gubimo – govori iznajmljivačica koja je lani zabilježila dosad najdužu sezonu u posljednjih 35 godina koliko se bavim ovim poslom i bila popunjena 90 dana.


Nužno pozicioniranje


Sa sličnim se problemom očito susreće i Mošćenička Draga. Prostorni kapaciteti na obali čini se da više nisu dovoljni za broj turista koje ova liburnijska općina može primiti, a sve to rezultira padom kvalitete, a onda i promjenom strukture gostiju. Općina je to koja posljednjih godina bilježi porast broja kreveta u privatnom smještaju, posebice kuća za odmor, a u kojoj je i dosad većinu turističkih kapaciteta činila ona u privatnom smještaju.– Sezona je dobra, vrijeme nas je poslužilo. Rekao bih da smo čak prekrcani, plaža, šetnica i obala su zagušeni, a onda i mi ugostitelji. Zbog toga nismo u mogućnosti kvalitetno uslužiti velik broj gostiju. Smatram da bismo se kao destinacija trebali razvijati više u smjeru kvalitete, a ne kvantitete. Koliko je različita struktura gostiju koji nam dolaze, govore i njihovi zahtjevi kod narudžbi. Zato nam je i teško utvrditi što uopće draškim gostima ponuditi. Smatram da bismo trebali odrediti kakav turizam želimo i potom se tako pozicionirati na tržištu, mislim da bi nam tako svima bilo puno lakše raditi – rekao je draški ugostitelj Stiven Vunić, vlasnik nekoliko ugostiteljski objekata u Mošćeničkoj Dragi.

Stalna cjenkanja


Margarita Šepić, dugogodišnja opatijska turistička djelatnica iz agencije Magi tours koja na opatijskoj Slatini prodaje jednodnevne i višednevne izlete brodom, tvrdi kako je statistički, po broju gostiju, sezona i u Opatiji bolja od lanjske.


– Gostiju brojčano definitivno ima više nego lani, ali su i dalje slabi potrošači. Baš kao i posljednjih godina, to su uglavnom gosti iz istočnog bloka, iz Mađarske, Poljske, Češke, a ponovno na ljetni odmor u Opatiju nisu stigli Nijemci i Austrijanci. Gosti vrlo često traže da im spustimo cijenu izleta i teško se uopće na njega odlučuju otići. To čine čak i Talijani, među kojima je svega nekih 10 posto dobrih potrošača, a ostatak njih, uglavnom s juga Italije, također traži jeftinije cijene izleta – rekla je Šepić.


Izuzetno dobru sezonu ima i vlasnica firme Beli Fun koja nudi adrenalinski sadržaj u Belom na otoku Cresu. Prošlu sezonu, uoči sezone kupanja, postavljen je zip line preko predivne prirodne plaže i postao je razlog dolaska u Beli. Mladi ljudi pristižu sa svih strana svijeta isprobati taj jedinstveni doživljaj »letenja« nad morem i dijelom obale.


– Ovo je naša druga sezona i pokazalo se da je ideja koju smo uspješno proveli u djelo, izuzetno dobro prihvaćena. Gosti nam stižu iz cijelog svijeta, iz Južne Afrike, Amerike, bilo je i Kineza, Filipinaca, stanovnika Kajmanskog otočja, ali naravno i mladih ljudi iz čitave regije i okolnih nam država. Beli zaista sada ima jednu cjelokupnu turističku ponudu što ovo mjesto čini sve interesantnijim – rekla je Tijana Ban Vrsalović, vlasnica tvrtke Beli fun.