Zdeslav Surina

Opatijski arhitekt kritičan: ‘Ovdje vlada totalna zbrka, zato se i događaju neke sulude priče’

Marina Kirigin

Foto: Livio Černjul

Foto: Livio Černjul

Sve se radi parcijalno, nikako ne integralno i u sklopu neke vizije. Vlada totalna zbrka.  Žalosno je da Grad ima odjel za prostorno planiranje, ali ne znam čime se bave. Zato što se radi parcijalno, zbivaju se sulude priče poput KTC-a Gervais s parkiranjem na Gorovu



OPATIJA Ne postoji jasna vizija urbanističkog razvoja Opatije. Sve se radi parcijalno, nikako ne integralno i u sklopu neke vizije. Žalosno je da Grad Opatija ima odjel za prostorno planiranje, međutim ne znam čime se bave. Imam osjećaj da rješavaju samo tekuće probleme, građevinske dozvole… Upravo zato što se parcijalno radi događaju se te sulude priče pa tako danas imamo Kulturno-turistički centar Gervais bez garaže/parkirališta, odnosno s parkiralištem na Gorovu.


U svemu tome vidim totalnu zbrku i smatram da Opatiji definitivno treba urbanist koji bi to malo bolje sagledao – riječi su Zdeslava Surine, sada već umirovljenog arhitekta nakon što je, izazvan s nekoliko novinskih članaka, odlučio reći što misli o urbanističkom planiranju grada pod Učkom, njegovoj viziji, ali i propustima koji se više ne mogu ispraviti.


Uvijek inovativni arhitekt iz Opatije kojem su u vlastitom gradu realizirana svega dva projekta – Kulturnog doma Zora i dogradnja Thalassotherapije – Europa I (stakleni dio s ambulantama), smatra da je odabir lokacija u gradu za značajne projekte vrlo često izuzetno loš, dodaje da bi bilo bolje raspisivati javne natječaje za idejne rješenja i projekte kako bi dobili što prihvatljivija rješenja.


Ideja za Slatinu




– Sljedeći propust koji će nam se dogoditi, upravo zbog parcijalnih rješenja, bit će garaža na Gorovu. Velika parkirališta/garaže moraju biti izgrađene na ulazu u grad, a ne u njegovu centru.


Garaža na Gorovu nema dobru lokaciju, a prilikom izrade projekta valja dati dobre smjernice vezane uz promet. Zamislite samo kada tom uskom cestom u garažu uđe 200 automobila ili njihov pokušaj da se uključe u promet. Parking bi trebalo napraviti recimo u sklopu nogometnog igrališta ili na Slatini. Slatina je definitivno danas gorući problem Opatije, a za nju je svojevremeno bio raspisan i europski natječaj na kojeg su se mogli javiti projektanti mlađi od 40 godina. Prvu nagradu je dobio poljski arhitekt koji je dao jedno jako zanimljivo rješenje koje bi trebali uzeti kao ishodište. Predložio je da se čitava Slatina podigne na plato na kojem bi bio centralni trg kojeg Opatija nema, a ispod trga bila bi garaža za automobile i autobusna stanica.


Zato kažem da graditi parking u centru nema smisla. Lokacija na Gorovu može biti dobra za 50-ak automobila, a s time nećemo riješiti probleme koje imamo. Isto je i s parkingom u opatijskoj sportskoj dvorani čiji kapacitet zadovoljava dnevne potrebe. Međutim, kada se u sportskoj dvorani održava koncert na kojeg dođe dvije tisuće ljudi, onda se svi parkiraju na cesti. Zato mislim da bi to rješenje na Slatini prije svega reguliralo promet, omogućio veliki broj parkirališnih mjesta, a Opatija bi dobila i svoj trg – govori Surina kojem se sviđalo što novi investitor, vlasnik opatijskog hotela Paris, vjeruje da Opatija može biti »mali« Monte Carlo. Ipak, Surina smatra da su brojne šanse da se to dogodi propuštene, da je Opatija izgubila sve zbog čega su je nekada znali nazivati Monte Carlom u malom, počevši od festivala, moto utrka, velikih tenis turnira.


Zaboravi Monte Carlo


– Opatija je izgubila sve te šanse i svi oni koji su o Opatiji pričali kao malom Monte Carlu, posebno pokojni Veljko Barbieri, to su govorili u trenutku kada su postojale te dodirne točke. Međutim, one su danas otpale. Opatija prije svega nikad ne može postati porezni raj, zatim Opatija danas nema koncertne dvorane za festivale. Opatija je tolike godine stavljana uz bok Monte Carlu zbog moto trka, svjetskog prvenstva – ni toga više nema. Opatija je imala internacionalno prvenstvo Jugoslavije u tenisu, danas više turnir toga značaja nemamo gdje organizirati. Svojevremeno se o svemu tome razmišljalo, tražilo načina kako napraviti iskorak, bilo je pokušaja restauriranja tenis centra na Triestini u Ičićima. Na zahtjev Klifton sporta, koji je upravljao tenis centrom u Ičićima, napravio sam rješenje tenis centra čiji je centralni teren trebao imati pomični krov.


To je možda i jedan od projekata zbog kojeg mi je najviše žao da nije realiziran. Nije mi jasno da niti jedan gradonačelnik Opatije nije imao ambiciju vratiti nekadašnji sjaj iako je bilo dobrih prijedloga, a ponekad i podrške okoline – kaže Surina ne skrivajući razočarenje Kulturno-turističkim centrom Gervais.



– Ljudi su uočili da KTC ne funkcionira. Meni je samo žao da se u njemu neće moći odvijati sve one manifestacije kojima je on trebao biti namijenjen. Nedostaje uzdignuti podij, nedostaje backstage, soba za usviravanje, nema garderobe, a ono najvažnije je da nema akustike. Stolice u koncertnoj dvorani moraju biti obložene radi zvuka – ovdje je sve to izostavljeno. KTC nije dobar ni za kazalište, nema backstage, nema garderoba – kazao je



Opatijski arhitekt kaže kako KTC nije adekvatan ni za održavanje koncerata niti kazališnih predstava. Tvrdi da je riječ o replici starog, nekadašnjeg kina, kojem je nekad izduženo gledalište sada prešlo u balkon, a sve drugo ostalo je isto. Surina pretpostavlja da projektantu KTC-a nije dostavljen projektni program pa je rezultat svega upravo neadekvatan prostor za ono što bi se u centru trebalo održavati.


Surina je i sam radio projekt za opatijski kulturni dom: – Ne želim da ispadne da zato što sam imao svoj projekt, rušim tuđi. No, i tada kada sam radio na tome, ja nisam sam sastavljao projektni program jer o kazalištu ne znam puno. Projektni program u tim slučajevima sastavljaju kulturnjaci, oni koji su s time upoznati, a meni je to napisala Rajna Miloš jer je to bila njena struka – zaključio je arhitekt ističući i par svijetlih primjera kao što je projekt obnove hotela Milenij kod kojega se arhitekt uspio u minimalnom prostoru snaći i napraviti sve potrebno.