Grad: Rijeka (DHMZ)
Danas: 23° 4
Sutra: 23° 23° 4
22. studenoga 2019.
Veliki problem

Korisnici vezova na opatijskom području negoduju: Nove cijene rastjerale "lokalce"

Foto:  M. ANIČIĆ
Foto: M. ANIČIĆ
Autor:
Objavljeno: 10. srpanj 2019. u 14:43 2019-07-10T14:43:45+02:00

Opatijac Viktor Iglić upozorava da će prema novim pravilima plovila u moru imati samo platežno moćne osobe, dok ravnatelj Lučke uprave Fernando Kirigin navodi da su cijene veza na opatijskom području uz popuste i do 40% među cjenovno najnižima na Jadranu

OPATIJA - Upravo sam deložiran sa svojim plovilom jer kao domicilnom stanovniku Opatije, bez obzira na sve popuste ŽLU Opatija, nove cijene su mi neprihvatljive. Inicijalna cijena od 15 kuna po metru plovila dnevno je prevelika, jer za plovilo od 7 metara iznosi 105 kuna, a za mjesec dana 3.150 kuna. S popustom od 30% za tri mjeseca iznosi 2.205 kuna, a ako se vez koristi više od tri mjeseca, popust je na to 40%, što iznosi 1.323 kuna mjesečno, odnosno sveukupno za pet mjeseci 6.615 kuna. Ne radi se razlika između domicilnog stanovništva koje je koristilo sidrište više od 20 godina i turista. Do sada je cijena po metru bila 250 kuna za cijelu sezonu na sidrištu, odnosno za svih 5 mjeseci sveukupno za brod od 7 metara 1.750 kuna, odnosno mjesečno 350 kuna. Jedan sam od mnogih domicilnih građana koji su u jeku ove sezone na taj način deložirani sa svojim plovilom. Neosjetljivost ŽLU-a koji je tu prvenstveno zbog domicilnog stanovništva pokazala je da im je interes za zaradom i profitom važniji od interesa građana.

Lukama nautičkog turizma već sada konkuriraju sportske luke i nautički vezovi u lukama pod upravom županijskih lučkih uprava koje privučene novcem svoje kapacitete sve više pretvaraju u nautičke nauštrb komunalnih, ribarskih i linijskih koji su potrebniji lokalnom stanovništvu i zbog kojeg te luke u konačnici i postoje.
Volio bih da lučke uprave i država izađu domicilnom stanovništvu u susret te im omoguće proširenje komunalnih vezova ili neke druge pogodnosti i izvan postojećih skučenih gabarita lučica po pristupačnim cijenama, kao i legalizaciju postojećih jer će u suprotnom biti prisiljeni na deložaciju i prodaju svojih sportskih brodica, odnosno brodica za osobne potrebe koje služe za sport i rekreaciju.

Izjednačavati ih s turistima i cijenama turističkih vezova koje su višestruko veće je nepravedno i neosjetljivo jer domicilno stanovništvo nisu turisti, oni tu prebivaju i koriste se plovilima tijekom cijele godine, dok se turisti koriste njime tek možda desetak dana u godini. Vjerujem da se sve to može riješiti ako postoji volja i razumijevanje te vjerujem da bi se i domicilno stanovništvo kroz svoje akcije i pomoć moglo organizirati u dogovoru s lučkim upravama oko rješavanja tog problema.

Pravedno rješenje

Također je najavljeno da će se domicilno stanovništvo natjecati za dobivanje mjesta svake godine kao i stranci jer je to kao komercijalno područje sidrišta. Domicilni vlasnici brodica su zbog prenatrpanosti luka bili prisiljeni sebi raditi vezove sidrišta izvan luke, na udaru svih vjetrova, i plaćati pristojbe lučkoj upravi više od 20 godina, da bi sada bili na jedan način pravno deložirani povećanjem cijena. Koliko sam vidio, u pripremi je još i zakon o lukama prema kojemu se takvi vezovi žele dati u koncesije privatnim osobama, što otvara put gubitka suvereniteta lokalnog stanovništva na svom području. Jednostavno rješenje bi bilo da dok se ne uvede red u komunalni dio luke, da se dio sadašnjeg sidrišta prenamijeni u privremena komunalna sidrišta za plovila i vlasnike u zatečenom stanju. To bi bilo jedino pravedno rješenje dok se ne steknu uvjeti za pravu luku – naveo je Opatijac Viktor Iglić koji se boji da će se uz nove cijene samo platežno jačima omogućiti da imaju plovila u moru.

Što na ovu temu kaže Fernando Kirigin, ravnatelj Županijske lučke uprave Opatija-Lovran-Mošćenička Draga?

– Dolaskom na čelo Županijske lučke uprave Opatija-Lovran-Mošćenička Draga pred mene je postavljeno više ciljeva, a jedan od najvažnijih je svakako sređivanje stanja vezova. Prošlog ljeta smo započeli s revizijom vezova i zatekli jako loše stanje te smo odmah prionuli poslu. Kratkoročna bezbolna rješenja nažalost ne postoje te smo u Opatiji krenuli sa sređivanjem stanja oko vezanih plovila registriranih kao »rent a boat« kojih je svake godine sve više. Održan je sastanak s vlasnicima istih te je dogovoreno da će Županijska lučka uprava naručiti projekt, ishodovati dozvole i urediti sidrište kako bi imali mogućnost vezivanja plovila, čime bi se luka oslobodila od plovila koja većinom nisu imala svoje mjesto ni ugovore o korištenju veza, već su bila vezana na tuđim mjestima, što korisnike vezova na kojima se nalaze dovodi u opasnost da im Lučka uprava oduzme vezove što je sukladno važećim aktima dužna učiniti.

Niz nepravilnosti

Po dogovoru je napravljeno sidrište, a u međuvremenu je Državna revizija obavila sveobuhvatni nadzor rada Županijske lučke uprave te ustanovila niz nepravilnosti koje smo dužni u najkraćem roku ispraviti. Tako je trebalo ispraviti način naplate nautičkog veza koji je naplaćivan sezonski, a ne po nedjeljivom dužnom metru i nedjeljivom danu kako je propisano. Cijena nautičkog – turističkog veza utvrđena lučkim tarifama ŽLU Opatija-Lovran-Mošćenička Draga se nije mijenjala godinama. Moram skrenuti pažnju na činjenicu da sukladno važećim propisima postoje samo dvije kategorije veza, komunalni i nautički – turistički vez.

Komunalni vez se dodjeljuje javnim pozivom po listi prioriteta, a nautički – turistički po redoslijedu dolaska na isti. Također skrećem pažnju na činjenicu da su maksimalne cijene za komunalni vez zakonski propisane (200 kuna po nedjeljivom dužnom metru preko svega godišnje), kao i za nautički vez koji iznosi 200 kuna po nedjeljivom dužnom metru dnevno u 1. zoni. ŽLU OLMD već godinama ima propisanu cijenu za nautički vez u iznosu od 15 kuna po nedjeljivom dužnom metru dnevno, a još smo, kako bismo financijski olakšali korisnicima, znajući da sidrište koristi i lokalno stanovništvo, uveli maksimalni propisani popust za uređena sidrišta od 30% i još na to popust za korištenje nautičkog veza duže od tri mjeseca od 40%, što je konačnu cijenu spustilo na 6,30 kuna po nedjeljivom dužnom metru dnevno, što predstavlja jednu od najnižih, ako ne i najnižu cijenu na Jadranu, samo 3% od propisanog zakonskog maksimuma – naveo je Kirigin.

Siva zona

Na pitanje zašto se od sidrišta umjesto nautičkog, ne može napraviti komunalni vez, odgovorio je:
– Zakonski način dodjele komunalnog veza onemogućava nam rješavanje problema smještaja plovila – »rent a boat«, a koji u ljetnim mjesecima jako opterećuju luku. Za komunalni vez se naplaćuje godišnja naknada za vez iz čega proizlazi da onaj tko plati godišnji vez, a s time ima i ugovor o korištenju godišnjeg veza, u ovom slučaju sidrišta, može od lučke uprave zahtijevati siguran vez, a lučka uprava mu na nezaštićenom sidrištu kao što je ovo ispred Opatije to ne može nikako osigurati.

Na kraju važno je istaknuti da nam je zakonska obaveza stanje s vezovima dovesti u red, da redovito obilazimo luke te da na vezu može biti vezano isključivo plovilo u većinskom vlasništvu korisnika veza navedeno u ugovoru sklopljenom između Županijske lučke uprave Opatija-Lovran-Mošćenička Draga i korisnika veza. Sve ostalo je »siva zona« koju moramo po sili zakona u najkraćem mogućem roku dovesti u red, ako treba i oduzimanjem veza te dodjeljivanjem istog prvom na listi za dodjelu veza.

Novi list pratite putem aplikacija za Android, iPhone/iPad ili Windows Phone.