Oprečni stavovi

I nakon četiri javne tribine nema rješenja za problem parkiranja u Opatiji

Srđan Brajčić

Gradonačelnik Dujmić zalaže se za izgradnju novih garaža – Garaža Slatina / Snimio Marin ANIČIĆ

Gradonačelnik Dujmić zalaže se za izgradnju novih garaža – Garaža Slatina / Snimio Marin ANIČIĆ

Svi su čvrsto pri svojim stavovima. Gradonačelnik Dujmić je za izgradnju još triju javnih garaža – Črnikovica, Gorovo i Tržnica, dok je većina u Vijeću,  koju utjelovljuje predsjednik Robert Kurelić za megaparkiralište na rubu grada



OPATIJA S novom parkirnom politikom na području administrativnih ovlasti Grada Opatije, građani su bili upoznati na četiri održane javne tribine. Tri je organizirao gradonačelnik Ivo Dujmić, a jednu Gradsko vijeće Grada Opatije.


Zajedničko svim tribinama jest veliki odaziv čime su građani pokazali da ih zanima kako će gradska tvrtka Opatija 21 ubuduće rješavati parkirnu problematiku, jednu od najvećih glavobolja svih koji parkiraju u Opatiji, ali ponajprije samih Opatijaca.


Međutim, zaključak koji se nameće nakon poslušanih tribina jest da glavni problem opatijskog parkiranja neće tako skoro biti lako riješiti. Naime, golem je nesrazmjer između broja mjesta za parkiranje i vozača koji svakodnevno trebaju negdje parkirati u Opatiji. Grubo rečeno, zimi je dvostruko više automobila nego parkirnih mjesta, dok ljeti ta brojka dobiva dramatične omjere, što je najveći generator svih prometnih nedaća u Opatiji.


Oprečni stavovi




Kako bilo, čula su se dva potpuno oprečna prijedloga. Gradonačelnik Ivo Dujmić rješenje vidi u tome da Grad Opatija izgradi još tri javne garaže: Črnikovica, Gorovo i Tržnica. S druge strane, predsjednik Gradskog vijeća i član koalicije koja drži predstavničku većinu Robert Kurelić predlaže izgradnju mega parkirališta na rubu grada. Dakle, prije nego što se krene u spasonosnu proceduru, političari moraju usuglasiti svoje stavove.


Međutim, suglasje političkih promišljanja nije izgledno. Jer, kad se primjerice gradonačelnika Ivu Dujmića pita što misli o ideji predsjednika Vijeća Kurelića o tome da se na rubu grada, točnije na području Kuka izgradi veliko parkiralište i tako rastereti promet u mirovanju u središtu Opatije i glavnoj ulici Maršala Tita, on kaže da je to »megalomanska ideja za koju Opatija nema novca«.


– I to je realnost. Ovim prijedlogom Grad bi trebao otkupiti 26.000 četvornih metara građevinskog zemljišta, izgraditi pristupne ceste i napraviti besplatan parking s više tisuća parkirnih mjesta, besplatnu stalnu vezu autobusima od Kuka do centra Opatije od 0-24 sata. Ako bi se novac proračuna Grada koristio za ovu ideju, naravno da bi se za duži period zaustavilo sve ostale gradske projekte i dovelo u pitanje socijalni program za građane, koji je sada jedan od najboljih u Hrvatskoj. Ali naposljetku, ovakav projekt nije predviđen niti Strategijom razvoja Grada Opatije koja je donesena u Gradskom vijeću, ocijenio je gradonačelnik Dujmić.


Preluk


Unatoč tome Kurelić ostaje kod svoje ideje i napominje da Opatija već desetljećima traži model rješavanja svog problema. Podsjeća na to da se tijekom osamdesetih puno govorilo o izgradnji velikog parkirališta na Preluku. Parkiralište je trebalo biti na usluzi i Opatiji i Rijeci.


– Ideja je bila da se vozače, uključujući i turiste usmjeri na jednu lokaciju kako bi se rasteretila gradska središta. Problem s prometnim gužvama i parkiranjem do današnjih je dana eskalirao, što nas je dovelo u situaciju da smo svi nezadovoljni: turisti, stanovnici, hotelijeri, kazao nam je Kurelić koji misli da bi se ideja o mega parkiralištu mogla realizirati po modelu javno-privatnog partnerstva.Naime, Kurelić podsjeća na to da privatni projekt izgradnje trgovačkog kompleksa na Kuku, s hotelom i 1.800 parkirnih mjesta stoji već četiri godine. Prema njegovom mišljenju, radi se o savršenoj lokaciji za parkiralište koje bi sustavno riješilo prometne probleme u Opatiji. Takvim parkiralištem moglo bi se upravljati po uzoru na Milano  ili Beč.

Autobusi


– Ideja je da predložimo privatnom vlasniku mogućnost da on izgradi parkiralište, a za uzvrat će ga Grad oslobodi plaćanja komunalnog doprinosa od, čini mi se, 40 milijuna kuna. Kako vidimo, od tog projekta na Kuku sada nema ništa i ovo je mjera s kojom bismo potaknuli investitora neovisno o tome tko će on biti da nastavi sa svojim projektom, a Grad bi dobio novih 1.800 parkirnih mjesta. Ujedno, tako bismo riješili problem parkiranja turističkih autobusa koji ljeti izazivaju kaos u gradu i blokiraju promet, na što se građani posebno žale. Osim toga, možemo razmišljati i o tome da otkupimo zemljište od privatnog investitora, s obzirom na najave da će Grad prodati svoje dionice koje ima u LRH-u, pojašnjava Robert Kurelić koji ističe da je Dujmićeva ideja o izgradnji javnih garaža skupa i da neće suštinski riješiti problem s parkiranjem.


Smatra da se u Opatiji izgradnjom javnih garaža već pokušalo riješiti problem pomanjkanja parkirališta, ali Marino Cvetković i Slatina pokazale su se samo kao zakrpe problema. No, opatijski gradonačelnik upozorava na činjenicu da je Strategijom razvoja Grada Opatije predviđa upravo izgradnja triju garaža.



Gradonačelnik Dujmić ocjenjuje da jedan sat besplatnog parkiranja neće dramatično opteretiti poslovanje Opatije 21. Naime, o toj mogućnosti također se povela rasprava na javnim tribinama, što je krenulo od direktora Opatije 21 Igora Štoka i njegove tvrdnje da se čak 70 posto parkiranja ostvari upravo u tom prvom satu.– Odgovorno tvrdim da će poslovanje Opatije 21 biti pozitivno. Ali što da u nekoj mjeri i optereti? Građani Opatije zaslužuju besplatni sat vremena parkinga na dan. To nema cijenu. Naravno, to je bilo i moje predizborno obećanje što su, očigledno, Opatijke i Opatijci podržali na izborima, poručio je Ivo Dujmić koji ocjenjuje da su veći problem razna druga rješenja i ishitrene odluke, ali to će biti odgovornost onih koji takva rješenja predlažu. S druge strane, Kurelić dvoji o ispravnosti takve odluke, jer ne postoje nikakvi financijski pokazatelji njezinog učinka, ali ne osporava činjenicu da se radi o velikoj pogodnosti za Opatijce.– No, moglo se i drukčije, da prvi sat svima košta dvije kune. Izbjegli bismo brojne probleme s uvođenjem jednog sata besplatnog parkiranja, kaže Robert Kurelić.


– Gdje god je to moguće Grad će povećati parkirne površine, izgradit ćemo više malih parkirališta, što je građanima neophodno. To je bilo i moje predizborno obećanje koje namjeravam ostvariti. Jedno od obećanja bio je parking u naselju Tošina, čija je izgradnja u tijeku. Hotelske grupacije također povećavaju parking prostore. U tijeku je izgradnja garaže HTL Adriatik, stav je Ive Dujmića.


Skupo i neučinkovito


No, prema jednoj prometnoj Studiji iz 2007. godine, kojom su se također tražile mogućnosti za uspostavu više reda u središtu grada, predloženo je da se izgradi pet, šest javnih garaža u Opatiji. Kurelić pita – koliko košta izgradnja javne garaže. Prema nekim informacijama, dodaje, Grad samo u garažu Gorovo planira investirati između 25 i 30 milijuna kuna da bi Opatija dobila samo sto novih parkirnih mjesta.


– To je skupo i neučinkovito. Osim toga, nitko nije dao dobro objašnjenje zbog čega bi Opatija trebala izgradili toliki broj garaža. Naime, svrha garaža valjda bi bila ta da se dio grada oslobodi od automobila i tako postane pješačka zona ili rezervirano parkiralište za Opatijaca. No, mi gradimo garaže, ali istodobno ostaje isti režim uličnog naplaćivanja – valjda kako bismo novcem od parkiranja mogli graditi još novih garaža. To je praksa Rijeka prometa koja je opasno opteretila Grad Rijeku, upozorava Robert Kurelić koji kaže da on sigurno neće podržavati takvu Dujmićevu parkirnu politiku.



U Beču postoji desetak parkirališta, kaže Kurelić, gdje vozači plaćaju dnevnu kartu od tri eura, u koju je čak uključena cijena javnog prijevoza do grada. Naime, radi se o projektima koji se u Europi subvencioniraju putem lokalnih proračuna kako bi se u gradskim središtima uspostavio red, te omogućile šetačke i šoping zone. Kurelić ide korak dalje i traži uzore u modelima prometnih rješenja u zapadnoj Italiji, gdje se u gradskim središtima dopušta parkiranje samo domicilnom stanovništvu. Kaže da bi tako najviše profitirali Opatijci.



Sudski sporovi


Izvan zanimanja javnosti i politike tijekom tribina ostala je činjenica da sadašnji privatni koncesionar Liburnija parking protiv Grada Opatije vodi nekoliko sudskih sporova za nadoknadu štete. Stoga smo gradonačelnika Dujmića pitali kolika su potraživanja Liburnija parkinga od Grada i kako on misli da će se ta problematika razriješiti i kada.


– Postupak je još na sudu i svaki moj komentar o tom slučaju bio bi neprimjeren. Mogu samo reći da smo poduzeli sve što je u našoj moći da zaštitimo interese Grada Opatije, odgovorio nam je Dujmić koji nije želio prejudicirati kakva će biti presuda i što ako Gradu bude naloženo da nadoknadi gubitak privatnog koncesionara, a radi se o višemilijunskim obeštećenjima.