Nedostaje radnika

Dramatično pismo sindikata upravi LRH-a: Hoćete li gostima sutra reći “poslužite se sami”?

Marina Kirigin

Foto Marin Aničić

Foto Marin Aničić

Pitali smo da nam povećate plaće, a vi ste nas ismijali. Rekli ste i da nemate problema s nedostatkom radnika jer čekaju oni koji žele raditi u LRH-u, čekaju Sirijci, Afganistanci… Mi ih još nismo vidjeli, a nema dovoljno zaposlenih. Što će tek biti na vrhuncu sezone – pitaju sindikalisti čelnika Uprave LRH-a



OPATIJA Početak masovnijih turističkih kretanja prema Jadranu donio je i prve veće probleme u turističkim destinacijama. Nedostatak radne snage u turizmu očit je bio već u predsezoni. Nedostatak kadrova za sada se manifestira kroz manje kvalitetnu uslugu, no mnogi ne žele rušiti dugogodišnji trud kojim su stvarali imidž, pa zatvoraju objekte.


Prvi put nakon dvadesetak godina rada tako ovo ljeto svoj ugostiteljski objekt planira zatvoriti jedan matuljski ugostitelj, dok je njegov opatijski kolega, koji vodi dva ugostiteljska objekta, u jednom odlučio zatvoriti kuhinju. Neki opatijski hotelijeri navodno su uveli i radnu snagu iz Smedereva, i to školarce koji su došli odraditi praksu, drugi su pak s radnicima potpisali praktički robovlasničke ugovore kako bi se osigurali da će odraditi cijelo ljeto.


Samo »brojevi« 


Veliki hotelijeri ipak se za sada još nekako krpaju, međutim djelatnici tih objekata tvrde da radne snage nema dovoljno, a k tome, oni stalno zaposleni u izuzetno teškim uvjetima još uvijek na Liburniji rade za relativno mala primanja. Međutim, najviše ih smeta što ih rukovodstva ponižavanju. Upravo je to i naljutilo sindikaliste iz opatijskih Liburnia Riviera Hotela (LRH) kojima je zasmetala izjava predsjednika Uprave Igora Šehanovića tijekom zajedničkog sastanka na kojemu je rekao da su djelatnici LRH-a »za njega brojevi i kako pred vratima na posao čekaju ljudi koji žele raditi iz trećih zemalja, Sirije i Afganistana«. Zbog svega, predstavnici Sindikata Istre, Kvarnera i Dalmacije i Sindikata turizma i usluga Hrvatske iz opatijskih sindikalnih podružnica LRH-a poslali su otvoreno pismo.




»Predsjedniče Uprave, znamo da smo za vas samo dva broja, ali kao sindikalni povjerenici koji djeluju u LRH-u mi predstavljamo radnike (koji nisu brojevi) koji su učinili sjajnima vaše financijske brojke. Upravo temeljem tih brojki, vi i vaše kolege u Upravi društva, budete redovito bogato nagrađeni bonusima koji premašuju naše petogodišnje plaće. Pitali smo da nam povećate plaće, a vi ste nas ismijali. Rekli ste da su one visoke. Rekli ste i da nemate problema s nedostatkom radnika jer čekaju oni koji žele doći raditi u LRH-u, čekaju Sirijci, Afganistanci… Još uvijek nemamo zaposlenih, odnosno, nismo u svojim redovima susreli ni Sirijce ni druge… – navodi se u otvorenom pismu koje potpisuju sindikalni povjerenik SIKD-a Vitomir Trabonjača i sindikalni povjerenik STUH-a Zijad Ramić.


Sindikalisti upozoravaju da dio »starih« sezonskih radnika, kao i vrijednih novih sezonskih radnika, odlaze vidjevši radne uvjete. »A imamo i upravo onakve kakve ste rekli da trebate: »s dvije ruke i dvije noge« koji nemaju znanja o poslu u turizmu«, pišu sindikalisti, navodeći da je u LRH-u 300-tinjak stalnih radnika, od čega 200-tinjak u hotelskim operacijama, »koji muku muče da bi ih naučili raditi« te upozoravaju da je početak lipnja a u svakom hotelu, tvrde, nedostaje sigurno desetak radnika da bi se posao organizirao onako kako treba.


Čemu otpremnine? 


»Što će biti na vrhuncu sezone, u srpnju i kolovozu? Hoće li biti dovoljno »brojeva« koji imaju dvije ruke i dvije noge i, hoće li biti dovoljno nas starih, stalnih »brojeva« koji mogu iznijeti sezonu i to za plaću koja je niža u odnosu na sezonske radnike na istim poslovima. Nije li apsurdno da se sobarice angažiraju putem agencije za zapošljavanje jer ih kadrovska služba ne može osigurati? Nije li apsurdno da domicilni radnici ne žele raditi u LRH-u, već gotovo 90 posto sezonskih radnika, po našoj procjeni, nije s područja Opatije i lokalnih općina i gradova, već iz drugih dijelova RH pa se nalaze na smještaju i prehrani kod poslodavca? Nije li apsurdno da dio radnika kojima ste otkazali ugovore o radu zbog osobno uvjetovanih razloga, jer zbog zdravstvenih razloga više nisu u mogućnosti obavljati posao za koji su imali sklopljen ugovor o radu, sada rade na istim poslovima kao prije otkazivanja ugovora o radu? Dali ste im neoporezive otpremnine, iako, očito, nije bilo razloga za osobno uvjetovane otkaze. Postavlja se pitanje – jeste li na taj način oštetili državni proračun i lokalne proračune?«, navodi se u pismu, uz napomenu da su sindikati na to svojevremeno upozoravali i državne institucije koje nisu reagirale.



Sindikalni čelnici ističu da su bili strpljivi i čekali trenutak da se podmire svi – od vlasnika, Nadzornog odbora, Uprave, »očekujući da će doći trenutak kada će i radnici doći na red za povećanje plaće«.


– Odbili ste nas na najgrublji način, na način kako to ljudi ne rade. Osjećali smo se poniženo i uvrijeđeno, a samo smo za svoje članove, odnosno za radnike Liburnije, tražili veću plaću i bolje uvjete rada, poput onoga što imaju radnici u drugim turističkim kompanijama – piše u otvorenom pismu kojeg potpisuju Trabonjača i Ramić.



»Možda će reagirati sada kada im budemo dostavili popis radnika koji rade, a kojima je prethodno ugovor otkazan zbog osobno uvjetovanih razloga. Nadamo se da će ministar financija ispitati situaciju i uočiti nezakonitosti, što mi koji tu radimo svakodnevno vidimo, utvrditi i diskriminaciju radnika: po plaći jer za isto radno mjesto sezonski radnici imaju veću plaću od stalnog radnika; po tome jer sezonski radnici koji su tu na smještaju imaju besplatne tople obroke, a stalni moraju svoj topli obrok platiti. Nije li to diskriminacija?«, piše u otvorenom pismu.


Golemi bonusi 


Predsjedniku Uprave sindikati su poručili da ponašanjem prema radnicima nije zaslužio da mu se obraćaju s »poštovani«.


»Rekli ste da nećete odstupati od svojih stavova i nećete povećati plaću radnicima osim onog nužnog da bi zadovoljili Kolektivni ugovor ugostiteljstva. I nije vas briga što vaša konkurencija bitno povećava plaće i dugoročno ulaže u radnike jer, kako ste rekli, vama je najbitnije zadovoljiti vlasnike i Nadzorni odbor. A oni su jako zadovoljni. U nekoliko godina otkad ste ovdje, vi ste samo kroz bonuse dobili onoliko koliko mi obični radnici tijekom gotovo čitavog radnog vijeka. Ne bojite se ni štrajka. Naravno, imate i razloga da tako mislite. Ali zamislite, hipotetski, da vam se stalni radnici razbole na tjedan dana i to svi u istom tjednu! Zar mislite da bi ste mogli odraditi bez njih ili bi i vi stavili transparent na vrata hotela: poslužite se sami, skuhajte obroke sami, natočite si piće, uzmite si ključeve…«, pišu sindikalisti.


– Pismo zbog toga dostavljamo i ministrima Zdravku Mariću i Gariju Cappelliju, kao i gradonačelniku Opatije, kojemu ništa nije sporno u poslovanju LRH-a i koji Upravu svesrdno podržava – ističu sindikalni čelnici u otvorenom pismu.