Investitor na kulturnom dobru ni nakon izdavanja rješenja za građenje ne bi mogao početi radove bez prethodnog odobrenja konzervatora. No, tijelo koje izdaje dozvolu nije dužno ispitivati je li investitor prije početka radova to odobrenje imao, objašnjava pročelnica Upravnog odjela za prostorno uređenje, graditeljstvo i zaštitu okoliša PGŽ-a Koraljka Vahtar Jurković
RIJEKA – Dok čekamo zaključak Ministarstva kulture o odgovornosti »Jurcon projekta« zbog toga što je izradu glavnog projekta dogradnje Hotela Kvarner prepustio arhitektici koja nema dopuštenje za rad na kulturnim dobrima, obratili smo se Upravnom odjelu za prostorno uređenje, graditeljstvo i zaštitu okoliša PGŽ-a s pitanjem tko je u postupku izdavanja suglasnosti i dozvola za građenje dužan kontrolirati ima li glavni projektant licencu za rad na kulturnim dobrima.
Prema riječima pročelnice Koraljke Vahtar Jurković, u Pravilniku koji propisuje uvjete što ih moraju ispunjavati fizičke i pravne osobe koje obavljaju poslove na zaštiti i očuvanju kulturnih dobara, kao nadležno tijelo u postupku izdavanja dopuštenja, kao i preispitivanja dopuštenja naveden je Konzervatorski odjel Ministarstva kulture na području kojega se kulturno dobro nalazi. Iz toga jasno proizlazi da je Ministarstvo kulture ovlašteno ispitati ispunjava li fizička osoba uvjete za obavljanje poslova na kulturnim dobrima, a ako se radi o pravnoj osobi, je li ona osigurala rad fizičke osobe koja ima dopuštenje za obavljanje tih poslova.
Tijelo graditeljstva koje izdaje rješenje za građenje nije ovlašteno ispitivati ispunjavanje uvjeta za obavljanje poslova na zaštiti kulturnih dobara na strani pravne ili fizičke osobe, jer za to po Pravilniku i Zakonu o zaštiti i očuvanju kulturnih dobara nema pravnog uporišta, kaže Koraljka Vahtar Jurković.
Ni statičar nema licencu
Pročelnicu smo pitali i tko je izradio građevinski projekt konstrukcije, za adaptaciju Hotela Kvarner. Autor je, saznajemo, ovlašteni inženjer građevinarstva Bogumir Ivko, iz tvrtke IVKO u Zagrebu, a na popisu fizičkih i pravnih osoba koje imaju dopuštenje za rad na kulturnim dobrima, nema ni njegovog imena!
Kao neobičnost u redoslijedu izdavanja dozvola i suglasnosti za dogradnju Hotela »Kvarner«, primijetili smo i to da je prethodno odobrenje, kao konačni akt kojim konzervatori odobravaju radove na kulturnim dobrima, Konzervatorski odjel Rijeka izdao 18. veljače 2014. kada su radovi već bili u tijeku. Štoviše, to je dan kad je u Novom listu objavljen i prvi tekst na tu temu, sa slikom na kojoj se vidi da je na krovu »Kvarnera« već podignuta konstrukcija.
Budući da u čl. 63. Zakona o zaštiti i očuvanju kulturnih dobara stoji da se građevna dozvola može izdati samo ako postoji konačno rješenje nadležnog tijela, a to je prethodno odobrenje konzervatora, zanimalo nas je kako je investitor mogao dobiti Rješenje za građenje i kako su radovi mogli početi bez prethodnog odobrenja Konzervatorskog odjela Rijeka, koje je potrebno ne samo za pojedinačne spomenike, već i za gradnju u zaštićenim kulturno-povijesnim cjelinama.
Propisi »treće generacije«
Prema riječima Koraljke Vahtar Jurković, članak 63. Zakona o zaštiti i očuvanju kulturnih dobara stavljen je izvan snage još 2004. godine, i to člankom 82. izmjena i dopuna tada važećeg Zakona o gradnji. Od tada do danas donesena je već »treća generacija« propisa koji reguliraju izdavanje dozvola za gradnju.
Ishođenje prethodnog odobrenja ne predstavlja uvjet za donošenje rješenja za građenje koje se donosi u postupku propisanom Zakonom o postupanju i uvjetima gradnje radi poticanja ulaganja, pa tako ne može biti dovedena u sumnju niti zakonitost donesenog akta za građenje što ga je izdao Upravni odjel za prostorno uređenje, graditeljstvo i zaštitu okoliša, naglašava pročelnica.
Međutim, prema čl. 62. Zakona o zaštiti i očuvanju kulturnih dobara, propisano je da je prethodno odobrenje Konzervatorskog odjela Ministarstva kulture potrebno ishoditi prije poduzimanja radnji koje bi mogle prouzročiti promjene na kulturnom dobru odnosno koje bi mogle narušiti cjelovitost kulturnog dobra. Slijedom te odredbe, investitor na kulturnom dobru ni nakon izdavanja rješenja za građenje ne bi mogao početi radove bez prethodnog odobrenja, smatra Koraljka Vahtar Jurković. No, tijelo koje izdaje dozvolu nije dužno ispitivati je li investitor prije početka radova to odobrenje imao.
Prekršaj za 500.000 kuna
Inspekcijske poslove prema Zakonu o zaštiti i očuvanju kulturnih dobara obavljaju državni službenici Ministarstva kulture u zvanju inspektora i višeg inspektora zaštite kulturnih dobara. S obzirom da obavljanje radova na kulturnom dobru bez prethodnog odobrenja ima obilježje prekršaja za koji je propisana novčana kazna u iznosu od 50.000 do 500.000 kuna, to su inspektori u obavljanju inspekcijskog nadzora sukladno tome Zakonu i po provedenom postupku bili ovlašteni izreći i naplatiti kaznu na mjestu prekršaja.
Međutim, upravno tijelo koje izdaje dozvolu nije ovlašteno ulaziti u procjenu provedbe spomenutih zakonskih odredbi, a jednako tako niti u procjenu postupanja inspektora zaštite kulturnih dobara, odnosno mjera koje su oni poduzeli ili bi trebali poduzeti, napominje Koraljka Vahtar Jurković.
Zaključno, pročelnica ističe da je Upravni odjel za prostorno uređenje, graditeljstvo i zaštitu okoliša donio zakonito rješenje za građenje, na temelju posebnih konzervatorskih uvjeta, a prije svega sukladno dokumentu prostornog uređenja koji je donio Grad Opatija, te nakon pravilno i zakonito provedenog postupka, uz ispunjenje svih uvjeta propisanih Zakonom o postupanju i uvjetima gradnje radi poticanja ulaganja.