Valorizacija baštine

Učenici u Malom Lošinju pripremaju osnivanje Školskog muzeja pomorstva i pomorskog školstva

Ingrid Šestan Kučić

Lošinjski srednjoškolci uče u zgradi koja je zaštićeni spomenik, a uskoro će imati i vlastiti muzej / Foto Arhiva NL

Lošinjski srednjoškolci uče u zgradi koja je zaštićeni spomenik, a uskoro će imati i vlastiti muzej / Foto Arhiva NL

Osnivanje muzeja prva je faza, a u drugoj će učenici sudjelovati u osmišljavanju loga školskog muzeja, te njegovom reklamiranju i prezentiranju kao kulturnog turističkog proizvoda što podrazumijeva izradu vizualnog identiteta i reklamnih letaka, dok se treća etapa projekta odnosi na educiranje učenika za vođenje po postavu muzeja



MALI LOŠINJ – S ciljem promocije i jačanja kompetencija strukovnih zanimanja Ministarstvo turizma u ovoj je godini srednjim strukovnim i umjetničkim školama dodijelilo je 400 tisuća kuna bespovratnih sredstava za 12 projekata, a među odobrenim projektima je i projekt Srednje škole Ambroza Haračića Mali Lošinj »Školski muzej pomorstva i pomorskog školstva«.


Za realizaciju tog projekta Ministarstvo je školi osiguralo 20 tisuća kuna, a riječ je o bespovratnim potporama koje su dodijeljene projektima koji promoviraju novi turistički proizvod temeljen na povezivanju javnog, civilnog, privatnog sektora i znanosti, pozitivnim učincima u zaštiti okoliša, uvođenju novih tehnologija i uključivanju strateški definiranih posebnih oblika turizma, kao što su nautički, zdravstveni, kulturni, poslovni, cikloturizam, eno i gastro.


Prema riječima ministra Garija Cappellija prilagođavanje domaćeg obrazovnog sustava potrebama i zahtjevima sve dinamičnijeg turističkog tržišta jedan je od ciljeva Vlade, a kroz ovaj program želi se motivirati mlade za rad u turizmu, potaknuti usvajanje novih znanja i vještina te razvijanje poduzetničkog duha.


Bogata tradicija




– Pri tome želimo podići svijest o turizmu kao horizontalnoj djelatnosti, odnosno istaknuti važnost povezivanja turizma s ostalim industrijama. Kao dugoročno rješenje poticanja cjeloživotnog usavršavanja i ljudskih potencijala u turizmu radimo na realizaciji regionalnih centara kompetencija financiranih iz fondova EU. Kroz te centre osigurat ćemo kvalitetne kadrove koji bi nakon završetka obrazovnog procesa bili spremni aktivno se, na učinkovit način, uključiti u radne i upravljačke procese što bi omogućilo i veću zaposlenost te osiguralo kvalitetu radne snage poslodavcima u turizmu – kazao je ministar.



Srednja škola Ambroza Haračića je pravni sljednik nekadašnjeg Srednjoškolskog centra (COUO) koji je nastao objedinjavanjem triju škola – pomorske, ekonomske i ugostiteljske škole. Od 1990. godine škola nosi ime glasovitog i dugogodišnjeg profesora lošinjske pomorske škole Ambroza Haračića. Zgrada škole u Malom Lošinju izgledom podsjeća na zapovjedni most broda te je zaštićeni spomenik suvremenog graditeljstva. Građena je 1974/75. godine.



U proteklih devet godina Ministarstvo je sveukupno kroz ovaj natječaj izdvojilo 3,5 milijuna kuna te je tako potpomoglo razvoj novih, kreativnih projekata koji su postali konkurentni na tržištu, a u Srednjoj školi Ambroza Haračića smatraju da će upravo njihov projekt pomoći u jačanju kompetencija i podizanju kvalitete ljudskih potencijala, učenika škole, posebice onih koji se školuju za zanimanje hotelijersko-turistički tehničar. Prema riječima profesorice Lidije Kosmos, koja je s ravnateljicom Jelenom Bralić osmislila projekt, radi se o osnivanju školskog muzeja.


– Riječ je o projektu koji ima cilj učenicima koji se školuju za hotelijersko-turističko zanimanje pomoći u stjecanju kompetencija turističkog vodiča, ali i osmišljavanju turističkih i izletničkih aranžmana posebice koji se odnose na kulturne sadržaje. Grad Mali Lošinj posjeduje bogatu povijest, prije svega je to povijest pomorstva koje je doživjelo vrhunac u 19. stoljeću, te povijest jedinstvene Pomorske škole koju su osnovale austrijske vlasti 1855. godine. Nažalost Mali Lošinj, unatoč bogatoj pomorskoj tradiciju na koju se pozivaju brojni turistički prospekti, nema muzej pomorstva gdje bi se posjetitelji, odnosno turisti mogli upoznati s ovim značajnim dijelom prošlosti i našom otočkom tradicijom i kulturom.



Pomorska škola u Malom Lošinju koja je obrazovala pomorske nautičare započela je djelovanje još 1780. kao privatna škola. Pravo javnosti stekla je 1805., a od 1855. djelovala je kao državna pomorska škola u zgradi blizu župne crkve. Godine 1897. škola seli u zgradu u luci, a od tridesetih godina dvadesetog stoljeća započinje i obrazovanje brodostrojarskih tehničara. Pomorska škola djeluje do 1948. kada se odlukom vlasti zatvara, a ponovno otvorenje su potakli malološinjski privrednici 1960.  i od tada se u njoj školovalo više od 1.200 pomoraca. Lani je tijekom proslave Dana grada na nekada slavnoj pomorskoj školi – Nautici, otkrivena spomen-ploča.



Srednja škola Ambroza Haračića nasljednica je nekadašnje Pomorske škole, a tako i mnogih predmeta i različitih povijesnih izvora, kao što su meteorološki, nautički, astronomski instrumenti iz 19. stoljeća, knjige, fotografije, dokumenti iz arhive i slično. Uz to posjedujemo i neke predmete iz ostavštine Ambroza Haračića koji je kao profesor Pomorske škole osnovao meteorološki opservatorij, prikupio bogatu botaničku zbirku i stvorio najveći herbarij na kvarnerskim otocima, te inicirao pošumljavanje Lošinja i sudjelovao u počecima turističke djelatnosti u Malom i Velom Lošinju – pojašnjava Kosmos.


Povezivanje predmeta


Osnivanje muzeja prva je faza projekta, a u drugoj fazi učenici će sudjelovati u osmišljavanju loga školskog muzeja, te reklamiranju i prezentiranju muzeja kao kulturnog turističkog proizvoda što podrazumijeva izradu vizualnog identiteta i reklamnih letaka.


– Treća etapa projekta odnosi se na educiranje učenika za vođenje po postavu školskog muzeja. Učenici bi poput turističkih vodiča naučili vođenje i na stranim jezicima koji su im u programu, a riječ je o engleskom, njemačkom i talijanskom jeziku. Uz muzejsku zbirku naučili bi sami prezentirati i objasniti važnost izloženih eksponata te upoznati posjetitelje s važnošću naše pomorske prošlosti i tradicije. S obzirom na to da bi se projekt nakon prve etape provodio kroz nekoliko školskih godina uključili smo učenike prvih i drugih razreda – navodi Kosmos.


Kroz rad na projektu bit će ostvarena i dopuna sadržaja programa određenih predmeta te će ostvariti i korelacija među predmetima, a plan je da se tako povežu povijest, kulturno-povijesna baština, geografija, turizam i marketing, poslovna psihologija s komunikacijom te strani jezici. U projekt »Školski muzej pomorstva i pomorskog školstva« škola planira uključiti i lošinjske institucije te organizacije poput Lošinjskog muzeja, Turističke zajednice grada Malog Lošinja, poduzeća Jadranka d.o.o. te razne druge turističke agencije i ustanove.