Zeleno i aktivno

“Trk na Krk” – novi slogan Zlatnog otoka

Mladen Trinajstić

Foto Mladen TRINAJSTIĆ

Foto Mladen TRINAJSTIĆ



Uz neupitne vrijednosti toplog krčkog sunca i čistog, plavog mora te ništa manje vrijedan i tržišno dokazan potencijal bogate kulturne, povijesne i tradicijske baštine, jedna od najvažnijih poluga moderne turističke ponude otoka Krka zasigurno su i njegove kvalitete kada je riječ o ponudi i sadržajima iz domene aktivnog odmora. Ono što se danas naziva »outdoor« aktivnostima i sadržajima usmjerenim suvremenom gostu, okrenutom zdravom i aktivnom životu, već je neko vrijeme u fokusu interesa otočnih turističkih znalaca koji, potvrđuju to i na znanstvenim modelima utemeljena iskustva, upravo u tim oblicima turističke ponude pronalaze najvredniji resurs na kojem bi se u budućnosti trebali graditi proizvodi kojima će se bitno produljiti trajanje sezone, posebice u izvanljetnim mjesecima. Da je tome tako potvrdio nam je i razgovor kojeg smo ovih dana, u sjedištu Turističke zajednice otoka Krka, poveli s direktioricom mr.sc. Majdom Šale, i to netom prije njena odlaska na ovotjedno predstavljanje predsezonske ponude koja je, upravo s naglaskom na outdoor i prigodne gastro manifestacije, održana u ljubljanskom predstvništvu HTZ-a.


– Činjenica jest da je otok  Krk  danas već gotovo pa u potpunosti kapitalizirao potencijale koje ima u onom ljetnom, sezonskom razdoblju. Svi se slažemo u ocjeni da se na tom otoku u srcu sezone, kad su svi kapaciteti popunjeni, zapravo i ne može mnogo toga napraviti bez drastičnog povećavanja receptivniog kapaciteta koje bi, s druge strane, gledajući današnje prihvatne i infrastrukturne mogućnosti otoka, zapravo imalo upitne, možda čak i kontraproduktivne efekte, naglasila je Šale. Ustvrdivši da se upravo stoga otočani u nastojanjima daljnjeg jačanja svoje turističke ponude već neko vrijeme uglavnom koncentriraju na produljenje trajanja sezone, naša sugovornica kaže i da je pažnja boduslkih turističkih instanci već godinama usmjerena sadržajima kojima se obogaćuje pred i posezonsko razdoblje. Krčki »outdoor« kojeg već dulji niz godina osmišljavaju i provode lokalne turističke zajednice, nedvojbeno je postao jak i važan turistički proizvod otoka, i to ponajviše stoga što su u proteklom razdoblju ulagana značajna financijska sredstva u gradnju, uređivanje, opremanje i markaciju te vrste infrastrukture. Iako nam i danas 70 posto turističkog prometa ovisi o klasičnom suncu i moru, višegodišnji rast broja i udjela dolazaka koji su motivirani sadržajima i ponudom povezanim s aktivnim oblicima odmora drži nas u uvjerenju da upravo tom segmentu moramo pokloniti dodatnu pažnju, odnosno da je upravo naš outdoor, potpomognut i oplemenjen svime što se ovdje nudi i u sferi kulturnih, zabavnih i posebice gastro sadržaja, segment u kojem možemo napraviti nov veliki iskorak u jačanju brenda naše turističke ponude.


Adut raznolikosti


U tom smislu, nastavlja Šale, velik nam je adut i ekološka osviještenost žitelja ovog otoka koji svojim pogledom na život i okolinu, odnosno još uvijek očuvanu prirodu zapravo zaokružuju tu »zelenu i aktivnu« priču koju gradimo i koju nastojim promovirati kao jedan od prepoznatljivih elemenata današnjeg krčkog turizma. Aktivni odmor unutar kojeg danas podrazumijevamo i biciklizam i pješačenja, kao i ronjenje, planinarenje, lov, ribolov, čak i penjanje te sve slične sportsko-rekreacijske aktivnosti u prirodi, danas je možda i najbržerastući segment naše turističke ponude i »dodana vrijednost« čije koristi već počinjemo osjećati. Krk  je u odnosu na brojne druge naše otoke u prednosti jer ima svoju veličinu i prirodnu raznolikost, ali i sedam vrlo razvijenih lokalnih destinacija koje, svaka pojedinačno, opet razvijaju »svoje« sadržaje i proizvode koji ih čine prepoznatljivima i drugačijima od susjeda.





TZ otoka Krka partner je i u projektu koji se tiče e-mobilnosti, otkrila nam je Šale dodavši i da se u sklopu tog također »sveotočnog plana«, u zajedništvu s lokalnim jedinicama, LAG-om i riječkim Tehničkim fakultetom, osmišljavaju i razrađuju načini, odnosno modaliteti ponude korištenja električnih bicikala!



Ta raznolikost jedna je od naših najvećih prednosti koja, uz već spomenutu, vrlo razvijenu infrastrukturu u vidu 300-tinjak kilometara uređenih pješačkih ili planinarskih staza te možda i dvostruko dulju mrežu onih biciklističkih čini golem potencijal, kaže Šale. TZ otoka Krka sve te pojedinačne sadržaje sad, polako ali sistematično, nastoji, a uvjerena sam i uspijeva, integrirati u jedan jedinstveni, cjelovit turistički proizvod i to u suglasju sa svim lokalnim TZ-ima i jedinicama čiji su predstavnici svjesni da se  Krk , kao jedinstvena i kvalitetna outdoor destinacija, na europskom i svjetskom tržištu može profilirati i etablirati jedino i isključivo kao otok, a ne i kao skup zasebnih destinacija.


Produljenje sezone


Integriranje, odnosno povezivanje i promoviranje svih lokalnih sadržaja i aduta u jednu, jedinstvenu otočnu cjelinu i sveotočni proizvod sad već ulazi u novu fazu u kojoj, nakon što smo svi zajedno već uspjeli izgraditi i urediti ono što nam za tu vrstu ponude treba, sad zapravo moramo ponajprije razmišljati o promociji i učinkovitom tržišnom prezentiranju takvih sadržaja. »Trk na  Krk « tako je jedan od slogana pod kojim ćemo već u skoroj budućnosti početi organizirano i složno promovirati sve one silne sportsko-rekreacijske pješačke, planinarske, biciklističke, ali i gastromanifestacije kakvih na otoku već ni danas ne manjka. Izračunali smo da se na Krku godišnje održi čak 500 manifestcija od kojih 200-tinjak u pred i posezonskom razdoblju.


Dakle, u nastojanju jačanja naše ponude aktivnog odmora tako i nismo imali potrebu izmišljati i ustrojavati neka nova događanja, već ponajprije poraditi na marketinško-promidžebnom objedinjavanju i prezentiranju onih već postojećih, uz naglasak na njihovom usklađenju i populariziranju. Na to su nam ukazale i smjernice iz naše još uvijek nedovršene Strategije razvoja turizma otoka Krka, važnog strateškog dokumenta koji je u završnoj fazi donošenja i koji upravo u tim i takvim mjerama prepoznaje razvojne potencijale koje tek trebamo iskoristiti u nastojanju produljenja sezone. Na koji način to objedinjujemo? Pa tako što intenzivno radimo na prezentacijsko-promotivnom objedinjenju 60-ak naših već postojećih pješačkih staza i šetnica koje su dosad javnosti predstavljane isključivo putem karata i vodiča koje su, svaka za svoje područje, izrađivale sve krčke lokalne turističke zajednice.


Zajednička karta


Zajednička karta koja će, napokon, na »jednom papiru« obuhvatiti sve te staze u završnoj je fazi pripreme i već ćemo ovog proljeća izaći s takvom otočnom mapom, naglašava Šale dodajući da »karta k’o karta« ne rješava sve probleme i manjkavosti današnje krčke outdoor svakodnevice. Naprotiv, ona je tek početak onog što se s vremenom nadamo postići u smislu razvijanja različitih »servisnih« usluga i sadržaja koji će nadogradnjom pratiti i opsluživati pojetitelje koji će se tim stazama i šetnicama kretati, bilo u smislu ugostiteljstva ili smještaja, tako i svih ostalih sadržaja koji će obogatiti svakodnevicu naših posjetitelja okrenutih aktivnom odmoru. Uz kartu šetnica koja se već radi, pripremamo i sličnu sveotočnu kartu biciklističkih staza.



Sve »outdoor« karte, osim kao vodiči za kretanje biciklističkim i pješačkim stazama, poslužit će nam i kao svojevrsni vodiči kojima ćemo posjetitelje »kanalizirati« i prema nekim kulturno-povijesnim lokalitetima, gastro-sadržajima, odnosno prirodnim atrakcijama, posebice onima skrivenijim u unutrašnjosti otoka koja je dosad bila u pravilu bila udaljena od glavnih krčkih turističkih tokova, naglašava Šale.



U proteklom smo vremenu, u suradnji s iskusnim znalcima i stručnjacima te branše već odradili »snimanja« i kategorizaciju svih biciklističkih staza otoka Krka, kako onih koje možmo nazvati cestovnima, tako i onih koji se tiču brdskog biciklizma, otkriva nam direktorica krovne institucije krčkog turizma. Ta bi karta, koja će obuhvatiti 600-tinjak biciklističkih kilometara otoka Krka, trebala pak biti zgotovljena do jeseni, a za njom će uslijediti i njena nadgradnja u onom virtualnijem, internetskom, pa tako i navigacijskom obličju namijenjenom korištenju putem mobilnih telefona, prijenosnih računala i ostalih sličnih uređaja.


Krajnji nam je cilj da sutra, nakon što izradimo zajedničke karte šetnica i biciklističkih staza te ih kao takve i uklopimo u zajednički otočni »outdoor katalog« nestanu sve one pojedinačne, lokalne karte kojima se naše kolege u lokalnim TZ-ima sad služe i koje, zbog njihova broja i ograničenosti područja koja pokrivaju, ponekad čak i odmažu našim posjetiteljima u mogućnosti njihova snalaženja na otoku Krku. Prema »vani«, posebice na sajmovima specijaliziranim za tu vrstu ponude i sadržaja, nedvojbeno ćemo biti prepoznatljiviji i potpuniji predstavimo li se jednim jedinstvenim i potpunim materijalom te pod zajedničkim otočnim brendom. Sretna je okolnost da smo na Krku svi složni oko toga i oko takve vrste tržišnog nastupanja koje, shvaćamo, nikome ništa ne odnosi već nam, naprotiv, svima zajedno donosi na prepoznatljivosti, zaključuje Šale.