Avantura

Slovenci na Rab stigli vremešnim traktorima

Hrvoje Hodak

Foto H. Hodak

Foto H. Hodak

Budući da se Slovenci svake godine svojim oldtimerima odvezu na neki od asfaltiranih planinskih cestovnih prijelaza u Alpama, ni boravak na Rabu nije mogao proći bez simboličnog uspona na vrh brda Kamenjak, do rapskih 408 metara nad morem



RAB – Braća Jan i Vid Lončar te njihovi prijatelji Rudi Ilc i Franc Kubelj stigli su iz Slovenije na Rab traktorima starijima od sebe. Riječ je o vozilima marke Eicher i Bührer čija se proizvodnja povezuje s 1955. godinom. Ovi zaljubljenici u stare traktore, članovi Društva stari traktori Moste, prešli su u jednom danu oko 240 kilometara, kako bi prvi put stigli do otoka Raba. Članovi ove udruge posjeduju više od 20 traktora – oldtimera. Restauriranim traktorima zamijenjeni su ili obnoviljeni mehanički dijelovi, električno ožičenje, dovršeni autolimarski radovi, dok su nerestaurirani samo djelomično površinski obnovljeni ili su još uvijek u potpuno izvornom stanju. 


Ipak, svi traktori ispunjavaju sve neophodne tehničke standarde, registrirani su i ispravni i mogu se sigurno voziti na svim cestama osim, naravno, na autocestama. Kako doznajemo, većinu sanacijskih radova obavljaju sami vlasnici, a stručna pomoć potrebna je samo u najzahtjevnijim situacijama. Za sve to potrebno je imati puno dobre volje, strpljenja i, naravno, podršku ostalih članova društva.


Stigavši na rapsku rivu traktorski »ljepotani« izazvali su veliko zanimanje kako Rabljana, tako i brojnih turista na otoku Rabu, a simpatični je slovenski četverac, izloživši svoje oldtimere pored gradskih zidina, (uz dopuštenje i asistenciju komunalno-redarske službe), otplovio brodicom Rapske plovidbe do obližnjeg mjesta Lun na susjednom otoku Pagu, poznatom po svojim tisućljetnim stablima maslina.




Inače, posebna strast za traktorskim osvajanjem visina svake godine odvede ovu družinu i na jednu od najljepših i najznamenitijih panoramskih cesta u Europi – Grossglockner u austrijskim visokim Alpama, koja se proteže na granici između Koruške i Istočnog Tirola, odnosno do najviše točke na cesti smještene na visini od čak 2.571 metar, a svake druge godine svrate i do prijelaza Stelvio (njemački Stilfser Joch) na talijansko-švicarskoj granici koji je sa svojih 2.758 metara, drugi najviši asfaltirani planinski cestovni prijelaz u Alpama (za svega 12 metara od njega je viši francuski Col de l’Iserana). Naravno da ni boravak na Rabu nije mogao proći bez simboličnog uspona na vrh brda Kamenjak, do rapskih 408 metara nad morem.