Rapska plovidba

Otočni brodar prevalio dug put od “Ćutina” do “Četiri zvonika”

Hrvoje Hodak

I danas tu rade mahom Rabljani, u čijem je vlasništvu i čitavo društvo, što je gotovo jedinstveni primjer u hrvatskom pomorstvu. Na tom dugom putu od preinačene ribarice do najvećeg trajekta u povijesti tvrtke – mnogi su Rabljani ostavili svoj neizbrisivi trag



RAB Rapska plovidba jučer je svečano obilježila 55. obljetnicu u održavanju trajektne linije kopno – otok Rab. Povijest bilježi da je prvo trajektno povezivanje Raba s kopnom bilo 1. lipnja 1963. godine jednosatnom plovidbom preuređenim ribarskim brodom »Ćutin« od luke Jablanac do luke Rab. Danas plovidba na liniji Stinica – Mišnjak traje svega 12-ak minuta.


Prigodni dar Rapske plovidbe ove je godine pripao gošćama iz Austrije koje su toga jutra bile prve na ukrcaju u luci Stinica na liniji u 5,30 sati. Gošće su dar primile iz ruku zapovjednika trajekta »Barbat« Emila Jureše, a ostali su putnici počašćeni rapskim fritulama.


I danas, nakon punih 55 godina, u dioničkom društvu Rapska plovidba rade otočani, mahom Rabljani, a i čitavo društvo je u vlasništvu otočana, što je gotovo jedinstveni primjer u hrvatskom pomorstvu. Na tom dugom putu od preinake ribarskog brodića u skroman trajekt, pa sve do pothvata gradnje i nedavnog uključivanja u plovidbu najvećeg trajekta u povijesti tvrtke – »Četiri zvonika« – mnogi su Rabljani ostavili svoj neizbrisivi trag. O tome koliko je ta, kroz dugu povijest brodara, ljubomorno čuvana otočna dimenzija Rapske plovidbe pozitivno djelovala na svaki segment života Rabljana, najbolje možemo doznati od njezinih dugogodišnjih djelatnika.


Spasonosna Stinica 




Vođa palube Branko Žigo 18. lipnja obilježit će punu 31 godinu staža na samom trajektu, uz još tri godine koje je prethodno proveo radeći u servisu Rapske plovidbe. Prisjeća se gospodin Žigo i 60-ih godina prošlog stoljeća, kada su još kao djeca kupajući se na barbatskoj rivi, podno crkve sv. Stjepana, s puno uzbuđenja dočekivali tadašnje prve rapske trajekte, preinačene ribarske brodice Ćutin i Jablanac.


– I tada su rapske posade – kaže Žigo – uz izniman ljudski napor, prve mijenjale prometnu stvarnost otoka. Naime, prve su linije iz Jablanca vozile puni sat vremena sve do rapske luke, a kako je turizam rastao, da bi se skratilo vrijeme plovidbe i čekanja na ukrcaj, trajekti su počeli pristajati i na barbatskoj rivi odakle su automobili, tada još bijelom cestom, vozili do svojih odredišta na otoku.


Sedamdesetih godina luka Pudarica još je više približila Rab kopnu, da bi u osamdesetima Mišnjak konačno postao trajna luka rapske trajektne flote. Ljetne kolone u pretijesnom Jablancu razriješila je gradnja i puštanje u promet u srpnju 2012. godine trajektne luke Stinica, koja je, unatoč svojim maritimnim manjkavostima, uvelike olakšala odvijanje prometa s više trajekata u vrijeme najvećih ljetnih gužvi. Sve je to naravno pratilo i sustavno moderniziranje flote od strane Uprave Rapske plovidbe, a tehničke prilagodbe unutar samih pristaništa rješavale su se i još uvijek se rješavaju kroz suradnju s nadležnim Županijskim lučkim upravama.


Koncesija do 2027. 


– Vrijeme mojih početaka rada u Rapskoj plovidbi vraća me u moje mlade dane, i neminovno je da ga doživljavam ljepšim, s nešto izraženijim osjećajem zajedništva nego što je to možda danas. Bio sam i zadnji predsjednik ondašnjeg Radničkog savjeta, poslije toga nastupila je privatizacija u koju sam se opet uključio kao dioničar, pa sam onda bio član, zamjenik predsjednika, a neko vrijeme i predsjednik Nadzornog odbora. U svakom slučaju, velika je blagodat Raba što ima svojeg brodara, jer mi smo ovdje doma, i naše posade unatoč užurbanosti i stresu, radu po svakakvim uvjetima, i onda kad su oluje, i onda kada sunce temperaturu gurne debelo iznad 30°C, nastoje uvijek biti dobre volje s osmijehom na licu, jer smo svjesni da prvi dočekujemo ljude koji nam dolaze, da predstavljamo svoju tvrtku i svoj otok na njegovim ulaznim vratima – zaključio je Žigo.


– Od 1963. godine – kazao nam je direktor Rapske plovidbe d.d. Dragan Andrić – odplovljeno je oko 250.000 povratnih putovanja, odnosno oko milijun NM te je u tom razdoblju u oba smjera prevezeno oko 10 milijuna vozila svih kategorija te oko 32 milijuna putnika. Od broda-trajekta »Ćutin« do današnjih dana, u floti Rapske plovidbe plovilo je 10 trajekata, redom su to bili: Ćutin, Jablanac, Rabljanka, Jadranka, Rab I, Sv. Kristofor, Sv. Marin. Iz grčke nam je zatim došao Barbat, a nedavno smo bili sudionicima svečanosti porinuća i primopredaje, odnosno, krštenja najnovijeg i najvećeg trajekta u floti brodara – trajekta Četiri zvonika, kojemu je kuma na svečanoj primopredaji 16. veljače 2018. bila predsjednica Republike Hrvatske Kolinda Grabar Kitarović. Osnovne karakteristike ovog projektiranog RO-RO putničkog broda su: dužina 79 m, širina 17,5 m, kapacitet 100 osobnih automobila i 600 putnika, dok je cijena njegove izgradnje iznosila 7.897.000 eura. Zahvaljujući upravo gradnji trajekta Četiri zvonika u brodogradilištu Dalmont d.o.o. u Kraljevici, sukladno propozicijama koncesioniranja državnih trajektnih linija Rapska je plovidba dobila dodatne bodove te je uspjela ishoditi koncesiju za liniju Mišnjak – Stinica i obratno na još 10 godina, točnije od 1.1.2018. do 31.12.2027.


Planovi za budućnost


Radi potreba održivog razvoja otoka Raba, otočana i otočnog gospodarstva, u Rapskoj plovidbi već sada stvaraju planove za budućnost, a u tim planovima važnu ulogu imaju Županijske lučke uprave Senj i Rab, jer novi trajekti sa svojim karakteristikama traže i spomenute prilagodbe u trajektnim lukama, kojima upravljaju ove dvije lučke uprave.


U Rapskoj plovidbi se također nadaju da će radovi koji su sada u tijeku na trajektnom pristaništu Mišnjak, a to je izgradnja I. faze te potom II. i III. faze, biti gotovi do kraja ove godine. Isto tako nadaju se i žele da u smjeru dovršenja idu i radovi u trajektnom pristaništu Stinica na novoj rampi, kao i na izgradnji neophodnog sanitarnog čvora, a sve na dobrobit korisnika svojih usluga i za još jednu uspješnu turističku sezonu na otoku Rabu.