Prilika za Unije

Dobrodošao u hrvatsku svakodnevicu: Biznismen iz Češke želi uložiti u mali aerodrom na Unijama, ali…

Slađana Vignjević

Arhiva NL

Arhiva NL

Sadašnji koncesionar, zračni prijevoznik »North Adria Aviation« iz Vrsara kojemu 20-godišnja ugovorna obveza za obavljanje zračnog prijevoza putnika ističe 2016. godine, ne čini ništa da sredi papirologiju potrebnu za dobivanje dozvola s kojima bi bilo omogućeno normalno funkcioniranje unijskog aerodroma



Aerodrom na Unijama ne funkcionira već dvije godine. Problem je to poglavito važan na lokalnoj razini jer se korištenje zračnog prometa pokazalo najbržim putem za povezivanje otoka Unije s Malim Lošinjem i Rijekom, što je od velikog značaja za potrebe lokalnog stanovništva, osobito u posebnim i interventnim situacijama. Osim toga, letjelište Unije ima vrlo bitno značenje i s gospodarskog aspekta, u smislu porasta vrijednosti zemljišta na Unijama te privlačenja turista, odnosno o realizaciji tog projekta u bitnome ovisi i orijentacija unijskog, odnosno malološinjskog, pa čak i županijskog gospodarstva. 


    Sadašnji koncesionar, zračni prijevoznik »North Adria Aviation« iz Vrsara kojemu 20-godišnja ugovorna obveza za obavljanje zračnog prijevoza putnika ističe 2016. godine, ne čini ništa da sredi papirologiju potrebnu za dobivanje dozvola s kojima bi bilo omogućeno normalno funkcioniranje unijskog aerodroma. 


    Koncesionar ne želi niti odustati od koncesije, iako i sam direktor North Adrije Rajko Tomašić ističe da ne postoji namjera daljnjeg ulaganja, kao ni obavljanja djelatnosti prijevoza. 





Među ostalim, PGŽ je pomogla s postavljanjem zaštitne ograde koja je u cijelosti opasala područje letjelišta, nabavljen je traktor s kosilicom, kupljeni su vatrogasni uređaji, donirana je Gradu Malom Lošinju i dopremljena na Unije kontejner čekaonica, zaštitna ograda je obojana u cilju njene zaštite, ali i bolje uočljivosti iz zraka, nabavljen je i kombi za prijevoz putnika.



    – Neriješeni imovinsko-pravni odnosi prepreka su za dobivanje dozvola. Mi smo dosad uložili puno truda i novca u projekt. Potpore smo imali minimalne. Sve što želimo je da nam se vrati uloženo, a to je vrijednost oko 55 tisuća eura, kaže Rajko Tomašić iz North Adrije. 


    Gradonačelnik Malog Lošinja Gari Cappelli upravo je jučer tijekom potpisivanja sporazuma o suradnji s PGŽ-om na projektu »Unije – samoodrživi otok« najavio da će Grad pojačati svoje aktivnosti oko aerodroma na Unijama. Dakle, radi se o projektu za koji je brigu preuzeo Grad Mali Lošinj. 


   


Dvije godine van funkcije


– Na otoku Unije postoje još uvijek škola i aerodrom. Ovaj projekt je za život Unija i itekako je bitan. Dugoročno gledano poanta je da se dio stanovnika naseli te da pokrenu održive poljoprivredne kulture, a u međuvremenu dešavali bi se svi projekti na energetskoj bazi. Grad Mali Lošinj kroz svoje prostorno planiranje osigurao je da se sve ove djelatnosti mogu raditi na Unijama. I bitno je da smo pokrenuli ozbiljnije rješavanje mogućnosti slijetanja na aerodrom na Unijama jer on znači život. Svi ovi projekti bez aerodroma bili bi teško izvodivi, rekao je Cappelli.    Potencijalni investitor koji bi ponovno u funkciju stavio aerodrom Unije ima ozbiljne namjere. O njemu se zna tek da je privatni biznismen iz Češke te da je već dugi niz godina vezan uz Unije. U aerodromu vidi potencijal, no trenutna neriješena situacija nikako mu ne ide na ruku. 

    Valja podsjetiti da je Upravni odjel PGŽ-a po usvojenom Planu i programu rada za 1999. godinu izradio je Program poticaja zračnog prometa u zračnim lukama na području Primorsko-goranske županije u cilju revitalizacije tih objekata, a prvenstveno u želji da se stanovnici iz najudaljenijih i prometno najslabije povezanih krajeva županije povežu i na taj način održi život na tim prostorima. U tom promišljanju, zbog svoje specifičnosti, ali i postojeće infrastrukture, nametnula se kao prioritetna potreba pokretanja pilot projekta zračnog povezivanja otoka Unija i Lošinja. Kako je održavanje zračne linije bilo suočeno s brojnim problemima koje su velikim zalaganjem i naporom, prvenstveno Primorsko-goranske županije prevladani, ta je linija opstala, sve do pred dvije godine. Sve godine ta je linija bila održavana temeljem Ugovora o organizaciji, održavanju i financiranju zračne linije Unije – Mali Lošinj – Unije, koju svake godine priprema i izrađuje Upravni odjel PGŽ-a. 


   


Spasili uporabnu


– Ugovorom je predviđena participacija troškova svih sudionika u sufinanciranju zračne linije na način da se ukupno predviđeni iznos dijeli na sljedeći način: Ministarstvo putem Županije sa 40 posto, Županija 30 posto, a Grad 30 posto. Osim troškova leta, plaća se i trošak za opsluživanje zrakoplova, prihvat i otprema, za obje operacije, na aerodromu u Malom Lošinju i Unijama. Taj trošak je u cijelosti pokrivalo Ministarstvo. Unatoč dobrim rezultatima koje je polučila zračna linija, već dugo vremena zbog neriješenih imovinsko-pravnih pitanja vlasništva parcela na letjelištu na Unijama, nedovoljne razine sigurnosnog sustava i drugih pitanja, prijetila je opasnost od uskraćivanja uporabne dozvole, kažu iz Ureda PGŽ-a. U smislu rješavanja tih problema Upravni odjel pokrenuo je brojne inicijative i aktivnosti koje su doprinijele sigurnosti i udobnosti korisnika zračnog prometa na letjelištu Unije. 


    Primorsko-goranska županija 2013. godine ocijenila je da su se nakon 13-godišnjeg razdoblja funkcioniranja zračne linije Unije – Mali Lošinj – Unije, stekli uvjeti da Grad Mali Lošinj preuzme ulogu organizatora linijskog prijevoza, koji će PGŽ i dalje financijski podupirati. S ovim zaključkom upoznat je gradonačelnik Malog Lošinja Gari Cappelli, te je od tada Upravni odjel prestao aktivno voditi brigu o zračnoj liniji Unije – Mali Lošinj – Unije što će se, prema jučerašnjim izjavama gradonačelnika Cappellija, promijeniti.