Državna firma posjekla šumu bez suglasnosti vlasnika

Bijes izvlaštenih: Hrvatske ceste nezakonito ušle na privatne terene

Ira Cupać Marković

Rješavanje imovinskopravnih odnosa odrađeno je katastrofalno, zbog neovlaštenog ulaska podignuta je tužba, a nekoliko je vlasnika krenulo u rat jer im posebno smeta što se, za isti teren, nudi različita naknada za izvlaštenje



CRES Na jednu od privatnih parcela duž trase ceste D-100 na kojoj su u tijeku radovi na rekonstrukciji otočne magistrale, između mjesta Loznati i Krčine, bez suglasnosti vlasnika i prethodno odrađene procedure izvlaštenja izvođač radova je ušao u teren te posjekao šumu, nakon čega je pozvana policija te podignuta tužba.


U »rat« je krenulo nekoliko vlasnika terena i kako kažu, neće odustati. Po njima rješavanje imovinsko pravnih odnosa u sklopu rekonstrukcije ceste odrađeno je katastrofalno, ne isključuju da se radi o kriminalnim radnjama i pogodovanju i smatraju da netko treba odgovarati.


Dok nije pozvana policija i zaustavljeni radovi na privatnoj parceli, nitko nas nije zvao kako bismo se dogovorili vezano za izvlaštenje. Prije pet godina se krenulo s rješavanjem imovinskopravnih pitanja na ovoj dionici, a da još uvijek nisu riješena.  

Oranica ili makija


Umjesto dogovora sa svim vlasnicima, za iste kategorije terena nude se različite cijene. Zašto na terenu koji nitko ne obrađuje, jednom vlasniku maslina vrijedi 600 kuna, a drugom isto takva maslina vrijedi nekoliko puta manje, pitaju mještani. Ovo je tek manji dio onog što su govorili Nino Možetić, Franceska Dražić i Irena Vidas, vlasnici terena uz trasu ceste, koji su nezadovoljni načinom na koji se postupak izvlaštenja radi i kažu – nismo protiv ceste, kao i svi otočani željno je iščekujemo godinama, ne želimo kočiti radove, ali ne želimo ni pustiti da nas se ucjenjuje i omalovažava.  




  – Mi smo vlasnici terena, ne tražimo izvlaštenje mi, nego investitor – Hrvatske ceste, od kada uvjete o cijeni postavljaju oni koji kupuju, a ne oni od kojih se kupuje, pita Irena Vidas koja je nezadovoljna jer je gradonačelnik Kristijan Jurjako sazvao satanak s vlasnicima terena tek nakon što je podignuta tužba zbog neovlaštenog ulaska na privatni teren: 


  – Gdje je gradonačelnik bio sve ovo vrijeme? Pozvani smo na sastanak kako bismo potpisali izjavu da pristajemo da izvođač radova GP Krk uđe u naše terene, a da će naknada za izvlaštenje i to u iznosu koji su odredile Hrvatske ceste, biti isplaćena naknadno! Pa gdje to ima? Znači, mi bismo trebali dati naše vlasništvo pod njihovim uvjetima, a isplata će biti kad bude! Nismo mi tako naivni da tome vjerujemo, komentirala je Irena Vidas. 


  Franceska Dražić kaže kako je teren kada za njega treba platiti porez oranica, a kada za isti teren od države treba dobiti naknadu, onda je makija. Posebno joj smeta što je u slučaju obeštećenja vlasnicima za terene istih karakteristika procijenjena različita vrijednost, pa tako jednima gromača-suhozid vrijedi 100, a drugima 150 kuna. Po kojoj i čijoj ocjeni se određuju vrijednosti, tko je taj tko određuje koliko vrijedi gromača, maslina, stablo crnike? Ako su to ovlašteni sudski vještaci, zašto nismo bili pozvani kad su radili procjene. Kako se od nas može tražiti da pristajemo na procjene koje su rađene 2008. godine i o kojima nismo ništa znali, niti nas je itko išta pitao? Govorimo o ulasku u Europsku uniju, tamo je privatno vlasništvo svetinja, a kod nas umjesto vlasnika cijenu metra četvernog njegovog terena određuje netko treći i još se inzistira da vlasnik to mora prihvatiti. Bojim se kako će se za nas reći da puno pričamo, da govorimo neargumentirano, da nam je jedini cilj izvući što veću cijenu za teren, a ne radi se o tome, nego ne želimo pristati na iskorištavanje i kriminal. Oduvijek se Cresani povijaju, pristaju, ne bune, a mi ne želimo biti slijepi pored vlastitih očiju, kaže Franceska Dražić.    Nino Možetić, vlasnik terena na kojem je posječena šuma i na koji je izvođač ušao bez suglasnosti, kaže: 

  – Nemam ništa protiv toga da cesta prođe preko mog terena, ali ne mogu dozvoliti da me se izvlasti bez riječi, bez dogovora i bez da me se obešteti. Nakon što su nezakonito ušli na moj teren, pitao sam na sastanku što će se dogoditi ako se ne dogovorimo, a oni s kojima se trebam dogovoriti konstatirali su da sam sastanak iskoristio za vlastiti show! Hrvatske ceste su dobile dozvolu raditi rekonstrukciju na dionicama ceste gdje su rješeni imovinsko pravni odnosi, ali oni su očito s radovima krenuli i tamo gdje to nije riješeno. Gradonačelnik je sazvao sastanak i traži od vlasnika terena da prihvate uvjete Hrvatskih cesta, i time namjerno koristi svoj položaj da bi obmanuo vlasnike kako bi pristali na ponuđene uvjete. To nije ni moralno ni zakonski, jer gradonačelnik Kristijan Jurjako nije kompetentan u tom dijelu, niti je njegov posao miješati se u nadležnost države, zaključuje Možetić, koji kaže kako Hrvatske ceste »peru« novac, a oko ovog slučaja posao bi trebao imati USKOK. 


  Gradonačelnik Kristijan Jurjako pak zaključuje kako su pojedinci postigli što su željeli, medijskim eksponiranjem napraviti slučaj i jednostavno zakomplicirati situaciju koja je rješiva, prikazati je nerješivom i iz cijele priče izvući materijalnu korist. 


  – Sastanak sam sazvao kako bismo kao Grad bili moderatori i pomogli u rješavanju imovinskopravnih pitanja jer proces izvlaštenja ide sporo, rekao je Jurjako. Na dionici u dužini 11 kilometara, od Vodica do Batajne, ima gotovo 900 čestica i još nekoliko puta više vlasnika. Na sastanak smo pozvali vlasnike terena na dijelu dionice od raskrižja za županijsku cestu do novog raskrižja koje bi se trebalo formirati iznad naselja Brajdi, to jest Ulice Skalnica. Na toj kratkoj dionici je oko stotinjak vlasnika, kako bismo ih povezali s investitorima i ubrzali proces izvlaštenja sazvali smo sastanak na kojem je vlasnicima predloženo da daju suglasnost da izvođač uđe u njihove posjede u cilju izvođenja radova, a naknade za teren, sukladno procjenama vještaka i dogovoru s vlasnicima parcela, bit će im isplaćene naknadno. U cijeloj priči izložio sam se posve svjesno, u nastojanju da se cesta realizira, a ljudi dobiju sigurnost da će im iznosi biti isplaćeni jer ukoliko bi isplate kasnile, građani sigurno neće za rukav povlačiti djelatnike Hrvatskih cesta, nego mene, koji sam ovdje. 



Iako Grad Cres nije stranka u ovom postupku, maksimalno smo angažirani, a jedna naša djelatnica već više od mjesec dana praktično cijelo svoje radno vrijeme posvećuje rješavanju imovinskopravnih pitanja vezanih uz dionicu na kojoj se radi rekonstrukcija, kaže Jurjako i zaključuje kako je interes Grada i njegov osobno identičan interesima otočana, a to je rekonstrukcija državne ceste i adekvatna naknada vlasnicima za izvlaštenje terena, pa je i sve što poduzima vezano uz cestu, učinjeno u tom cilju.



 


Puno povjerenje


Devedeset i devet posto vlasnika terena u zoni rekonstukcije ceste suglasni su s uvjetima Hrvatskih cesta, neki uopće nisu prisustvovali sastanku nego su potpisali suglasnosti, a mnogi su mi komentirali: lako za šoldi, samo neka cesta gre! Dakle, imaju puno povjerenje da će isplata biti sukladno dogovoru, a osobno ću se maksimalno zauzeti da isplata bude što prije, kaže Jurjako.