Pobuna na Mrkatu: najmoprimci prostora na gornjem katu opatijske tržnice smatraju da ih je grad izigrao

Tako lijepa, a tako prazna: Slab promet i »podvaljena« klimatizacija guše trgovce

Dolores Juretić

Neprihvatljivo je da se poslovni prostor plaća dvije tisuće kuna, a klimatizacija javnog prostora 800 kuna. Neki su već napustili poslovni prostor, a i ovo malo preostalih sprema se na to. A Komunalac uredno dijeli trošak onima koji ostaju, objašnjava Nikica Pažin, predsjednik Liburnijske stranke 



OPATIJA - I više nego skromna živost koja uobičajeno vlada na gornjem katu obnovljene Gradske tržnice Opatija, jučer je nakratko prekinuta dolaskom brojnih novinara koji su se okupili na presici što su je sazvali nezadovoljni najmoprimci poslovnih prostora kao i članovi Liburnijske stranke koja je najmoprimcima, u nastojanju da izbore svoju pravdu, pružila podršku.


Ukratko, najmoprimci za 17 četvornih metara poslovnog prostora plaćaju mjesečni najam od 1.580 kuna. Uz to ih mjesečno dopadne još dvjestotinjak kuna struje što ju potroši prostor kojega su unajmili i u kojem obavljaju svoju (trgovačku) djelatnost. No, potom ih svaki mjesec slijedi još jedan račun za struju, i to u visini od 800 kuna, a kojim oni participiraju u ukupnim troškovima grijanja i hlađenja čitave zgrade gradske tržnice. Kako im je taj »dodatak« zapravo udvostručio cijenu najma, s jedne strane se osjećaju izigranima, dok s druge strane taj trošak nije zanemariv s obzirom na sveukupno poslovanje. Pitanje koje oni postavljaju je zašto oni kao najmoprimci moraju pokrivati režijske troškove objekta koji je javni gradski prostor?



Gradska tržnica u svom poslovanju mora biti na nuli, a to znači da troškovi koje ona »proizvodi« moraju biti u cijelosti pokriveni. Svaka etaža ima svoje brojilo za struju i trošak se raspoređuje na korisnike. Taj se iznos mjesečno vrti oko deset do petnaest tisuća kuna i on se podijeli na korisnike poslovnih prostora. Dio njih koji je unajmio prostor na gornjem katu, prije je bio u prizemlju tržnice, točnije u vanjskom dijelu, visina najma za njih je ostala ista, no ovdje imaju standard koji dolje nisu imali, (grijanje, hlađenje) pa je normalno da ga moraju posebno platiti, kazao nam je Duško Kulaš, rukovoditelj PJ Usluga tvrtke Komunalac d.o.o., dodajući kako zna da u ovo recesijsko vrijeme nije lako poslovati, no pravila su za sve zakupce prostora ista. 





Političku podršku koju je ovaj problem na jučerašnjoj presici dobio od Liburnijske stranke počiva, uz ostalo, na činjenici da je financijski pritisak na najmoprimce takav da ih se vodi ravno prema zatvaranju djelatnosti, što je istovremeno još nekoliko radnih mjesta u Opatiji manje.  

Ulupani milijuni


– Liburnijska stranka se protivi ovakvom ponašanju gradskihfirmi i gradske vlasti. Sada je vrijeme za potporu obrtnicima i za čuvanja svakog radnog mjesta. U gradsku tržnicu je Grad Opatija ulupao 8,6 milijuna kuna. Tako velikih 8,6 milijuna kuna građana Opatije u tako loše odrađene radove i još lošiju koncepciju tržnice. Zar ova pustoš na gornjem katu može biti primjer uspješnosti? Zar je to briga za gradsku imovinu? Građanska inicijativa vođena Janom Berndom Urbanom osmislila je izložbe na gornjem katu. Želi privući posjetitelje. Zar to nije posao gradskih službi, Festivala, TZ-a. Zar ne bi oni trebali brinuti o tome, zapitao se pred novinarima Nikica Pažin, predsjednik Liburnijske stranke, dodajući da su zakupoprimci na »gornjem mrkatu« ugovorili najam poslovnih prostora, potpisali ugovore i plaćaju prema ugovoru. Ali podvaljeno im je plaćanje klimatizacije. Neprihvatljivo je da se poslovni prostor plaća dvije tisuće kuna, a klimatizacija javnog prostora 800 kuna. Neki su već napustili poslovni prostor, a koliko imam informaciju i ovo malo zakupoprimaca se sprema na isto. A Komunalac uredno dijeli trošak onima koji ostaju, zaključio je na kraju.  

Od purana do pedikera


Prosječno pak opatijsko javno mnijenje, neupućeno u »muke po najmoprimcima«, pak smatra da gornji prostor mrkata i doslovce »visi u zraku« jer je nejasno što se njime želi postići, odnosno prema kome ili čemu se kroji njegov sadržaj.



– Zakupnik pored neto zakupnine plaća i porez na dodanu vrijednost, utrošak vode i struje, odvoz smeća, komunalnu naknadu, spomeničku rentu, kao i srazmjeran dio povećanja troškova klimatizacije i grijanja tržnice, kaže se u Ugovoru o zakupu. Na taj »detalj« najmoprimci izgleda nisu obratili pažnju pa tako Marijanka Prskalo, vlasnica Natura Vite, žali što prije potpisivanja ugovora nije konzultirala odvjetnika i provjerila što to znači »srazmjerno«. Za njezinu je djelatnost osamsto kuna troškova, koji su proizišli iz tog »srazmjera«, a kojima pokriva klimatizaciju i grijanje zajedničkih prostora tržnice – priličan iznos. Osim toga, dok je poslovala u prizemlju, na vanjskom dijelu uz tržnicu, promet joj je bio veći jer je i frekvencija ljudi tu bila veća nego što je to na gornjem katu tržnice na kojem opstaje, kaže, zahvaljujući svojim vjernim kupcima koja je stekla ranije. Sličnog su stava Sebastijan Matić i Dragana Milih, koji također posluju na gornjem katu. Tvrtka Kranjčić iz Istre svoj je zgodno uređen prostor zatvorila gotovo na samom početku, iz razloga koje nismo uspjeli doznati.



U ovom času Komunalac na svom šalteru tamo naplaćuje svoje račune, kafić s nekoliko stolova nudi svoj »sadržaj«, Puris nudi svoj program, suvenirnica nastoji tu ponuditi suvenire iako je jasno da je to mjesto daleko od prosječne turističke rute, a tu je i pediker kod kojeg možete urediti nokte… U sklapanju tog miš-maš sadržaja možda je za želje trebalo pitati i okolne jedinice lokalne samouprave koje s jedne strane gravitiraju ovoj tržnici, a s druge su suvlasnici tvrtke Komunalac koja gospodari opatijskom tržnicom.