Promet veći za 5, a prihodi za 14 posto

Istarski ipsilon: BINA Istra želi 7 do 10 godina dulju koncesiju

Darko Pajić

Foto S. DRECHSLER

Foto S. DRECHSLER

Da je sezonsko poskupljenje bilo dobro pokazuje i povećanje prometa, te do kraja godine očekujemo oko 8,5 milijuna vozila na Istarskom ipsilonu, kaže direktor BINA Istre Christian Santaleza



RIJEKA U prvih devet mjeseci ove godine na Istarskom ipsilonu zabilježen je promet od 6.973.686 vozila što je za 4,74 posto više u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Prihod je rastao za 14,24 posto i iznosio je 194,28 milijuna kuna, a razlog tako velikog povećanja krije se u ljetnoj cijeni cestarine na Istarskom ipsilonu, koja je bila uvećana za 10 posto i po prvi put je uvedena kao svojevrsna kompenzacijska mjera, jer je BINA Istra od ljeta prošle godine ušla u sustav PDV-a.


Kako pojašnjava direktor BINA Istre Christian Santaleza određene promjene u politici cijena morale su se uvesti. Nije bilo realno da se cestarina poveća za 25 posto i prati obvezu plaćanja PDV-a, jer bi se tada sigurno ostvarilo smanjenja prometa. On također napominje kako je intencija bila stalnim korisnicima, odnosno svima koji koriste uređaje za elektronsku naplatu cestarine (ENC) ostaviti iste cijene kao i ranije, a tu je značajan udio lokalnog stanovništva.


Aneks ugovora


– Od početka listopada cijena cestarine je ponovo vraćena i ukinut je sezonski dodatak. Da je sezonsko poskupljenje bilo dobro odmjereno pokazuje i povećanje prometa na razini od 5 posto, te do kraja ove godine očekujemo ukupno oko 8,5 milijuna vozila Ipsilonu. Kad govorimo o godišnjem prosjeku imamo oko 11.000 vozila na dvije najvažnije dionice, a to je od Rijeke do Pule, odnosno od Umaga do Pule. Ohrabruje i podatak da na dionici Pazin-Matulji tijekom ljetnog perioda bilježimo više od 10.466 vozila dnevno sa špicama koje premašuju 15.000 vozila, ističe Santaleza, koji pojašnjava i situaciju oko izgradnje punog profila autoceste od Pazina do Matulja.




Trenutačno se s Ministarstvom prometa, pomorstva i infrastrukture dovršava postupak usklađenja odredbi ugovora o koncesiji, koji mora biti u potpunosti usklađen s propisima Europske unije. Ugovor mora ocijeniti od Europska komisija, a od te ocjene ovisi i opcija sklapanja novog koncesijskog ugovora, odnosno aneksa, kojim bi se omogućilo produljenje koncesije, te tako povećala kreditna sposobnost BINA Istre za realizaciju investicija u puni profil. Santaleza ističe kako je na stolu više varijanti, kao i da je poželjno produženje koncesije za dodatnih 7 do 10 godina, što bi omogućilo realizaciju investicija i istovremeno smanjilo doprinos države.


– S tehničkog aspekta sve je spremno za brzi početak izgradnje punog profila na dionici Pazin – Vranja u dužini od 30 kilometara i vrijednost te investicije iznosi oko 170 milijuna eura. Realizacija je moguća već iduće godine. Radimo i na varijantama izgradnje druge cijevi tunela Učka.


Odobrenje EK


Osobno smatram da niti taj projekt nije nerealan u relativno kratkom periodu, ali je prethodno neophodno razriješiti pitanje potpisivanja aneksa ugovora o koncesiji. Ukoliko isti odobri EK moguće je više varijanti za smanjenje doprinosa države, ali je svakako neophodno produženje koncesije, zaključuje Santaleza.


Kako god bilo razvidno je da će o promjeni koncesijskog ugovora za Istarski ipsilon odlučivati nova hrvatska Vlada. Ključno je da projekt punog profila Istarskog ipsilona ne bude tretiran kao povećanje javnog duga Hrvatske. Ukoliko se aneks ugovora o koncesiji potpiše ključni će biti dugoročni izračuni isplativosti projekta, odnosno razine prometa na ipsilonu i projekcije prihoda.


Razmatraju se i varijante izgradnje druge cijevi tunela Učka


S. DRECHSLER