Slabi izgledi

Zvučalo je predobro da bi bilo realno, VW će teško doći u Hrvatsku: ‘Ne tražimo novu lokaciju’

Branko Podgornik

foto: REUTERS

foto: REUTERS

Izgledi za to da Hrvatska dobije Volkswagenovu investiciju nisu bili veliki ni prije. Njemačka kompanija objavila je potkraj prošle godine selidbu dijela pogona prema jugoistoku Europe, jer je radna snaga u Češkoj, Poljskoj, Slovačkoj i Mađarskoj postala preskupa...



ZAGREB – Iako je ministar gospodarstva Darko Horvat svom njemačkom kolegi Peteru Altmaieru prekjučer izrazio spremnost da Hrvatska prihvati dio proizvodnje koju Volkswagen kani premjestiti iz Njemačke, mali su izgledi da se takvo nešto i ostvari. Naime, Volkswagen je još ljetos donio odluku da će proizvodnju modela ‘škoda superb’ iz Češke i ‘passata’ iz Njemačke preseliti u novu tvornicu u Turskoj, u Manisu kod Izmira. Jučer je njemačka kompanija potvrdila da ne traži novu lokaciju za golemu investiciju od 1,4 milijarde eura.


Volkswagen je svoju novu firmu u Turskoj već registrirao prije nekoliko tjedana, ali je 15. listopada zamrznuo odluku zbog političkih razloga. Povod je bila intervencija Turske u Siriji, koju su Njemačka i ostale članice EU-a oštro osudile, zatraživši od Ankare da prekine vojnu operaciju, što je turski predsjednik Erdogan nakon nekoliko dana i učinio.


Planovi na čekanju


– Promatramo razvoj događaja. Planovi za Tursku trenutačno su na čekanju. Ne tražimo aktivno nove lokacije – rekao je Andreas Tostmann, šef proizvodnje Volkswagena, za Reuters. Time je Tostmann polio hladnim tušem ne samo hrvatskog ministra, nego i dužnosnike Bugarske i Srbije, koji su se također ponadali da će Volskwagen promijeniti odluku i buduću tvornicu s 5.000 zaposlenih sagraditi kod njih.




Izgledi za to da Hrvatska dobije Volkswagenovu investiciju nisu bili veliki ni prije. Njemačka kompanija objavila je potkraj prošle godine selidbu dijela pogona prema jugoistoku Europe, jer je radna snaga u Češkoj, Poljskoj, Slovačkoj i Mađarskoj postala preskupa, prema objašnjenju njemačkog stručnjaka za autoindustriju Stefana Bratzela za Deutsche Welle. Za kandidate su odabrane Turska, Bugarska, Srbija i Rumunjska, jer već imaju razvijenu proizvodnju automobila, kao i mrežu proizvođača komponenti. U najuži izbor s vremenom su ušle Turska i Bugarska, dok Hrvatsku nitko nije ni spominjao.


Olakšice i subvencije


Prema pisanju zapadnih medija, Vokswagen je unaprijed planirao Tursku kao najbolju varijantu, ali je u priču ubacio još tri države kako bi dobio što bolje uvjete za investiciju. Njemački ARD ljetos je objavio da je Turska izabrana zato što ima najveće tržište, čak 82 milijuna stanovnika. Na području Izmira svoje su tvornice već otvorile i kompanije Ford, Renault, Mercedes Trucks, Good Year i Tofas, što znači da tamo postoji gotova mreža isporučitelja dijelova.


Olakšice i subvencije u vrijednosti od nekoliko stotina milijuna eura Volkswagenu nije ponudila samo Turska. Učinile su to Srbija i Bugarska. Kad je 15. listopada Volskwagen objavio »zamrzavanje« tvornice u Izmiru, Bugari su mu dodatno povećali ponudu, a kandidaturu je istaknuo hrvatski i ministar Horvat. Štoviše, predsjednik Srbije Aleksandar Vučić jučer je najavio da i Srbija obnavlja ponudu Volkswagenu, rekavši da će njemačkog ministra Altmaiera, koji ovih dana posjećuje Beograd, »gnjaviti« s tim pitanjem. Međutim, jučerašnja reakcija Volkswagenovog šefa proizvodnje pokazala je kako su šanse da ta kompanija odustane od Turske gotovo nikakve.